@article { author = {davarpanah, mohamadreza and ramezani, abasali}, title = {Evaluation criteria relevant to judge the electronic space}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5623}, abstract = {The present research was designed to identify the subjective and objective relevance criteria used by graduate students of Ferdowsi university and to compare these criteria with the document elements used by search engines ranking algorithms for ranking the retrieved documents. The statistical universe included the graduate students enrolled in the university in the years 2002-2004. 335 students were chosen as the sample by using the randomized proportional classified sampling method. The needed data were collected by two types of questionnaires. The findings indicate that students pay attention to certain document elements (relevance categories) and assess the retrieved documents by search engines through attributing defined qualifications and specifications to them (relevance criteria). The results suggest that students in addition to having certain subjective and objective criteria, consider special priorities to the document elements while assessing the relevance of documents in the subjective situation. Based on the findings students use different criteria in subjective situations and in a real information seeking situation (searching session). There are also significant differences between the students of four disciplines (humanity, science, engineering and agriculture) (intergroup and intragroup) in paying attention to the relevance assessment criteria in subjective and real conditions of assessing the relevance of documents. Also the results showed that the elements: title, abstract, language and content are the most referred to by the students.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی معیارهای قضاوت ربط در فضای الکترونیکی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی در پی شناسائی معیارهای ذهنی و عینی مورد استفاده دانشجویان برای قضاوت درباره ربط مدارک بازیابی شده توسط موتورهای کاوش می باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی است که در سالهای 80 تا 82 در این دانشگاه ثبت نام نموده اند. حجم نمونه ای به بزرگی 335 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تعیین گردید. داده های مورد نیاز از طریق دو نوع پرسشنامه جداگانه و مطالعه نوشتارهای مربوط به الگوریتم های رتبه بندی موتورهای کاوش گردآوری گردید. بر اساس یافته ها، دانشجویان علاوه بر داشتن معیارهای خاص هنگام ارزیابی ربط مدارک در شرایط ذهنی و واقعی اطلاع یابی، اولویت خاصی نیز برای هر یک از این عناصر و ویژگی های آن قائل هستند. بین دانشجویان حوزه های چهار گانه (بین گروهی و درون گروهی) در توجه به معیارهای ارزیابی ربط در شرایط ذهنی و عینی تفاوت های معناداری مشاهده می گردد. عناصری چون عنوان، چکیده، زبان و محتوی بیش از سایر عناصر مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25325.html}, eprint = {} } @article { author = {Fattahi, Rahmatollah}, title = {General and Domain-Specific Non- Topical Terms in Web Documents: An Alternative Approach to Natural Language Query Expansion}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5698}, abstract = {This paper presents a new approach to query expansion in search engines through non-topical terms (NTTs). Such terms can be used in conjunction with topical terms (TTs) to improve precision in retrieval results. In the first phase of the research, 20 topical queries in two domains (Health and the Social Sciences) were carried out in Google and 200 Web documents (800 pages) from the retrieved list were textually analysed. 1071 non-topical terms were identified. The frequency of the NTTs showed that 14.5% were shared between the two domains, 85.5% were domain-specific, 62.4% were non-topical, 37.6% were semi-topical, 65% occurred before and 35% occurred after their respective topical terms (TTs). Findings of the second phase showed that query expansion through NTTs particularly in the exact title and URL search options reduced the retrieval hits considerably and led to more precise and manageable results. There was significant difference between Health and the Social Sciences with regard to retrieval results in keyword and exact phrase searches but there was no significant difference in exact title and exact URL searches. With respect to the ratio of exact phrase, exact title, or exact URL retrieval frequencies to keyword frequency findings showed that there were significant differences between the two domains. Concludes that Searching would be more effective and precision would be higher if the searcher enhances the query with adding non-topical terms to the initial query. Also the retrieval results would be more relevant if the query is carried out in the "exact title' or 'URL search' options. Proposes that a knowledge-based list of NTTs can be developed and be implemented by search engines to help searchers expand their queries. Specialised search engines can develop their own list of NTTs by carrying out research using a similar methodology. Keywords: Query expansion/natural language/non-topical terms/search engines}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی و تحلیل واژگان عمومی در منابع وب}, abstract_fa = {This paper presents a new approach to query expansion in search engines through non-topical terms (NTTs). Such terms can be used in conjunction with topical terms (TTs) to improve precision in retrieval results. In the first phase of the research, 20 topical queries in two domains (Health and the Social Sciences) were carried out in Google and 200 Web documents (800 pages) from the retrieved list were textually analysed. 1071 non-topical terms were identified. The frequency of the NTTs showed that 14.5% were shared between the two domains, 85.5% were domain-specific, 62.4% were non-topical, 37.6% were semi-topical, 65% occurred before and 35% occurred after their respective topical terms (TTs). Findings of the second phase showed that query expansion through NTTs particularly in the exact title and URL search options reduced the retrieval hits considerably and led to more precise and manageable results. There was significant difference between Health and the Social Sciences with regard to retrieval results in keyword and exact phrase searches but there was no significant difference in exact title and exact URL searches. With respect to the ratio of exact phrase, exact title, or exact URL retrieval frequencies to keyword frequency findings showed that there were significant differences between the two domains. Concludes that Searching would be more effective and precision would be higher if the searcher enhances the query with adding non-topical terms to the initial query. Also the retrieval results would be more relevant if the query is carried out in the "exact title' or 'URL search' options. Proposes that a knowledge-based list of NTTs can be developed and be implemented by search engines to help searchers expand their queries. Specialised search engines can develop their own list of NTTs by carrying out research using a similar methodology. Keywords: Query expansion/natural language/non-topical terms/search engines}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25345.html}, eprint = {} } @article { author = {faraj pahlo, abdolhossien and zavareghi, rasoll}, title = {Assessment of opecs web bonyad iran of dramatic features and user interface}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5624}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی اپک‌های وب‌بنیاد ایران از نظر ویژگی‌های نمایشی و رابط کاربری}, abstract_fa = {آنچه در این مقاله می آید نتیجة پژوهشی است که به منظور بررسی وضعیت فعلی و ارزیابی اپک‌های وب‌بنیاد کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ایران بر اساس الگوی پیشنهادی زوارقی(1384) در مورد ویژگی‌های نمایشی و رابط کاربری اپک‌های وب‌بنیاد صورت گرفت. برای انجام این تحقیق از بررسی مشاهده‌ای استفاده شد. ابزار گرداوری داده‌ها نیز سیاهه‌ی وارسی ویژگی‌های نمایشی و رابط کاربری اپک‌های وب‌بنیاد بود. جامعه‌ی تحقیق نیز 6 اپک ایرانی بودند که از طریق وب در دسترس هستند. در نهایت پس از انجام پژوهش، یافته‌های زیر حاصل شد: ترتیب رتبه‌ی اپک های وب‌بنیاد ایران از نظر ویژگی‌های نمایشی عبارت است از: پارس‌آذرخش با2 /98نمره رتبه‌ی اول، نوسا با 6/93نمره رتبه‌ی دوم، پیام با 4/89 نمره رتبه‌ی سوم، اراکل با 6/77 نمره رتبه‌ی چهارم، ایران‌داک با 2/68 نمره رتبه‌ی پنجم، و گنجینه با 36 نمره از صد رتبه‌ی ششم. همچنین از نظر رابط کاربری ترتیب رتبه‌ها بدین گونه است: پارس‌آذرخش با 78/72 نمره رتبه‌ی اول، نوسا با 89/64 نمره رتبه‌ی دوم، پیام با 44/60 نمره رتبه‌ی سوم، اراکل با 32/49نمره رتبه‌ی چهارم، ایران‌داک با 89/42نمره رتبه‌ی پنجم، و گنجینه نیز با44/18نمره از صد رتبه‌ی ششم. میانگین نمرات همه‌ی اپک های وب‌بنیاد ایران نیز از نظر ویژگی‌های نمایشی17/77، و از نظر رابط کاربری 63/51 شد. نمرات این اپک ها نیز با لحاظ کردن هر دو ویژگی نمایشی و رابط کاربری، عبارت بود از: پارس‌آذرخش 49/85، نوسا 24/79، پیام 92/74، اراکل 47/63، ایران‌داک 04/56، و گنجینه 22/27. میانگین نمرات همه‌ی اپک ها از دو جنبه‌ی نمایشی و رابط کاربری نیز 40/64 محاسبه شد.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25363.html}, eprint = {} } @article { author = {jokar, abdorasol and dehghani, leila}, title = {No English Title}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5625}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه های فردوسی مشهد ، شهید چمران اهواز ، تهران ، اصفهان و شیراز از مجلات الکترونیکی در مقایسه با مجلات چاپی}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت روزافزون مجلات در ارتباطات علمی و پیدایش قالب الکترونیکی مجلات ، این مقاله می کوشد تا به روش پیمایشی و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی، میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه های فردوسی مشهد ، شهید چمران اهواز ، تهران ، اصفهان و شیراز از مجلات الکترونیکی در مقایسه با مجلات چاپی را بررسی نماید. یافته ها نشانگر آن است که درصد بیشتری از دانشجویان دانشگاه های مورد بررسی از مجلات چاپی استفاده می کنند اما بسامد استفاده از مجلات الکترونیکی بیشتر می باشد. اکثریت آنها اهمیت مجلات الکترونیکی و چاپی را "زیاد" ارزیابی نموده اند. گرچه اکثر آنها استفاده از قالب "الکترونیکی" مجلات را ترجیح می دهند اما اکثر این دانشجویان مهارت خود را در استفاده از مجلات الکترونیکی "متوسط" ارزیابی می نمایند و نیاز به آموزش استفاده از مجلات الکترونیکی را احساس می کنند و اکثر آنها دلیل عمده عدم استفاده از مجلات الکترونیکی را عدم آموزش کافی در زمینه استفاده از مجلات الکترونیکی بیان نموده اند و سرعت کم بازیابی مهم ترین مانع آنها در استفاده از مجلات الکترونیکی می باشد. واژه های کلیدی: مجله الکترونیکی، دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشگاه شهید چمران اهواز ، دانشگاه تهران ، دانشگاه اصفهان ، دانشگاه شیراز}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25396.html}, eprint = {} } @article { author = {Parirokh, mehri}, title = {The Role and Function of Organizational Culture and Leadership in Enhancing Knowledge Sharing Among Reference Librarians in Academic}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5699}, abstract = {In this article Knowledge sharing, which is the core element of knowledge ma-nagement (KM), is discussed in the context of reference and information servi ces in academic libraries. Organizational culture and leadership are considered as influential factors in encouraging knowledge sharing among librarians. The main problem for doing this research was lack of awareness about knowledge management practice in academic libraries and the extent to which librarians share knowledge. An electronic questionnaire was sent to RUSA electronic discussion list and 30 librarians most of whom were from America universities, responded. The analysis of collected data shows that almost all librarians believe on the positive effect of knowledge sharing on individual development of librarians as well as the development of their libraries. Most of them share their knowledge through communication and also they have the willingness to share their experiences and ideas with their colleagues. However, it seems that the mana gers of those libraries are not aware very well of the significance of Knowledge management in every day life of the library. Findings also reveal that in most libraries there is no documented knowledge management policy upon which they can base decision making and planning.}, keywords = {}, title_fa = {نقش و کارکرد فرهنگ سازمانی و عامل رهبری در توسعه اشتراک دانش از نظر کتابداران مرحع کتابخانه های دانشگاهی : مطالعه موردی}, abstract_fa = {In this article Knowledge sharing, which is the core element of knowledge ma-nagement (KM), is discussed in the context of reference and information servi ces in academic libraries. Organizational culture and leadership are considered as influential factors in encouraging knowledge sharing among librarians. The main problem for doing this research was lack of awareness about knowledge management practice in academic libraries and the extent to which librarians share knowledge. An electronic questionnaire was sent to RUSA electronic discussion list and 30 librarians most of whom were from America universities, responded. The analysis of collected data shows that almost all librarians believe on the positive effect of knowledge sharing on individual development of librarians as well as the development of their libraries. Most of them share their knowledge through communication and also they have the willingness to share their experiences and ideas with their colleagues. However, it seems that the mana gers of those libraries are not aware very well of the significance of Knowledge management in every day life of the library. Findings also reveal that in most libraries there is no documented knowledge management policy upon which they can base decision making and planning.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25422.html}, eprint = {} } @article { author = {Ghaemitalab, mohammad and mirhoseini, Zohreh}, title = {Investigation of the Affective Factors in Publishing of Articles in Scientific Journals (Local and Foreign) in the View of Ferdowsi University Faculty}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5700}, abstract = {The aim of this survey research is the investigation of the affective factors in publishing of articles in the scientific journals (local and foreign) in the view of Ferdowsi university faculty members. Research population are all the faculty members of Mashhad Ferdowsi University that have PHD degree (assistant professors, associate professors.professors). From research population by using categorical random sampling method, 132 person were selected. Findings indicate that: The most important affective factors in publishing of articles in the scientific journals in the view of respondents are such as scientific-researching capability of researcher, researcher proficiency in information sources, capavility in scientific writing and freshness of the subject. The experience and place of education have effect on the view of faculty members but their scientific degree has no effect. Keywords: Publishing of scientific articles, faculty members researching, scientific journals, Ferdowsi university.}, keywords = {}, title_fa = {عوامل موثر بر چاپ مقالات علمی در نشریات علمی پژوهشی ( داخلی و خارجی ) از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {The aim of this survey research is the investigation of the affective factors in publishing of articles in the scientific journals (local and foreign) in the view of Ferdowsi university faculty members. Research population are all the faculty members of Mashhad Ferdowsi University that have PHD degree (assistant professors, associate professors.professors). From research population by using categorical random sampling method, 132 person were selected. Findings indicate that: The most important affective factors in publishing of articles in the scientific journals in the view of respondents are such as scientific-researching capability of researcher, researcher proficiency in information sources, capavility in scientific writing and freshness of the subject. The experience and place of education have effect on the view of faculty members but their scientific degree has no effect. Keywords: Publishing of scientific articles, faculty members researching, scientific journals, Ferdowsi university.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25447.html}, eprint = {} } @article { author = {bigdeli, zahed and sabaghnegad, zivar}, title = {Identification and categorization of individual and organizational factors affecting the use of Shahid Chamran University libraries from its postgraduate students' viewpoints}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5627}, abstract = {This study attempted to identify the factors which affect the use of Shahid Chamran University libraries from its postgraduate students' viewpoints. The study is of descriptive –exploratory type and the method of research is survey. To collect date, a likert-type scale was designed by the researchers. The target population consisted of 870 postgraduate students among whom a sample of 290 students was randomly selected. The findings of the study revealed that "direct access to the library collections " with 69.3 %, "interest in reading library materials" with 58.9%, and "correspondence of call numbers on printed or computerized catalog cards to the call numbers of the materials on the shelves" with 56.4% are the most important and top three factors which affect the use of Shahid Chamran University libraries. Using factor analysis method, theses factors were divided into 6 categories as follows: Group one: environmental factors Group two: library and librarians Group three: information sources Group four: access to other facilities and services Group five: students' interest and awareness Group six: quality and variation of library services Keywords: Library use/ postgraduate students/ Shahid Chamran University of Ahvaz/ library use/factor analysis}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی و دسته بندی عوامل فردی و سازمانی موثر بر استفاده از کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش شناسائی عواملی است که می توانند بر استفاده از کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز تاثیر گذار باشند. روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی ـ اکتشافی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ای محقق ساخته با طیف لیکرت استفاده شده است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد. کل جامعه مورد پژوهش 870 نفر بود که نمونه‌ای 290 نفری از این گروه انتخاب شد. یافته های پژوهش نشان می‌دهد که دسترسی مستقیم مراجعین به کتب موجود در قفسه‌های کتابخانه با 3/69 درصد، علاقه دانشجویان به مطالعه و استفاده از کتابخانه با 9/58 درصد و همخوانی شماره‌های بازیابی موجود در کارتهای برگه‌دان یا کامپیوتر با شماره‌های کتب موجود در قفسه با 4/56 درصد از مهمترین عواملی هستند که می‌توانند بر استفاده از کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز تاثیرگذار باشند. در ادامه با بکار گیری روش تحلیل عوامل این یافته‌ها در شش گروه به شرح ذیل تقسیم‌بندی شدند: گروه یک: عا مل محیط ، گروه دو: کتابداران و کتابخانه، گروه سه: منابع اطلاعاتی ، گروه چهار: دسترسی به سایر امکانات، گروه پنج: علاقه و آگاهی دانشجویان، گروه شش: کمیت و کیفیت خدمات کلید واژه ها: استفاده از کتابخانه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشگاه شهید چمران اهواز، عوامل تاثیر گذار}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25488.html}, eprint = {} } @article { author = {HAJI ZEINOLABEDINI‎, MOHSEN and MAKTABIFARD, LEILA and OSAREH, FARIDEH}, title = {Analysis links the National Library Web world}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5628}, abstract = {This article aimed to study National Library Websites (NLW) using webometric methods. The in-links and co-links to national library websites were analyzed to study: firstly, the visibility of these National libraries on the web. Secondly, the collaboration on national and international level amongst the studied national library websites. This study found that according to the in-link count of 38 national library websites, 3 were extremely popular and we can call them the most visible national library websites as they come below: 1. United States of America (http://www.loc.gov) 2. Australia (http://www.nla.gov.au) 3. United Kingdom (http://www.bl.uk) The results of the study also showed that, there were 5 clusters (2 cross continental and 3 international) in the studied national library websites. On the other hand, the multidimensional scaling map showed 7 major collaboration clusters: 2 cross national (both European) and 5 international (European, Asian, American, Australian). African national library websites were not seen in these clusters. It means that, African national libraries have a little collaboration with others through their websites. An interpretation on causes for collaborations between these national library websites are provided in this study. Webometrics offers an evaluation measurement that is not available in bibliometrics when an institution is the analytical unit. Nevertheless, webometric research must be conducted with caution because both the data source (i.e., web-based data) and data collection instrument (i.e., web search engines) have obvious deficiencies. Keywords: National libraries; Webometrics; Impact factor; Websites visibility; Scholary communication; Selflink; Inlink; Co-link; Links; Websites ranking}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل پیوندهای وب سایت های کتابخانه های ملی جهان}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت سایت های وب کتابخانه های ملی،هدف این پژوهش بررسی وضعیت وب سایت های کتابخانه های ملی جهان از نظر میزان مورد استفاده قرار گرفتن که از طریق پیوندهای آنها مشخص می شود، بوده است. در این پژوهش با استفاده از شیوه های وب سنجی، میزان رویت و عامل تاثیرگذار وب، سایت های وب کتابخانه های ملی جهان مورد مطالعه قرار گرفته است. به علاوه با استفاده از روش دسته بندی و مقیاس چند بعدی به مطالعه خوشه های اصلی و ترسیم نقشه دو بعدی این وب سایت ها بر اساس هم پیوندی آنها پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 38 سایت وب فعال کتابخانه های ملی جهان بود که از سیاهه مشخصات کتابخانه های ملی جهان که در سایت ایفلا ارائه شده بود استخراج گردید. زمان انجام پژوهش آبان ماه سال 1384 بود که با استفاده از فرمول های جستجوی ویژه و از طریق جستجو در موتور کاوش آلتاویستا اطلاعات مربوط به پیوندهای دریافتی خارجی، خود پیوندها و تعداد صفحه های وب نمایه سازی شده توسط موتور کاوش محاسبه و گردآوری شد. یافته های پژوهش نشان داد که سایت کتابخانه کنگره آمریکا، بالاترین ضریب تاثیر را در بین سایت های کتابخانه های ملی جهان دارد. همچنین دسته بندی سایت های کتابخانه های ملی جهان، بر اساس ارتباط هم پیوندی آنها نشان داد که 5 دسته (خوشه) اصلی، شامل 3 دسته بین المللی و 2 دسته قاره ای (اروپایی) در بین سایت های وب کتابخانه های ملی جهان وجود دارد. نتایج حاصل از ترسیم نقشه ارتباطات پیوندی وب سایت های کتابخانه های ملی جهان نشانگر وجود 4 دسته، 2 دسته بین المللی و 2 دسته قاره ای (اروپایی) است. نکته ای که در این گونه مطالعات باید مدنظر قرار گیرد این است که مطالعات وب سنجی باید با احتیاط صورت گیرند زیرا هم داده ها (اطلاعات مبتنی بر وب) و هم ابزارهای گردآوری داده ها (موتورهای کاوش) دارای نقایص آشکاری هستند. کلیدواژه ها: کتابخانه های ملی؛ وب سنجی؛ ضریب تاثیرگذاری؛ میزان رویت وب سایت ها؛ ارتباطات علمی؛ خودپیوندی؛ پیوندهای دریافتی؛ هم پیوندی؛ پیوندها؛ رتبه بندی سایت های وب}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25507.html}, eprint = {} } @article { author = {evazi, mohammad rahim}, title = {Internet and satellite role in cultural and political changes in developing countries: review of research findings}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5629}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش اینترنت و ماهواره در تغییرات فرهنگی و سیاسی کشورهای در حال توسعه : مروری بر یافته های پژوهش}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25533.html}, eprint = {} } @article { author = {mehrad, jafar and Maghsodi Deryeh, Roya}, title = {Persian Journal Citation Reports}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5630}, abstract = {A project entitled persian journal citation reports (PJCR) with the objective of ranking Persian journals according to the world ISI standards was began in Regional Library of Science and Technology (RLST) in 2002. In this project the titles of reliable journals of 1999 to 2001 were investigated. According to the produced results, the most cited journals were recognized and introduced each year and for each title, an impact factor, immedicay index, cited half life and citing half life journals were identified. Nowadays, the project of persian journals citation reports is operationalized on all journals which have obtained their reliability from the Ministry of Science, Research and Technology and Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Persian journal citation reports are available in RLST website, www. Srlst.com.}, keywords = {}, title_fa = {گزارشهای استنادی نشریات فارسی}, abstract_fa = {در سال 1381 طرح گزارشهای استنادی نشریات فارسی با هدف رتبه بندی مجلات فارسی براساس استانداردهای موجود در ISI جهانی در کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی آغاز گردید. در این طرح عناوین مجلات معتبر مربوط به سالهای 1378 تا 1380 مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج حاصله، در هرسال پراستنادترین مجلات شناسایی و معرفی گردیده و برای هر عنوان ضریب تاثیر ، شاخص آنی ، نیم عمر ، مجلات استناد کننده و مجلات استنادشونده مجله نیز مشخص می شود. در حال حاضر، طرح گزارشهای استنادی نشریات فارسی بر روی تمام مجلات که اعتبار خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسب کرده اند ادامه دارد. گزارشهای استنادی نشریات فارسی از طریق وب سایت کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی به نشانیwww.srlst.com قابل استفاده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25559.html}, eprint = {} } @article { author = {lotfabadi, hossein}, title = {Philosophy of science minavi}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {07}, number = {1}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v7i1.5631}, abstract = {There is not English abstract}, keywords = {}, title_fa = {فلسفة علم مینوی بنیاد وحدت بخش حکمت متعالی و دانش عینی در پژوهشهای روان شناسی و علوم تربیتی}, abstract_fa = {پژوهش علمی اساس نوآوری و پیشرفت در همة علوم است. روان شناسی و علوم تربیتی نیز اگر بر پژوهشهای محکم علمی استوار نگردد رونقی نخواهد یافت. سنگ بنای این پژوهشها نوعی از فلسفة علم است که نقطة اتکاء آنها است. فهم دقیق و درست فلسفة علم، به عنوان مبنای اصلی پژوهش در روان شناسی و علوم تربیتی، باید چراغ راهنمای محقق در طرحها و روشهای پژوهشی و در راه دشوار و پیچیدة دستیابی به حقایق علمی باشد. این مقاله با بیان وضع موجود تدریس روشهای تحقیق و چگونگی پژوهشهای روان شناسی و علوم تربیتی در ایران، دوازده موضوع زیر را بررسی کرده، فلسفة علم جدیدی برای پژوهشهای روان شناسی و علوم تربیتی ایران ارائه کرده، و چگونگی وارد کردن جویبارهای کوچک دانش عینی و تجربی به کمک خرد مینوی به رودهای خروشان حکمت متعالی برای پیوستن به دریاهای علم را نشان داده است: خودمرکزبینی غربیان در نگرش به علوم انسانی نگرش تحصلی و پساتحصلی به علم پنهان بودن پیش فرضهای خطای پژوهشی بی طرفی ناممکن علمی در پژوهشهای علوم انسانی کاستیهای متون درسی و تدریس روشهای تحقیق بی خبر نگهداشتن دانشجویان و دانش پژوهان از بنیادهای روش تحقیق مشکل کلّی گوییهای بی ارتباط با دانش عینی سطوح استفاده از فلسفة علم در پژوهشها رابطة شخصیت محقق با نوآوری علمی تمایز اساسی فلسفة تحصلی و پساتحصلی با فلسفة علم مینوی گامهای اساسی در پژوهشهای روان شناسی و علوم تربیتی دو نمونة پژوهشی مبتنی بر فلسفة علم مینوی بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیم. وَاللهُ واسِعٌ عَلیم. یُؤتِی الحِکمـَﺔمَن یَشاءُ وَ مَن یُؤتَ الحِکمـَﺔفَقَد اُوتیَ خَیراً کثیراً وَ ما یَذَکَرُ إلا اُولُوالألبابِ. (بقره، 269) ای خدا جان را تو بنما آن مقام کـاندر او بی حرف می-روید کلام یاد ده ما را ســـخـنهای دقیق عشق و عقل و علم ما را کن رفیق این چنین میناگریها کار تو است این چنین اکسیرها اسـرار تو است گر خطا گوییم اصلاحش تو کن خانه ویران اســت آبـادش تو کن قطرة دانش که بخشیدی ز پیش متصل گـردان به دریاهای خویش با تصرف ، از مولانا}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_25592.html}, eprint = {} }