%0 Journal Article %T شناسایی و رتبه‌بندی موانع کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد %J پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2251-6344 %A گلستانی خواه, زینب %A تجعفری, معصومه %A نوکاریزی, محسن %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 12 %N 2 %P 121-143 %! شناسایی و رتبه‌بندی موانع کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد %K کارآفرینی درون‌سازمانی %K کتابداران %K کتابخانه‌های دانشگاهی %K دانشگاه فردوسی مشهد %K دانشگاه علوم پزشکی مشهد %R 10.22067/infosci.2022.74742.1087 %X مقدمه: امروزه کتابخانه‌ها جهت حفظ جایگاه خود و اثرگذاری بهتر در جامعه، نیازمند کارآفرینی درون‌سازمانی هستند؛ اما نتایج پژوهش‌ها حکایت از وضعیت نامطلوب کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌ها دارد. ازاین‌رو، هدف این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی موانع کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، تمامی کتابداران کتابخا‌نه‌های دانشگاه فردوسی (47 نفر) و دانشگاه علوم پزشکی مشهد (45 نفر) بودند. حجم نمونه به‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شد (هر دانشگاه یک طبقه در نظر گرفته شد). بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران، تعداد نمونه دانشگاه فردوسی 37 نفر و تعداد نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد 30 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بود (شامل 72 گویه). پرسشنامه پس از تأیید روایی و پایایی، به اعضای نمونه توزیع شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به‌وسیله نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس تحلیل گردید.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هر سه دسته‌ موانع ساختاری، رفتاری و زمینه‌ای، موانع کارآفرینی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد بودند که مهمترین آنها موانع زمینه‌ای بود و سپس به ترتیب موانع ساختاری و رفتاری قرار داشتند. در کتابخانه‌های هر دو دانشگاه، مهمترین مانع زمینه‌ای، عوامل اقتصادی؛ مهمترین مانع ساختاری، سیستم حقوق و دستمزد و مهمترین مانع رفتاری، انگیزش کارکنان بود.نتیجه­ گیری: موانع متعدد داخلی و خارجی برای کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد، اما نکته با اهمیت آن است که ویژگی‌های شخصیتی کتابداران و مدیران و همچنین فرهنگ سازمانی که از عوامل مهمی جهت بروز رفتارهای کارآفرینانه در یک سازمان هستند، در این کتابخانه‌ها وضعیت مناسبی دارند و در صورت رفع موانع، امکان بروز فعالیت‌های کارآفرینانه در این کتابخانه‌ها به‌خوبی میسر خواهد شد. %U https://infosci.um.ac.ir/article_43119_d08cd81e4f5782434629b60f7de8b451.pdf