TY - JOUR ID - 40529 TI - شناسایی عوامل مؤثر بر کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها: یک مطالعه مبتنی بر نظریه داده بنیاد JO - پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی JA - INFOSCI LA - fa SN - 2251-6344 AU - احسانیان, قاسم علی AU - طهماسبی لیمونی, صفیه AU - قیاسی, میترا AD - دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی/ ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، ایران. AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی/ دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بابل، ایران AD - استادیار گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی/ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 175 EP - 198 KW - اینترنت اشیاء KW - نظریه داده‌بنیاد KW - کتابخانه‌ها DO - 10.22067/infosci.2021.68552.1010 N2 - هدف: خدمات اینترنت اشیاء، دسترس‌پذیری و یافت‌پذیری اطلاعات در کتابخانه‌ها را بهبود می‌بخشد و ارتقاء و اعتلای کتابخانه‌ها را به‌همراه دارد. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها به‌منظور ارائه الگوی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد است.روش‌شناسی‌: پژوهش حاضر از نوع توسعه‌ای که با رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش از 13 نفر خبره و صاحب‌نظر علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های کشور تشکیل شده است، که به روش نمونه‌گیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شده‌اند،  داده‌ها از طریق مصاحبه با آنها جمع‌آوری و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه‌وتحلیل شدند و بر اساس آنها، الگوی پژوهش طراحی گردید. برای سنجش روایی ابزار مصاحبه از روش پاسخگو و برای سنجش پایایی از روش دو کدگذاری استفاده شده است.یافته‌ها: نشان‌ می‌دهد برای کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه 29 عامل در 5 طبقه شناسایی شدند که عبارتند از: طبقه عوامل علّی (6 عامل)، زمینه‌ای (5 عامل)، مداخله‌گر (5 عامل)، راهبردی (6 عامل)، پیامد (7 عامل).عوامل کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها نقش بهینه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات و توسعه خدمات دارند. پذیرش و گسترش سریع رویکرد نوین استفاده از اینترنت اشیاء و به‌کارگیری عوامل شناسایی شده در برنامه‌های توسعه کتابخانه‌ها پیش از هر چیز، نتیجه مزایا و فوایدی است که در این رویکرد فناورانه نهفته است. UR - https://infosci.um.ac.ir/article_40529.html L1 - https://infosci.um.ac.ir/article_40529_247f3aacf2b6abfb40d491d6598a8033.pdf ER -