هدف: جایگاه و منزلت کتابخانه بهعنوان یک نهاد و کتابداری بهعنوان یک حرفه موضوعی با اهمیت است. از اینرو هدف پژوهش حاضر مطالعه دیدگاههای دانشجویان دانشگاه رازی در مورد منزلت کتابخانه و حرفه کتابداری بود.روش پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کمّی و روش استفاده شده برای انجام آن، پیمایشی بود. جامعه پژوهش عبارت بودند از همه دانشجویان دانشگاه رازی در شهر کرمانشاه که در زمان انجام اجرای پژوهش یعنی آبان هزار و سیصد و نود و هشت، 14752 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 375 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد. از مجموع 375 پرسشنامه که بهصورت تصادفی طبقهای نسبتی در بین دانشجویان دانشگاه رازی توزیع شده بود، 311 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد؛ که از این 311 پرسشنامه 8 مورد مخدوش بودند که وارد تحلیل نشدند و تجزیهوتحلیل بر روی 303 پرسشنامه باقیمانده انجام گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که منزلت کتابخانه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی در سطح متوسط و منزلت حرفه کتابداری پائین تر از سطح متوسط است. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که دیدگاه دانشجویان در مورد منزلت کتابخانه و کتابداری بر اساس متغیرهای سن، جنسیت، گروههای تحصیلی و مقطع تحصیلی با هم متفاوت است.نتیجه: در تبیین دلایل پائین بودن منزلت کتابداران از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی میتوان به برخی عوامل محتمل نظیر عدم آشنایی پاسخدهندگان با حرفه کتابداری، عدم اعتماد آنان به دانش تخصصی کتابداران، ضعف در دانش تخصصی کتابداران، بهروز نبودن محتوای علمی حرفه، ضعف انجمنهای حرفهای و صنفی کتابداری و مواردی از این دست اشاره نمود.