@article { author = {Torabi, Mahsa and Pashootanizade, Mitra and Mansoori, Ali}, title = {Study of the Effective Factors on Technology Acceptance of Social Cataloging Apps by Postgraduate Students of Isfahan University Based on the UTAUT2 model}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {11}, number = {1}, pages = {300-321}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/infosci.2021.24096.0}, abstract = {Introduction: Social cataloging applications are a new technology which its adoption can affect the scientific, research, applied and commercial fields in many ways. Therefore, the present study aimed to investigate the factors affecting the acceptance of the mentioned technology by graduate students as a research group, based on the secondary model of unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT2).Methodology: This research is an applicable one, which has been done by mediating role-modeling method. The research sample consisted of 184 students in the fields of English language and literature, information science and computer engineering- the trends of Information Technology at the University of Isfahan. Three fields of English, cataloging and technology were selected. The data collection tool was the questionnaire of Venkatesh about acceptance of technology which was used after customizing and determining validity and reliability. Hypotheses and questions were designed based on the relationships in the conceptual model of the research. The conceptual model of the research was the UTAUT2 model plus three variables of added profession, technology readiness and language. The research hypotheses were analyzed using block regression model, probit regression model and path model.Findings: The findings showed that among the seven factors in the main model, performance expectancy and hedonic motivation had the most positive and significant effect on behavioral intention. After that, the social effect, price value and effort expectancy, by turn had a more to less effective effect on behavioral intention. Age moderated the relationship between price value and hedonic motivation on behavioral intention. Profession moderated the relationship between effort expectancy and behavioral intention, and experience moderated the relationship between behavioral intention and use behavior. Behavioral intention showed a very strong positive and significant relationship on use behavior. It should be noted that the three modifiers of language, technology readiness, and gender had no effect on model's relationships.Conclusion: It seems that for graduate students, what is most important in using social cataloging applications is their usefulness and enjoyment. The older the students, the more they value the cost of running the software. An easy understanding of the use of this technology in students who specialize in cataloging is more predictive of behavioral intention in using such software.}, keywords = {Social Cataloging Apps,UTAUT2 Model,Technology Acceptance Model,university of Isfahan}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش نرم‌افزارهای کاربردی فهرست‌نویسی اجتماعی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2)}, abstract_fa = {مقدمه: نرم­افزارهای کاربردی فهرست­نویسی اجتماعی یک فناوری نوین هستند که پذیرششان می­تواند از جنبه­های متعددی بر حوزه­ی علمی، پژوهشی، کاربردی و تجاری تأثیر گذارد. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری مذکور توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌عنوان قشری پژوهشگر، بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (یوتی­ای­یوتی 2) انجام شده است.روش­ شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش مدل­سازی نقش میانجی انجام گرفته است. نمونه پژوهش، شامل 184 نفر از دانشجویان رشته­ های زبان و ادبیات انگلیسی، علم اطلاعات و دانش ­شناسی و مهندسی کامپیوتر، گرایش فناوری اطلاعات دانشگاه اصفهان بودند که به روش نمونه­ گیری طبقه ­ای تصادفی و به دلیل داشتن اطلاعات به ترتیب در سه زمینه انگلیسی، فهرست­ نویسی و فناوری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها، پرسشنامه پذیرش فناوری نرم ­افزارهای کاربردی ونکاتش بود که بعد از بومی ­سازی[1] و تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. فرضیه ­ها و سؤالات بر اساس روابط موجود در مدل مفهومی پژوهش طراحی شدند. مدل مفهومی پژوهش، مدل یوتی­ای­یو­تی 2 به اضافه سه متغیر تعدیلگر افزوده تخصص، آمادگی برای فناوری و آشنایی با زبان انگلیسی بود. فرضیه ­های پژوهش با بکارگیری مدل رگرسیون بلوکی، مدل رگرسیون پروبیت و مدل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که از میان هفت عامل موجود در مدل اصلی، انتظار عملکرد و انگیزه­ی لذتی بیشترین تأثیر مثبت و معنادار را بر قصد رفتاری داشتند. بعد از آن به ترتیب اثر اجتماعی، ارزش قیمتی و انتظار تلاش، از زیاد به کم بر قصد رفتاری تأثیر داشته­اند. سن، تعدیلگر رابطه ارزش قیمتی و انگیزه­ی لذتی بر قصد رفتاری بود. تخصص، تعدیلگر رابطه­ انتظار تلاش بر قصد رفتاری بود و تجربه، تعدیلگر رابطه قصد رفتاری بر رفتار استفاده بود. قصد رفتاری رابطه مثبت و معنادار بسیار قوی­ای را بر رفتار استفاده نشان داد. لازم به ذکر است که سه تعدیلگر آشنایی با زبان انگلیسی، آمادگی برای فناوری و جنسیت هیچ تأثیری بر روابط مدل نداشتند.نتیجه­: به نظر می­رسد برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آنچه بیشتر از همه در استفاده از فناوری نرم­افزارهای کاربردی فهرست­نویسی اجتماعی اهمیت دارد، سودمندی و لذت­بخش بودن استفاده از آن می­باشد. هرچه سن دانشجویان بیشتر باشد، به همان میزان، بیشتر به هزینه­ای که در ازای کارکرد این نرم­افزار می­پردازند بها می­دهند. درک آسانی استفاده از این فناوری در دانشجویانی که دارای تخصص در فهرست­نویسی هستند بیشتر پیش­بینی­کننده­ قصد رفتاری در استفاده از این قبیل نرم­افزارها می­باشد. [1]. منظور از بومی­سازی، تطبیق اصطلاحات پرسشنامه با فرهنگ و شرایط جامعه می­باشد.}, keywords_fa = {فهرست­ نویسی اجتماعی,مدل یوتی­ای­یوتی 2 (UTAUT2),مدل پذیرش فناوری,دانشگاه اصفهان}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_40534.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_40534_f0f4e255edda93aa29511001cbea5818.pdf} }