چکیده هدف: برای بسیاری جهانی شدن بیانگر دگرگونیها و پیشرفتهای علم و فناوری است. مواردی از قبیل پیشرفت در تولید انواع فناوریهای نوین اطلاعاتی، در تولید علم و همکاریهای علمی دانشمندان و همچنین به وجود آمدن انواع نظامهای استنادی جهانی، منطقهای و ملی و شیوههای رتبهبندی دانشمندان، نشریات، دانشگاهها و کشورها شاهدی بر این مدعا است. علاوه بر این انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب گردیده است که ارتباط میان مردم و جوامع مختلف به سادگی امکانپذیر گردد. از این منظر جهانی شدن با انقلاب علمی و دانستههای جدید مرتبط است. مقاله حاضر ردپای جهانی شدن را بر شاخصهای سنجش علم و فناوری بررسی میکند. روش: در نگارش این مقاله رویکرد مروری – تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته است؛ روش مورد استفاده در این پژوهش، مطالعات کتابخانهای است. از این رو، برای نگارش بخشهای مختلف مقاله حاضر از منابع کتابخانهای فارسی و انگلیسی در قالبهای الکترونیکی و چاپی استفاده شده است. یافتهها: تبیین جهانی شدن از بعد علمی و فناوری، چیستی و چرایی علمسنجی، تاثیرات جهانی شدن بر علمسنجی و نگاهی به پیامدهای جهانی شدن بر شاخصهای سنجش علم و فناوری و همچنین آسیبشناسی آنها از مهمترین یافتههای این مقاله میباشند.