%0 Journal Article %T ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در شرکت ساختمانی کیسون با رویکرد اهمیت‌ـ‌عملکرد %J پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2251-6344 %A تابع جماعت, سجاد %A احمدی, حسن %A برمایه ور, بهنود %D 2023 %\ 05/22/2023 %V 13 %N 1 %P 5-23 %! ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در شرکت ساختمانی کیسون با رویکرد اهمیت‌ـ‌عملکرد %K مدیریت دانش %K بلوغ مدیریت دانش %K شرکت کیسون %K رویکرد اهمیت‌ـ‌عملکرد %R 10.22067/infosci.2022.78208.1130 %X مقدمه: موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش مستلزم ارزیابی وضعیت مدیریت دانش است که از آن با عنوان میزان بلوغ مدیریت دانش یاد می‌شود. در همین راستا، پژوهش حاضر به ارزیابی بلوغ مدیریت دانش شرکت کیسون با رویکرد اهمیت‌ـ‌عملکرد پرداخته است.روش‌شناسی: این پژوهش بر اساس هدف مطالعه کاربردی‌ـ‌توسعه‌ای است و بر اساس روش گردآوری داده‌ها مطالعه غیرآزمایشی (توصیفی) از نوع پیمایش مقطعی است. همچنین در این مطالعه از روش پژوهش آمیخته (کیفی‌ـ‌کمی) استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیم‌ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه طیف لیکرت بود. برای اعتبارسنجی بخش کیفی از ضریب هولستی استفاده شد و اعتبارسنجی بخش کمی نیز با اعتبار صوری و محاسبه آلفای کرونباخ صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران شرکت کیسون است که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. با 19 مصاحبه به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری بخش کمی شامل مدیران و کارشناسان شرکت کیسون است. حجم نمونه با فرمول کوکران 140 نفر محاسبه شد. نمونه‌گیری در بخش کمی نیز با روش تصادفی ساده صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و نرم‌افزار مکس­کیودی­ای استفاده شد. سپس با استفاده از تحلیل شکاف و تحلیل اهمیت‌ـ‌عملکرد به ارزیابی وضعیت بلوغ مدیریت دانش پرداخته شد.یافته­ها: یافته‌های پژوهش نشان می­دهد که مدیریت دانش در شرکت کیسون در سطح آغازین مدل بهره­وری آسیایی قرار دارد. شکاف بین سطح عملکرد و سطح مورد انتظار زیاد است. در زمینه «فناوری» انتظارات (اهمیت) به ادراکات (عملکرد) نزدیک است اما در مورد متغیرهایی مانند «نتایج مدیریت دانش» و «فرایندهای دانشی» شکاف از ژرفنای بیشتری برخوردار است. بر اساس نمره کسب‌شده شرکت کیسون در وضعیت توسعه‌یافته قرار دارد که حد متوسطی است.نتیجه‌­: شرکت کیسون جهت اجرای فراگیر مدیریت دانش، می­تواند با گذر از مرحله توسعه به مرحله پالایش و در نهایت بلوغ مدیریت دانش دست یابد. %U https://infosci.um.ac.ir/article_42947_1d9b61c898a691f35145737288e779a5.pdf