@article { author = {Sharif, Atefeh}, title = {The Phenomenon of Library and Information Sciences in light of Semantic Theories}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5398}, abstract = {The Information age has changed the relations between the phenomenon in their nature and complexity. The concept and meaning are two important issues in Library and Information Science, which are directly related to Semantics. This article tries to focus on Semantic theories and indicates the implicit and explicit effects of these theories to study the "relevance" and "representation" in this filed. To achieve this goal, some of the theories are selected. This article shows the importance of the process and context of the communication in understanding the meaning. Hjørlan's theory, Domain analysis, and the possibility of developing new Knowledge Representation tools are mentioned in this article as well.}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه پدیده های حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی در پرتو نظریه های معنایی}, abstract_fa = {عصر اطلاعات، پیچیدگی فرایندها و ارتباط میان پدیده ها را بیش از پیش آشکار ساخته است. مفاهیم و معنا از مقوله های اصلی علم اطلاع رسانی هستند و به حوزه معنی شناسی ارتباط می یابند. این مقاله با هدف تمرکز بر نظریه های معنایی و بیان تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر مطالعه پدیده هایی چون "بازنمون" و "ربط" در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی نگارش یافته است. به این منظور برخی از نظریه های معنایی و گوشه ای از تأثیر آن نظریه ها بر این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین معنا در فرایند ارتباطی، اهمیت اشتراک در معنی و بافت غیر زبانی در درک معنی مورد تأکید قرار گرفت. در ادامه نظریه تحلیل حوزه یورلند و امکان ساخت و توسعه ابزارهای بازنمون دانش با این رویکرد مورد اشاره قرار گرفته است.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25878.html}, eprint = {} } @article { author = {Okhovati, Maryam and DAvarpanah, Mohammadreza and Dayani, Mohammad Hossein and Shabani, Bakhtiar}, title = {Analysing and comparing the concept network of Persian Subject Headings with the concept network of Persian LIS literature based on domain analysis}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5543}, abstract = {This content analysis research analyzes and compares concept network of Persian Subject Headings with Persian library and information science literature. Statistical population consisted of 392 books and 782 papers published during 2002-2006. Through systematic sampling, 99 books and 197 papers were selected. The findings indicates that the concept network of books and papers are different. Moreover, there is a significant difference between the concept network of literature with that of Persian Subject Headings.Therefore the structure of Persian Subject Headings concept network have to be reviewed and modified.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل و مقایسه شبکه مفهومی حاکم بر سرعنوان موضوعی و متون فارسی کتابداری و اطلاع رسانی بر اساس رویکرد تحلیل حوزه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا به تحلیل و مقایسه شبکه مفهومی حاکم بر سرعنوان موضوعی فارسی و متون فارسی کتابداری و اطلاع رسانی پرداخته است. جامعه پژوهش متشکل از 392 عنوان کتاب و 782 عنوان مقاله منتشر شده طی سال های 85-81 است که حجم نمونه ای به میزان 99 عنوان کتاب و 197 عنوان مقاله به روش نمونه گیری منظم انتخاب شد. یافته های پژوهش نشان داد که شبکه مفهومی حاصل از مقالات با شبکه مفهومی بدست آمده از کتاب ها متفاوت می باشد؛ به علاوه تفاوت معنی داری بین شبکه مفهومی سرعنوان موضوعی فارسی با شبکه مفهومی حاصل از تحلیل حوزه ای متون فارسی کتابداری و اطلاع رسانی وجود دارد. بنابراین ساختار شبکه مفهومی سرعنوان موضوعی فارسی، نیازمند بازنگری و تجدیدنظر است.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25888.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_25888_436eafbb1a795e49054b5542468fe0fc.pdf} } @article { author = {rahimi, foroogh and Jaafar, Mehrad}, title = {The Survey of Factors Influencing Online Search Skills of Graduate Students of Shiraz University}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5353}, abstract = {This study attempts to measure online search skills among graduate students of Shiraz University and to determine their ability in using them. According to the previous studies and available sources in this field, seven online search skills which were the most useable ones and also current skills were selected for this study. Also 10 factors which affect these skills were determined. This study intends to measure the factors influencing these skills. In this survey a questionnaire was used for data collection. Descriptive and analytical statistics and SPSS program used for analyzing data. Finding reveals that among these seven skills, chronological skill had the highest score but proximity skill was in the lowest level. Also among 10 factors influencing skills, finding showed that: age, internet interest and using scientific databases had significant differences with the score of search skills. Furthermore engineering students had better skills compared to humanities. In other word, there were significant differences between these two groups.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر مهارت های جست و جوی پیوسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز}, abstract_fa = {هدف این تحقیق، سنجش عوامل موثر برمهارت های جست و جوی پیوسته در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و تعیین توانایی آنها در استفاده از هر یک از مهارت هاست. بر اساس تحقیقات انجام شده و منابع موجود در زمینه ی مهارت های جست و جوی پیوسته، هفت مهارت جست و جو که از پرکاربردترین و رایج ترین مهارت ها هستند، برای این تحقیق استخراج گردید. بعلاوه، 10 عامل اثرگذار در شناخت و آشنایی با این مهارت ها نیز تعیین گردید. این تحقیق درصدد است تا تاثیر این عوامل را بر سطح مهارت ها بسنجد. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، روش پیمایشی است و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و استنباطی چون اندازه گیری های مکرر و تحلیل واریانس و ... و به کمک نرم افزار آماری علوم اجتماعی (SPSS) انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که نمره ی مهارت استفاده از محدود کننده ی زمانی در بالاترین سطح و مهارت جست و جوی مجاورتی در پایین ترین سطح قرار گرفت. همچنین در میان عوامل 10 گانه ی اثرگذار بر سطح مهارت ها، یافته ها نشان داد که میان سن، میزان علاقه به اینترنت و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی خریداری شده توسط دانشگاه شیراز، و نمره ی مهارت های جست و جوی پیوسته رابطه ی معناداری وجود دارد. بعلاوه میان گروه تحصیلی مهندسی و علوم انسانی تفاوت معناداری به لحاظ نمره ی مهارت ها مشاهده شد. به عبارت دیگر دانشجویان گروه تحصیلی مهندسی از مهارت بیشتری نسبت به دانشجویان گروه علوم انسانی برخوردار هستند.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25901.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_25901_ad6b77c3c4cdae06c6d6403bde1ae62a.pdf} } @article { author = {Abdollahi, mohammad sadegh and Jokar, abdorasool}, title = {Survey on Morphological Difficulties of Persian Language in Information Retrieval from Web Search Engines}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5762}, abstract = {This research investigated the difficulties which search engines are faced with in searching different forms of a word in the Persian language. A comparative survey and documentary method were used. Research population consisted of three international search engines (Google, Yahoo and AltaVista) which provide Persian Search capability. Studying Persian texts, a checklist was developed which consisted of 17 keywords each of which represented one of the Persian language challenges. Researchers input keywords in search tools and recorded retrieved results for each search engine. Results showed that none of the search engines considered linguistic challenges of the Persian Language. Furthermore, a significant relation existed between the form of words and the type of search engine. Keywords: Information Retrieval, Search engines, Morphology, Persian Language}, keywords = {}, title_fa = {چالش‌های شیوه نگارش زبان فارسی در بازیابی اطلاعات از موتورهای کاوش وب}, abstract_fa = {شیوه‌های گوناگون در نوشتن یک واژه، یکی از مشکلاتی است که در بازیابی مدارک مربوطه از طریق ابزارهای جستجو وجود دارد. در زبان فارسی نیز برخی از واژه‌ها به ریخت‌های متفاوتی نوشته می‌شوند. به همین دلیل این پژوهش به بررسی مسائلی پرداخته است که کاوشگران فارسی در کاوش ریخت‌های مختلف یک واژه با آن رو‌به‌رو هستند. برای پاسخگویی به سؤال‌های پژوهش از دو روش پیماش مقایسه‌ای و اسنادی استفاده شده است. جامعه‌ پژوهش شامل سه موتور کاوش گوگل، یاهو و آلتاویستا است که امکان جستجو به زبان فارسی را فراهم کرده‌اند. با مطالعه و دقت در متون فارسی، سیاهه‌ای شامل 17 کلیدواژه انتخاب شد که هرکدام نمایان‌گر یک مورد از چالش‌های زبان فارسی در بازیابی اطلاعات هستند. پژوهشگران کلیدواژه‌ها را وارد فیلد جستجوی ابزارهای کاوش انتخابی کرده و تعداد بازیافت‌ها برای هرکدام از موتورهای کاوش را ثبت کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته‌ها نشان داد که موتورهای کاوش وب، شیوه‌های نگارش زبان فارسی را به منظور بهبود کاوش، مورد توجه قرار نداده‌اند. همچنین رابطه معناداری بین شکل واژه و نوع ابزار جستجو وجود دارد. کلیدواژه‌ها: بازیابی اطلاعات، موتورهای کاوش، شیوه نگارش، زبان فارسی}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25915.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_25915_8fe0e752963bd3b2fdd8994144983658.pdf} } @article { author = {Hayati, Zouhayr and taherian, amene sadat}, title = {A comparative study of unassisted and assisted keyword search paradigms in the Google search engine from users' points of view}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5516}, abstract = {This comparative study addressed user satisfaction of Unassisted Keyword Search Paradigm with Assisted Keyword Search Paradigm in the Google search engine. The methodology was one group pretest-posttest design. The instrument for data collection was 3 researcher-made questionnaires that one of them included closed questions about expertise in using computer and the Internet as well as demographic information.Other questionnaires were process-based forms which dealt with search questions, search procedures and evaluation forms for each state. The subjects under study were postgraduate students of Foreign Languages and Linguistic Department of Shiraz University, 30 students were selected by using the propotional random sampling technique and non- random technique was used for whom didn’t participate. Findings of the study revealed that about 70 percent of suggestions presented in Google Suggest Beta as an assisted keyword search server had a middle-to-higher relevance. Although there was no significant difference between precision based user oriented relevance in both of paradigms, assisted keyword search led to a significant increase in precision on based system oriented relevance. Generally, the second paradigm caused a significant increase in both the ease of use and the whole performance of the system in finding expected results .Although there was not seen any significant difference between time satisfaction and search results' value, the total user satisfaction increased significantly in the second paradigm. Finally, some suggestions for futher studies were provided. Key words: search paradigms, unassisted keyword search, assisted keyword search, automated assistance, query refinement, google suggest beta, google, Shiraz university students.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مقایسه ای الگوی جست و جوی کلیدواژه ای با دریافت کمک و الگوی جست و جوی بدون دریافت کمک در موتور جست و جوی گوگل از دیدگاه کاربران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای و میزان رضایت از الگوی جست و جوی کلید واژه ای بدون دریافت کمک و الگوی جست و جوی کلید واژه ای با دریافت کمک در موتور جست و جوی گوگل از دیدگاه کاربران پرداخته است. روش انجام این پژوهش طرح یک گروهی پیش آزمون پس آزمون بود. ابزار گرد آوری داده ها سه پرسشنامه محقق ساخته یکی حاوی سؤالات بسته پیرامون مشخصات فردی و وضعیت استفاده از رایانه و ابزارهای کاوش و دو مورد دیگر برگه هایی فرایندمدار پیرامون پرسش های جست و جو، نحوه جست و جو و جداول ارزیابی در هر مرحله بوده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد بخش زبان های خارجی و زبان شناسی دانشگاه شیراز تشکیل دادند. حجم نمونه با توجه به نوع پژوهش 30 نفر تعیین شد که از روش نمونه گیری تصادفی و غیر تصادفی برای افرادی که همکاری نکردند استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که حدود 70 درصد پیشنهادهای خدمت گوگل ساجست بتا به عنوان ارائه دهنده یک الگوی کلید واژه ای با دریافت کمک از ربط متوسط به بالا برخوردار بودند. همچنین بین الگوی کلید واژه ای بدون دریافت کمک و الگوی جستجوی کلید واژه ای با دریافت کمک از لحاظ میزان دقت بر مبنای ربط کاربر مدار اختلاف معناداری وجود نداشت، لیکن الگوی دوم منجر به افزایش معنادار دقت بر مبنای ربط نظام مدار و میزان دقت کلی گردیده است. در نهایت الگوی دوم موجب افزایش معنا دار میزان رضایت از سهولت استفاده و عملکرد کلی نظام در یافتن نتایج مورد نظر گردید. لیکن این اختلاف بین میزان رضایت از زمان صرف شده در فرایند جست و جو و ارزش کلی نتایج جستجو معنا دار نبود. ولی رضایت کلی کاربران در روش دوم به طور معناداری افزایش یافت. در پایان پیشنهادهائی برای پژوهش های آینده ذکر شده است. کلیدواژه ها: الگوهای جست و جو، جست و جوی کلیدواژه ای بدون دریافت کمک، جست و جوی کلیدواژه ای با دریافت کمک، کمک خودکار، اصلاح پرسش، گوگل ساجست بتا، گوگل، دانشجویان دانشگاه شیراز.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25947.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_25947_e138f8518acbc778a084cfc134cd3657.pdf} } @article { author = {Nowkarizi, Mohsen}, title = {webology of Iranian goverment universities}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5468}, abstract = {This research aims to investigate visibility, Web Impact Factor (WIF), RWIF and the collaboration rate of the websites of the Iranian Universities dominated by the Ministry of Science, Research and Technology (MSRT), and Health and medical Education (MHRME), using an analysis of the various links among these websites and webometrics. From all 119 websites belonging to the Iranian Universities, due to some technical problems, only 111 ones were reviewed through Yahoo, in a period of one month (October 6 – November 5, 2008). These were decreased to 71 websites in analysing co-links and identifying hi-frequency websites. The data were collected in two phase: using Yahoo Directory, first all the investigated university websites were retrieved and stored on a PC. Second the websites' various links were extracted and analysed. The results indicated that among all universities, the website of Olume Behzisty University had the most and Medical Science of Qum, the least visibility (respectively with 6.44 and 0.08). The WIF of Medical Science of Shahrood Website was the most, and that of Medical Science of Rafsanjan website, the least one. In regard to RWIF, the website of Mohghegh Ardebili with 3.5 had the first, and those of three universities (Gilan, Medical Science of Shahid Beheshti, and Medical Science of Gilan) had the last rank. In-link analysis results showed that the investigated websites had collaborated in 9 clusters, and a multidimensional scale illustrated the collaboration of these websites in 9 clusters.}, keywords = {}, title_fa = {وب سنجی دانشگاههای دولتی کشور}, abstract_fa = {در این مقاله وب سایت های دانشگاه های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با استفاده از روش وب سنجی بررسی شده است. کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، هم پیوندی ها، میزان رؤیت، عامل تأثیرگذار خالص و تجدید نظر شده وبی و همکاری گروهی میان دانشگاه ها تحلیل شده است. از میان 119 وب سایت دانشگاه ها، به دلیل مشکلات فنی فقط 111 دانشگاه بررسی شد. این تعداد در بخش تحلیل هم پیوندی ها و تعیین وب سایت های پربسامد، به 101 وب سایت کاهش یافت. نتایج نشان داد وب سایت دانشگاه علوم بهزیستی دارای بالاترین و وب سایت علوم پزشکی قم دارای پایین ترین میزان رؤیت بودند. ضریب تأثیرگذاری کلی وب سایت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با 44/6، بالاترین و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با 08/0، پایین ترین بودند. از نظر عامل تأثیرگذار تجدید نظر شده، وب سایت دانشگاه محقق اردبیلی با 5/3 در رتبه نخست و وب سایت سه دانشگاه (گیلان، علوم پزشکی شهید بهشتی، و علوم پزشکی گیلان) با 04/0 در رتبه آخر قرار گرفتند. در این مطالعه وب سایت 23 دانشگاه به عنوان هسته انتخاب شد. یافته های ناشی از تحلیل هم پیوندی این وب سایت ها به روش دسته بندی خوشه ای و مقیاس چندبعدی نشان داد که آن ها در 9 خوشه با هم دسته شدند و فقط در روش نخست، 16 وب سایت به صورت مستقل باقی ماندند.}, keywords_fa = {دانشگاه بیرجند}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25976.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_25976_81d6ce85a754c0c1d42ac4cf7329b3d3.pdf} } @article { author = {hassanzadeh, mohammad and Navidi, Fatemeh}, title = {Comparative study of Iran's Ministerial websites using www3 criteria and Users' experience}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5428}, abstract = {This article reports findings of a research conducted to compare findings of manual assessment of accessibility rate of Iran ministerial websites (20 ministries) using www3 criteria with those of users' experiences. Findings of manual assessment showed that accessibility rate of websites are below the medium and those of users' experience are a little higher. Average rate of accessibility against www3 criteria was 46.32 and that of users' experience was 64.4 percent. Findings also indicate that there is no significance difference between accessibility of websites concerning results of two assessment methods. Keywords: Accessibility, Websites, Ministries, Iran. Manual Assessment, User experience}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه مقایسه ای دسترس پذیری وب سایت وزارتخانه های ایران بر اساس شاخص های کنسرسیوم وب جهان‌گستر و تجارب کاربران}, abstract_fa = {دسترس پذیری یکی از مهمترین ارکان و پیش نیازهای وب سایت ها در راستای ارائه خدمات بهینه به کاربران و مخاطبان آنهاست. با توجه به مطرح شدن ایده دولت الکترونیک اهمیت دسترس پذیری در وب سایت های دولتی بیش از پیش آشکار شده است. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله تلاش شده است تا نتایج حاصل از ارزیابی دسترس پذیری وب سایت وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران (21 وزارتخانه) بر اساس شاخص های کنسرسیوم جهانی وب جهان گستر و مقایسه آن با نتایج حاصله از تجارب کاربران ارائه شود. نتایج نشان داد از لحاظ ارزیابی دستی، میزان دسترس‌پذیری وب سایت وزاتخانه‌های ایران پایین‌تر از متوسط می‌باشد و از لحاظ ارزیابی تجارب کاربر نیز میزان دسترس‌پذیری وب سایت وزارتخانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران کمی بالاتر از متوسط است. میانگین ارزیابی دستی بر اساس شاخص‌های کنسرسیوم وب جهان گستر، 46.32 درصد (پایین تر از متوسط) و میانگین ارزیابی تجارب کاربر، 64.4 درصد (کمی بالاتر از متوسط) ارزیابی شد. نتایج همچنین نشان داد که بین دسترس‌پذیری وب سایت وزارتخانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دو شیوه ارزیابی شاخص‌های استخراجی از کنسرسیوم وب جهان گستر و تجارب کاربران تفاوت معنی داری وجود ندارد کلیدواژه ها: دسترس پذیری، وب سایت، وزارتخانه ها، دولت جمهوری اسلامی ایران، ارزیابی دستی، تجارب کاربران}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26002.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26002_62b2f08d5bebd2b2a251595fae94887d.pdf} } @article { author = {Saadat, Rasul and Shabani, Ahmad}, title = {A study and comparison of the citations of ISI Web of Science to open access journals of DOAJ During 2003-2008}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5519}, abstract = {This research has been done to examine the extent of citations of the ISI Web of Science’s journal articles to DOAJ’s journals during 2003-2008. The research method is bibliometrics and citation analysis.The research data have been collected by means of Cited Reference Search in ISI Web of Science. The research data have been analyzed by SPSS 16, finally, after studying 2953 journals from DOAJ, it was clarified that 321 journals (10.87%) had been received citations, and the total citations which allocated to these journals were 19050. Pure sciences had 10116 citations (53.1%), health and medical sciences had 5965 citations (31.31%), technology and engineering had 1436 citations (7.54%), social sciences had 832 citations (4.37%), arts and humanities had 701 citations (3.68%). According to these findings, trend to open access journals in pure sciences is more than the other four fields, as well as, the trend to these journals in pure sciences and health and medical sciences generally is more remarkable than arts and humanities and social sciences. On the other hand, the findings of Chi-square test is also indicative that there is a meaningful difference among the citations in terms of the mentioned-above five fields. Keywords: Open access journals, Directory of Open Access Journals (DOAJ), ISI Web of Science, Citation analysis.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و مقایسه میزان استناد مقالات پایگاه وب علم آی اس آی (ISI Web of Science) به مجلات راهنمای مجلات دسترسی آزاد (DOAJ) در طول سال های 2008-2003}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استنادات صورت گرفته از مقالات مجلات پایگاه وب علم آی اس آی به مجلات راهنمای مجلات دسترسی آزاد در طول سال های 2008 – 2003 انجام شده. در این پژوهش که از روش کتابسنجی و فن تحلیل استنادی بهره جویی شده، داده ها از طریق ابزارCited Reference Search در وب علم آی اس آی گردآوری شده، و با کمک نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در نهایت مشخص شد که به 321 عنوان مجله (87/10 درصد) از بین 2953 عنوان استناد شده و تعداد استناداتی که به این مجلات اختصاص یافته، 19050 استناد می باشد. در این میان، حوزه علوم پایه با 10116 استناد (1/53 درصد)، حوزه علوم بهداشت و پزشکی با 5965 استناد (31/31 درصد)، حوزه فنی و مهندسی با 1436 استناد (54/7 درصد)، حوزه علوم اجتماعی با 832 استناد (37/4 درصد)، و حوزه هنر و علوم انسانی با 701 استناد (68/3 درصد)، به ترتیب به عنوان حوزه های اول تا پنجم از لحاظ میزان استناد شناخته شدند. با توجه به این موارد مشخص شد که میزان گرایش به مجلات دسترسی آزاد در موضوعات حوزه علوم پایه نسبت به مجلات در چهار حوزه دیگر و نیز میزان گرایش به این مجلات در حوزه های علوم پایه و علوم بهداشت و پزشکی در حالت کلی تفاوت چشمگیری با موضوعات حوزه هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی دارد. از طرفی، نتایج آزمون مجذور خی حاکی از این نکته است که تفاوت معناداری از لحاظ میزان استنادات بین حوزه های پنج گانه مذکور وجود دارد. کلیدواژه ها: مجلات دسترسی آزاد، راهنمای مجلات دسترسی آزاد ، وب علم آی اس آی، تحلیل استنادی}, keywords_fa = {دانشگاه اصفهان}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26042.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26042_f703be9e31c5e4e3ffbb4e23fd7d1066.pdf} } @article { author = {Saberi, Mohammad-Karim and Isfandyari-Moghaddam, Alireza}, title = {Availability and decay of Internet references cited in open access journals indexed in ISI: A case study}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5460}, abstract = {The present research aims to examine the availability and decay of Internet references cited in five open access journals indexed in ISI. This is an applied research categorized in group of descriptive and quantitative studies. Its population is composed of 748 articles published from 2002 to late 2007 by these five journals. Afterwards, all Internet citations (URLs) were extracted and thus, 3734 URLs were identified. Data collected were analyzed using descriptive statistics and needed tables and diagrams were drawn by means of Excel software (version 2007). Research findings indicated that at first check, out of 3734 URLs, 73% were accessible while 27% disappeared. It is notable that rate of availability increased to 89% and rate of decay decreased to 11% after searching gone URLs through the Internet, Internet archive and Google. Domain .net with availability of 96% (decay, 4%) has more stability and persistence compared to other domains. And, the most stable file is PDF with availability of 93% (decay, 7%). Additionally, most of errors were related to message "404 not found" (43%), and the average half-life for cited Internet resources is estimated to be 8 years and 9 months. Finally, some suggestions and recommendations have been offered to stop decay phenomenon.}, keywords = {}, title_fa = {دسترس‌پذیری و زوال استنادهای اینترنتی در مجله‌های دسترسی آزاد نمایه شده در ISI: یک مطالعه موردی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر دسترس‌پذیری و زوال استنادهای اینترنتی 5 مجله‌ دسترسی آزاد نمایه شده در ISI را بررسی نموده است. این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی و سنجش کمی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر، 748 مقاله منتشر شده در 5 مجله‌ دسترسی آزاد نمایه شده در ISI، از ابتدای سال 2002 تا پایان سال 2007 است. سپس، از این تعداد مقاله دانلود، تمام استنادهای اینترنتی (URLs) استخراج و 3734 استناد اینترنتی منحصر به فرد بدست آمد. بررسی‌های آماری و انجام محاسبات با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت و جهت رسم جداول و نمودارها نیز از نرم‌افزار اکسل 2007 Excel استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در اولین بررسی، از 3734 استناد اینترنتی مورد بررسی، 73 درصد دسترس‌پذیر بوده و 27 درصد زوال داشته است که با جستجوی استنادهای اینترنتی گم شده در مرورگر اینترنتی، آرشیو اینترنتی، و موتور جستجوی گوگل، میزان دسترس‌پذیری از 73 درصد به 89 درصد افزایش یافت و میزان زوال نیز از 27 درصد به 11 درصد کاهش پیدا کرد. بررسی استنادهای اینترنتی از نظر دامنه و فایل نشان داد که دامنه .net با 96 درصد دسترس‌پذیری (4 درصد زوال) دارای بیشترین دسترس‌پذیری بوده و با ثبات‌ترین دامنه می‌باشد. همچنین، فایل‌ PDF با 93 درصد دسترس‌پذیری (7 درصد زوال) دارای بیشترین دسترس‌پذیری بوده و با ثبات‌ترین فایل است. افزون بر آن، نتایج نشان داد که پیام خطای 404 (یافت نشد) با 43 درصد، بیشترین پیام خطا بوده و میانگین نیم‌عمر استنادهای اینترنتی 8 سال و 9 ماه است. در خاتمه، برای پایان دادن به پدیده زوال، پیشنهادات و راهکارهایی ارائه شده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26080.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26080_68998736517f2ab88805d2eaa2690dad.pdf} } @article { author = {Parirokh, Mehri and Arastopoor, Sholeh}, title = {Department of Library and Information Science at Ferdowsi University of Mashhad: Identifying Problems, Influencing Factors and the Relevant Model}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5536}, abstract = {This article is a report of a research project aimed at developing a strategic plan for the Department of Library and Information Science (LIS), Ferdowsi University of Mashhad The aim of the project was to identify the factors and a model for designing the strategic plan for LIS Department. According to the process of strategic planning, external and internal studies carried out. In these studies, the external study was carried out through the review of the related literature. Survey research was used for the internal study. In this regard, the opinions of three groups of students (undergraduates and graduate and post-graduate students and those who completed their courses at Master's and Doctoral level), LIS academic staff and the faculty authorities were collected through a questionnaire and interviews. Three checklists were also designed and used for collecting data about the library and the computer facilities. The collected data from the two above-mentioned studies were compared through SWOT analysis. This analysis helped discover the weaknesses, strengths, opportunities and threats. Based on these findings, the relevant strategies and the appropriate model are suggested. Keywords: Strategic plan, Models for Strategic planing , Library and Information Science Ddepartment, Ferdowsi University of Mashhad}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی مسائل و عوامل مطرح در تدوین برنامه راهبردی پیشنهادی برای گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {امروزه بسیاری از سازمانها و نهادها برای ایجاد تحول از برنامه ریزی راهبردی استفاده می کنند. برنامه ریزی راهبردی یکی از راه حلهای جلوگیری از اشتباه ها و هم راستا شدن فعالیتها با اهداف و پیش بینی آینده بشمار می آید. این نوع برنامه ریزی ابزار مناسبی برای مدیریت تحول در نهادهایی آموزشی و پزوهشی است. در این رابطه، گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی که سابقه طولانی دارد و در سه مقطع کارشناسی تا دکترا دانشجو پذیرفته نیز می تواند از این نوع برنامه ریزی برای کنترل کیفیت و تعیین چشم انداز آینده استفاده کند. در این راستا، طرح پژوهشی برای طراحی برنامه راهبردی پیشنهادی این گروه پیشنهاد شد. مقاله حاضر گزارش خلاصه ای از آن طرح می باشد. برای فراهم کردن امکان ارائه این طرح و بر اساس مراحل برنامه ریزی راهبردی، به مطالعه امکانات و تحولات برون دانشگاهی و برون کشوری پرداخته شد، وضعیت گروه و امکاناتی که در اختیار دارد از دیدگاه سه گروه دانشجویان شاغل به تحصیل، دانش آموختگان ارشد و دکترا و مسؤولان دانشکده مورد سنجش قرار گرفت. این اطلاعات از طریق پرسشنامه، مصاحبه و سیاهه وارسی گردآوری شد. اطلاعات بدست آمده بر اساس تحلیل SWOT، مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. نتابج، شناسایی توانمندیها، ضعفها، تهدیدها و فرصتها بود. تحلیل این عناصر امکان طراحی برنامه پیشنهادی را بوجود آورد. برای اینکه بتوان از این برنامه برای اجرا بهره گرفت، برنامه اجرایی اولیه نیز طراحی و در این مقاله ارائه شد.}, keywords_fa = {دانشگاه فردوسی مشهد}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26109.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26109_9d694b989fe43c1d9598c22bf6aeb6c8.pdf} } @article { author = {Behzadi, Hasan and davarpanah, Mohammadreza}, title = {Factors Influencing the Research Experience of the Graduate Students at Ferdowsi University of Mashhad}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5763}, abstract = {This study surveyed the research experience of graduate students at Ferdowsi University of Mashhad and the factors influencing this experience. Information was gathered by means of a questionnaire developed based on PREQ questionnaire. The statistical population of this study consisted of those graduate students whose research proposal had been approved by the Educational Council of their faculty or had defended their dissertation between 23/09/2007 to 20/01/2008. By using a random sampling method 416 completed questionnaires were collected. The findings showed that there was a significant relationship between all of factors making up research experience and there are significant differences between general satisfactions of the students on their research experience. Factors such as sex, level of education, education field, scientific activity and different stages of research had positive and significant impact on the research experience of the respondents. Generally, the results of this study showed that among the graduate students of Ferdowsi University there was a relative satisfaction with factors making up the research experience. Keywords: Research experience, Thesis writing, Graduate students, Ferdowsi University of Mashhad}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با روش پیمایشی عامل‌‌های تبیین کننده تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد و عامل‌‌های اثرگذار بر آن را مورد بررسی قرار داده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای است که بر مبنای پرسشنامه PREQ طراحی و هنجارسازی شده است. جامعه آماری این پژوهش آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشند که در دوره زمانی مورد مطالعه، طرح مقدماتی پایان‌نامه (پروپوزال) آنها در شورای آموزشی دانشکده به تصویب رسیده است و یا از پایان نامه خود دفاع کرده اند. نمونه مورد بررسی بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین گردید. یافته های پژوهش نشـان داد که: بین تمـــام عامل‌‌های تبیین کننده تجربه پژوهشی رابطه معناداری وجود دارد. رضایت کلی دانشــجویان از عامل‌‌های هفت گانه تبیین کننده تجربه پژوهشی، متفاوت است. متغیرهایی مانند جنسیت، مقطع تحصیلی، حوزه آموزشی، میزان فعالیت علمی و مرحله انجام پژوهش بر میزان رضایت دانشجویان از عامل‌‌های تبیین کننده تجربه پژوهشی اثرگذار است. یافته های پژوهش نشان داد که به طور کلی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد از عامل‌‌های مختلف تبیین کننده تجربه پژوهشی رضایـت نسبی دارند. کلید واژه‌ها: تجربه‌پژوهشی، عوامل تبیین‌کننده تجربه‌پژوهشی، پایان‌نامه‌نویسی، دانشجویان تحصیلات تکــمیلی، دانشگاه فردوسی مشهد}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26141.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26141_1a9e50352c5a1ad482fca3faabcf460c.pdf} } @article { author = {eivazi, mohammadrahim}, title = {Media Management and Engineering of People's Thinking}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {010}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v10i2.5764}, abstract = {Creating crisis and attempting to solve it is an important function of the mass media. This is carried out using a range of modern tools. Media can influence socio-political and cultural events employing strategies and meta-strategies to form the public thinking in the direction they aim. The media emperors and the press trusts manage to form some kind of information monopoly through influencing the selection and dissemination of monopolized news. They attempt to provide miss-understanding about some political, cultural, and national systems which they regard as rivals. The present paper reviews the media crisis from a management point of view taking into consideration a quick reaction against the control of the flow of information, revising the hope giving, etc. It also attempts to study the process of crisis creation which is known as the communication soft power. The focus is on the question that how and in what ways mass media would be able to manage media crisis and to form public opinions. Keywords: Media crisis, Mass Media, Soft power}, keywords = {}, title_fa = {مدیریت رسانه‌ای و مهندسی افکار عمومی}, abstract_fa = {بحران‌سازی و بحران‌‌زدایی یکی از کارکردهای رسانه‌ها با کمک گرفتن از ابزارها و اهرم‌های نوین می‌باشد. رسانه‌ها با استفاده از راهبردها و فراراهبردها در ایجاد شرایط بحرانی می‌توانند در تحولات سیاسی-اجتماعی و فرهنگی جدید در گستره وسیعی نقش‌آفرینی کنند و موجب شکل‌دهی افکار عمومی گردند. چرا که امپراتور رسانه‌ای با بهره گیری از امکانات سرشار موجب شکل‌گیری نوعی استبداد اطلاعاتی از طریق گزینش و انتشار اطلاعات و اخبار انحصاری، تراست‌های خبری و اطلاعاتی و کارتل‌های رسانه‌ای در پرتو انقلاب اطلاعاتی شده است. همچنین استبداد رسانه ای که رواج گسترده‌ای پیدا کرده است، با استفاده از ابزارها و اهرم‌ها و با اتکا به فناوری افکار عمومی جهان را به سوی خود جلب کرده و به ارائه چهره‌ای مخدوش از برخی از نظام‌های سیاسی، فرهنگ‌ها، قوم ها و یا دین های رقیب پرداخته است. چنین رسانه هایی به شکلی نظام‌مند نسبت به جهت‌دهی افکار عمومی، گرایش‌ها، عقاید و نگرش‌ها و رفتارها تلاش مضاعفی را به کار می‌بندد. به گونه‌ای که برخی -همچون آلوین تافلر و هایدی تافلر (1376)- از آن به جنگ جهانی فرهنگی-اطلاعاتی تعبیر کرده اند و به نقش اطلاعات درعرصه جهانی اذعان دارند. در این مقاله رویکردی مدیریتی به بحران رسانه‌ای مبنای کار قرار گرفته است. این رویکرد شامل مدیریت بحران از طریق واکنش‌ سریع جلوگیری از انتشار اطلاعات کنترل‌شده، بازنگری در امیددهی و جز آن می‌باشد. همچنین سعی شده فرایند بحران‌سازی در جهان امروز -که به عنوان قدرت نرم ارتباطاتی نامیده شده است- بررسی و به این سئوال پاسخ داده شود که مدیریت بر رسانه چگونه و با اعمال چه شیوه‌ها و راهبردهایی افکار عمومی را در جهت رسیدن به هدف‌های تعیین شده هدایت می‌نماید. کلید‌واژه‌ها: بحران رسانه، رسانه، قدرت نرم، امنیت سیاسی}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26169.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26169_c8e846858e2e7d8ede848cf111e11a4b.pdf} }