@article { author = {Hariri, Nadjla and Taheri, Sayyed Mahdi}, title = {Study on the Effect of Discarding XML Declaration and Changing the File Extension on Increasing the Index ability and Visibility of Metadata Records in the Web Search Engines Environment}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {10-27}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.15842}, abstract = {Purpose: This research was conducted to examine the effect of discarding XML declaration and changing the file extension on increasing the index ability and visibility of the element tag names of metadata records based on DCXML, MARCXML, and MODS in the Web search engines environment. Methodology: Two groups of metadata records (300 XML-based records as the control group with the normal structure, and 300 XML-based records without XML declaration and with the extension according to the name of related metadata standard in an experimental group) were analyzed through the experimental approach. Two independent websites assigned to each studied group, and they were introduced to Google and Yahoo search engines. Subsequently, using element-based search strategies, the index ability and visibility of the published metadata records on those websites were examined. Findings: Findings showed that Google and Yahoo indexed all the elements of tagged names of the metadata records relating to the experimental group indexes, and presented them in their search results. But the elements of tagged names in the control group’s metadata records were not indexed by the search engines. Based on this study, it is possible to retrieve the experimental group's metadata records by their element of tagged names in the search engines. But the records of the control group are accessible by the values of the element only. In the end, , some patterns were suggested to the metadata creators and the search engine developers}, keywords = {DCXML,Element tag names,File extension,Index ability,MARCXML,Metadata Object Description Schema (MODS),Visibility,Web search engines,XML declaration}, title_fa = {بررسی تأثیر حذف خط اعلان زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر (XML) و تغییر پسوند فایل بر افزایش نمایه‌پذیری و پیدانمایی پیشینه‌های فراداده‌ای در محیط موتورهای کاوش وب}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش تبیین تأثیر حذف خط اعلان زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر و تغییر پسوند فایل بر افزایش نمایه‌پذیری و پیدانمایی نام‌های برچسب عناصر فراداده‌ای هسته دوبلین، مارک 21، و طرح فراداده‌ای توصیف شیء در محیط موتورهای کاوش وب بود. روش: پژوهش با روش تجربی انجام شد. جامعه پژوهش را شش‌صد پیشینه فراداده‌ای در قالب دو گروه آزمون و گواه تشکیل می‌دادند. گروه گواه دارای سیصد پیشینه، تولیدشده بر مبنای فرانمای استاندارد طرح‌های فراداده‌ای موردمطالعه، و گروه آزمون نیز دارای سیصد پیشینه، ایجادشده بر مبنای فرانماهای یادشده اما دارای ویژگی‌های خاص، بدون سطر اعلان ایکس‌ام‌ال و با پسوند فایل همخوان با نام طرح فراداده‌ای مرتبط بودند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که موتورهای کاوش گوگل و یاهو نام‌های برچسب تمامی عناصر فراداده‌ای مربوط به پیشینه‌های عضو گروه آزمون را نمایه‌سازی نموده، و در نتایج جستجوی خود پدیدار ساختند. اما چنین واکنشی را به نام‌های برچسب عناصر پیشینه‌های فراداده‌ای گروه گواه نشان ندادند. نمایه‌سازی نام‌های برچسب عناصر پیشینه‌های فراداده‌ای گروه آزمون، و پدیدار شدن آنها در نتایج جستجوی موتورهای کاوش، امکان بازیابی پیشینه‌های فراداده‌ای یادشده از طریق نام‌های برچسب آنها را فراهم نموده است. چنین امکانی برای پیشینه‌های گروه گواه میسر نیست. در پایان مقاله، الگوهایی ارائه شده است.}, keywords_fa = {DCXML,Element tag names,File extension,Index ability,MARCXML,Metadata Object Description Schema (MODS),Visibility,Web search engines,XML declaration}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29526.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29526_3450d67ba2a2f7ff6cd054d11a1fed84.pdf} } @article { author = {moradi moghadam, hossein and Davarpanah, Mohamad Reza and Dayani, Mohamad Hossein}, title = {The Study of Iran's Scientific Growth Model after the Islamic Revolution in Iran: Field of Science}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {28-49}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.15865}, abstract = {Purpose: This study aimed to identify Iran’s scientific growth model in the field of science during 1980 to 2010 (three decades). Methodology: This study was an applied one which was conducted by using trend studies method and time series analysis. The research population included Iran's all scientific productions which were indexed in Science Citation Index (SCI) during 1980 to2010, (90,000 Records). Findings: Based on time series analysis and by using R statistical software, Iran's scientific growth models were identified and their growth graphs were analyzed. The dominant scientific growth models for Iran were logistic. The annual growth rate of Iran's scientific production during these years was not stable. Iran's annual scientific production rate in the first, second, and third decades were negative, positive, and rather low, and positive and very high, respectively. Iran's average annual scientific production rates were 15%. Some scientific growth models and their implications for the scientific growth at the national and international levels as well as the factors affecting = the growth trends are presented. Price's hypothesis stating that the exponential growth of science constantly amounts to two times per 15 years was confirmed in the cases of Iran's scientific production; however, his proposed constant growth rate is ambiguous and needs to be revised.}, keywords = {Scientific growth,Iran's scientific production,Price's hypothesis}, title_fa = {بررسی الگوی رشد علم ایران بعد از انقلاب اسلامی: حوزه علوم}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش شناسایی الگوی رشد علم ایران در حوزه علوم طی سال‌های 1980تا2010 (سه دهه) است. روش: پژوهش از نوع کاربردی است و با استفاده از روش روندپژوهی و بر پایه تحلیل سری‌‌های زمانی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل همه تولیدات علمی نمایه شده ایران در نمایه استنادی علوم (SCI) در سال‌های 1980تا2010 است. تعداد کل تولیدات علمی ایران در حوزه علوم طی دوره موردمطالعه بیش از نود هزار مدرک است که به شیوه سرشماری تمامی آنها موردمطالعه قرار گرفتند. یافته‌ها: بر پایه تحلیل سری‌های زمانی و با استفاده از نرم‌افزار آماری R الگوی رشد علم ایران شناسایی گردید و بر پایه الگوی حاکم، روند رشد علم ایران پیش‌بینی شد. طبق یافته‌های پژوهش، الگوی رشد علم ایران لجستیکی بوده است. همچنین در طی سال‌های موردبررسی تولید علم ایران روند رشد سالیانه یکنواختی نداشته و نرخ رشد سالیانه تولید علم ایران در دهه اول منفی و در دهه دوم مثبت و پایین، ولی در دهه سوم مثبت و بالا بوده است. متوسط نرخ رشد سالیانه تولید علم ایران در این مدت تقریباً پانزده ‌درصد بوده است. بررسی الگوهای رشد علم و کاربرد آنها در سطوح ملی و بین‌المللی و نیز عوامل اثرگذار بر فرازوفرود این رشد نشان داد که فرضیه پرایس مبنی بر رشد نمایی علم با مقدار ثابت دوبرابری تولید علم هر پانزده سال یک‌بار، در مورد تولید علم ایران به‌طور کامل تأیید نشد و مقدار ثابت رشد مدنظر پرایس مبهم بوده و نیاز به تجدیدنظر دارد.}, keywords_fa = {Scientific growth,Iran's scientific production,Price's hypothesis}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29570.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29570_d06fdbdb16c4070821b5ecbf9c233a21.pdf} } @article { author = {Haghjoo, Meral and Gilvari, Abbas and Hariri, Nadjla}, title = {Organizational Silence and Organizational Development In in the Certification Organization and national National Library of Islamic Republic of Iran}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {50-76}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.16924}, abstract = {Purpose: The purpose of this research study is to measure the relationship between organizational silence and organizational development in the National Library of the Islamic Republic of Iran. Methodology: The method used here in this study was the analytical survey. A total sample of 217 employees with B.A degrees and higher education degrees in the National Library were chosen in through the stratified random sampling technique. The A total numbers of 217 questionnaires were distributed among the employees, 205 (%94) that of which only 205 (%94) were gathered and were completely correct. To gather the research data a questionnaire with two sections was used. The organizational silence section was based on Vakola and Dimtris questionnaire (2003) and the organizational development section was based on all Donhamet’s (1989). . To analyze the data, analytical and descriptive methods were used and for testing the research hypothesis, Spearman rank – order correlation test was applied. Findings : The findings of research study showed that in the organizational silence the best rank relates to the middle managers' attitude with the by mean of 66.44 percent, and in the organization development the best rank relates to the inclination behavior by with the mean of 74.66 percent. The results of this testing showed that there was not any relationship between the organizational silence and the organizational development in the National Library. Therefore, these two variables have nothing to do with themselves each other. The results of the search made it clear that both the top managers and the middle managers were apt to receive the employees' specialized notions and respect to their views as well. Although the employees have the moderate organizational commitment and low job organizational in the organization, they have more tendency to the job change in the library.}, keywords = {Organizational Silence,Top Managers,Middle Managers',Communication Opportunities,Organizational commitment,Organizational job,Organizational development}, title_fa = {وضعیت سکوت سازمانی و تحول سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و سنجش رابطه بین سکوت سازمانی و تحول سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش: روش پژوهش پیمایشی‌تحلیلی است. جامعه آماری موردمطالعه 217 نفر از کارمندان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر کتابخانه ملی بودند که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. تعداد 217 پرسشنامه محقق‌ساخته در بین این کارمندان توزیع شد که تعداد 205 پرسشنامه (94 درصد) به‌صورت صحیح عودت داده شد. این پرسشنامه‌ از دو بخش تشکیل شده بود: بخش سکوت سازمانی که برمبنای پرسشنامه واکولا و دیمتریس (2005)، و بخش تحول سازمانی پرسشنامه نیز برمبنای پرسشنامه دانهام و دیگران (1989) تهیه شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و تحلیلی و برای آزمون فرضیه پژوهش نیز از آزمون غیر پارامتری اسپیرمن استفاده شد. یافته‌ها: در بین ابعاد سکوت سازمانی، بیشترین رتبه به بعد نگرش مدیران و به مدیران میانی با میانگین 66.44 درصد تعلق دارد و در بین ابعاد تحول سازمانی نیز بعد تمایل رفتاری با میانگین 70.64 درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. نتایج آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که بین سکوت سازمانی و تحول سازمانی در کتابخانه ملی رابطه معناداری وجود ندارد و این دو متغیر از هم مستقل هستند. بر پایه نتایج پژوهش، مدیران عالی و مدیران میانی در کتابخانه ملی به ارائه نظرات تخصصی و کارشناسی کارمندان تمایل نشان داده و از ایده‌ها و نظرات آن‌ها استقبال می‌کنند. گرچه داده‌های مربوط به تعهد سازمانی کارمندان در حد متوسط بوده و رضایت آن‌ها به سازمان کم است اما کارمندان به تغییر کاری در کتابخانه تمایل بیشتری دارند.}, keywords_fa = {Organizational Silence,Top Managers,Middle Managers',Communication Opportunities,Organizational commitment,Organizational job,Organizational development}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29596.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29596_2f635e5b25610d9f618bc4d0cc9aa1c9.pdf} } @article { author = {kiani, mohammad reza and daiani, Mohammad hossein and fattahi, rahmatollah}, title = {The Analysis and Model Testing of the Relations between Compelled Cognitive Non-use of Information with the Intolerance of Uncertainty}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {77-100}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.19026}, abstract = {Purpose: The main purpose of this study is to analyze the model which tests the relations among compelled non-use of information (CNI) and its components with the intolerance of uncertainty (IU). Methodology: The survey method was used. ACNI questionnaire was designed based on a comprehensive literature review. A sample of Mashhad University PhD and M.Sc. students (214 cases) participated in the study. Structural Equation Modeling (SEM) was used for the data analysis. Findings: The impact of demographic variables such as gender, areas of study, and academic degree on CNI and IU was not significant. The hypothesis concerning the relationship between variables and the impact of cognitive factors on CNI was also verified. IUS in participants was more than the average level. Findings also revealed that the Subject; Cognitive approach to this topic; and the method used for the data analysis (SEM) in the knowledge and information discipline has not been used extensively.}, keywords = {Non-use of information,Compelled non-use of information,Intolerance of uncertainty,Cognitive barriers,Cognition approach,Threshold knowledge shortfall,Attention shortfall,Information filtering}, title_fa = {آزمون الگوی روابط میان عدم استفاده اجباری (فراشناختی) اطلاعات و عدم تحمل بلاتکلیفی}, abstract_fa = {هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی و آزمون الگوی روابط میان عدم استفاده اجباری از اطلاعات و مقوله‌های فرعی آن با عدم تحمل بلاتکلیفی و مقوله‌های فرعی آن‌، با رویکردی شناختی است. روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری) است. نوع کار تحقیقاتی، کاربردی است و گردآوری داده‌ها به روش پیمایشی (در نمونه‌ای به حجم 214 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد حوزه تحصیلی، مقطع تحصیلی، و جنسیت آزمودنی‌ها تأثیری بر میزان متغیرها نداشتند. فرضیه پژوهش در مورد ارتباط متغیرها و شاخص‌های آن‌ها با هم و نقش عوامل شناختی در عدم استفاده اجباری از اطلاعات، همسو با مبانی و پیشینه نظری، تأیید شد. بر پایه یافته پژوهش میزان عدم تحمل بلاتکلیفی و شاخص‌های این متغیر نزد آزمودنی‌ها بیش از حد متوسط بود. همچنین این پژوهش دو دسته کلی «روان‌شناختی» و «اطلاعاتی و دانشی» را در بین عوامل شناختی عدم استفاده اجباری از اطلاعات (که البته همگی از نوع فراشناخت هستند) قابل تفکیک دانست. در پایان گزارش کاربردهای این مطالعه و پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی برشمرده شده است. این مقاله از چند جهت می‌تواند اصیل و نو باشد. اول موضوع آن که در ایران اولین مطالعه و در سطح بین‌المللی دومین مطالعه‌ای است که به عدم استفاده از اطلاعات به‌عنوان موضوعی مستقل از استفاده از اطلاعات پرداخته است. رویکرد شناختی به این موضوع نیز کاملاً اصیل در سطح ملی و بین‌المللی است. روش مورد استفاده در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها (مدل معادلات ساختاری) در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.}, keywords_fa = {Non-use of information,Compelled non-use of information,Intolerance of uncertainty,Cognitive barriers,Cognition approach,Threshold knowledge shortfall,Attention shortfall,Information filtering}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29627.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29627_e3d04b35f02634933bf32f61826b3782.pdf} } @article { author = {Karimian, Mohammad Ali and Horri, Abbas}, title = {An Investigation into the Users’ Role in the Credibility Assessment of Web-Based Information Resources from Region one of Islamic Azad University (IAU) Faculty Members’ View Point}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {101-118}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.19144}, abstract = {Purpose: Different studies which are carried out on the credibility assessment of Web-based information, have taken different factors and levels into account including websites, information sources, information, messages, and the context within which credibility assessment is made. There are still other factors which do not depend on the source in question, but are related to the user who searches the information, and his or her characteristics, attributes, and behaviors. In the present study, first the role and position of users in credibility assessment was reviewed through investigating 7 credibility assessment models. Then, the most important factors and criteria of the models were illustrated according to the views of faculty members. Methodology: This study used the survey and library-based methods. The population included 1975 full-time faculty members of region 1 of Islamic Azad University (IAU). Based on Cochran formula, the sample of the study included 322 participants. To test the hypotheses, one-way variance was used. The data were processed in SPSS. Findings: The findings showed that criteria such as user’s purpose, user’s competence (knowledge of the topic information technology, the Internet, and evaluation), and motivation were among the most important criteria for the users’ credibility assessment of information, from the faculty members’ perspective.}, keywords = {Credibility,Credibility assessment,Information resources,Web, Credibility assessment Models,Users}, title_fa = {بررسی نقش کاربران در اعتبارسنجی منابع اطلاعاتی تحت وب از دیدگاه اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی}, abstract_fa = {هدف: در پژوهش‌های مختلف انجام‌گرفته در زمینة اعتبارسنجی منابع اطلاعاتی تحت وب، عوامل و سطوح مختلفی مانند وب‌سایت، منبع اطلاعاتی، اطلاعات و پیام، و بافتی که اعتبارسنجی در آن صورت می‌گیرد قابل ذکر است اما در این میان عامل دیگری نیز وجود دارد که نه به منبع مورد بررسی، که به کاربر یا جستجو کننده اطلاعات و ویژگی‌ها، خصوصیات و رفتارهای او مربوط می‌شود که در این پژوهش با بررسی و مطالعه هفت مدل اعتبارسنجی، ابتدا به نقش و جایگاه کاربران در اعتبارسنجی اشاره می‌شود و سپس، مهم‌ترین مؤلفه‌ها و معیارهای آنها از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی به تصویر کشیده شده است. روش‌: پژوهش حاضر از نوع کتابخانه‌ای و همچنین پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری، اعضای هیئت‌علمی تمام وقت منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی است که تعداد آنها 1975 بوده است که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 322 نفر تعیین گردید. برای آزمون فرضیه از تحلیل واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که معیارهایی مانند هدف کاربر، توانایی کاربر (دانش موضوعی، دانش فناوری و اینترنت، و دانش ارزیابی) و انگیزه از مهم‌ترین معیارهای اعتبارسنجی مرتبط با کاربران از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی است.}, keywords_fa = {Credibility,Credibility assessment,Information resources,Web, Credibility assessment Models,Users}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29666.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29666_f871f4f9465d707dfd4cd4e369b3bef5.pdf} } @article { author = {Shaghaghi, Mahdi and Fadaie, GolamReza}, title = {Intellectual Foundations of Ontologies in Willard Van Orman Quine Philosophy}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {119-137}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.25115}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to study the theoretical refinement of ontologies as a retrieval tool to examine their intellectual foundations. To this end, firstly the definitions of ontologies were extracted and their intellectual origins were discussed. Secondly, the intellectual foundations of ontologies in the technical qualities of ontologies were investigated. Then, these foundations were sought in the Quine philosophy. Methodology: The documentary research method was used for the disquisition of intellectual foundations for the definitions and technical qualities of ontologies. Conceptual analysis was used as an approach for identifying these foundations in Quine philosophy. Findings: This study showed that one of the most important foundations of ontologies is “Ontological Commitment” that was first introduced in Quine philosophy. Ontologies have commitments only to the entities that could be represented. Thus, being or not being of entities in ontologies is contingent to the capability of representation and not to their real existence in the world. Likewise, we found that with regard to Quine philosophy and its infiltration in theoretical and technical foundations of ontologies, relations to this tool are extensional but not intentional like relations in thesauruses or classification schemes}, keywords = {Willard Van Orman Quine,Ontologies,Ontology construction,Ontological commitment,Inadequacy of reference,Inadequacy of intension}, title_fa = {بن مایه های فکری هستی شناسی ها در فلسفۀ کواین}, abstract_fa = {هدف: هدف مقالۀ حاضر، توسعۀ نظری حوزۀ هستی‌شناسی‌ها از طریق مطالعه در زیربناهای فکری آنهاست. برای رسیدن به این هدف، ضمن جست‌وجو در اولین تعاریف انجام شده دربارۀ هستی‌شناسی‌ها و استخراج پایه‌های فکری آنها از این تعاریف، به استخراج برخی مبادی فکری این ابزار از طریق تفحص در جنبه‌های فنی آن اهتمام می‌کنیم و سپس، به بازخوانی آنها در فلسفۀ کواین می‌پردازیم. روش: روش پژوهش حاضر هنگام جست وجو و استخراج مفاهیم کلیدی از تعاریف هستی‌شناسی‌ها، روش سندی و هنگام بحث در مورد بنیان های هستی شناختی آن، رویکرد تحلیل مفهومی است. با این رویکرد، چنانکه در بحث‌های نظری تداول دارد، می‌توان مبادی فکری یک روش یا ابزار را تحلیل نمود. یافته ها: تحلیل‌ها نشان داد که یکی از بن‌مایه‌های فکری مهم هستی‌شناسی‌ها مفهوم «تعهد هستی‌شناختی» کواین است. بر این اساس، هستی‌شناسی‌ها صرفاً به موجودیت‌هایی تعهد دارند که قابل بازنمایی باشند. بدین ترتیب، وجود و عدم موجودات منوط به قابلیت بازنمایی آنهاست تا موجودیت جوهری آنها در جهان واقعی. همچنین، تحلیل شد که روابط موجود در هستی‌شناسی‌ها را بر خلاف ادبیات موجود نمی‌توان روابطی معنایی (Intensional) از جنس روابط اصطلاحنامه‌ها دانست بلکه روابط میان موجودیت‌ها در هستی‌شناسی‌ها روابطی مصداقی (Extensional) با مرجع‌های سرراست است که از نگاه فلسفی، از معنا تهی است}, keywords_fa = {Willard Van Orman Quine,Ontologies,Ontology construction,Ontological commitment,Inadequacy of reference,Inadequacy of intension}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29697.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29697_4e41ba861817b834ca624d9cf2883baa.pdf} } @article { author = {neekzad, fatemeh and Osareh, farideh}, title = {Citation Analysis and Content Analysis of the Persian books for the Recent Undergraduate Syllabus of Library and Information Science (2010) Based on their In-text Citations}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {138-152}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.25558}, abstract = {Purpose: This study attempted to analyze the in-text citations of Persian books in the recent undergraduate syllabus of Library and Information Science (2010). Methodology: The methodology used for this study was citation analysis and content analysis to determine the credibility of the cited sources. To achieve this end, from 103 books under study, 4,994 in-text citations were extracted. Findings: The results showed that 53.72 percent of the citations were from the foreign sources and 38.68 percent of the citations were from the Persian ones. Of the total citations, books with 61.53 percent have the highest number of citations, and journals with 24.82 percent citations were in the second place. Half-life of the Persian sources was estimated 16 years and 9 months while half-life of the English sources was estimated 17 years and 6 months. “Thesaurus of Library and Information Science” with 80 citations and “Children’s Literature in the Elementary School” with 46 citations have been the most frequently cited Persian and English books, respectively. “Faslnameye Ketab” and “Academy Management Journal”, have been the most frequently cited Persian and English journals, respectively. Poori Soltani with 107 citations and Charles Samaran with 56 citations were also determined as the most cited authors in Persian and English. The results also indicated that the subject of “Bibliographic Records” with 7.78 percent have been the most cited}, keywords = {Citation Analysis,Undergraduate syllabus of Library and Information Science,In-text citations,Content analysis}, title_fa = {بررسی استنادی و محتوایی کتاب‎های تألیفی فارسی موجود در سرفصل جدید کارشناسی کتابداری و اطلاع‎رسانی (مصوب 1388) کشور برپایه استنادهای درون‎متنی آن‎ کتاب‏ها}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اعتبار نویسندگان و منابع مورد استفاده به بررسی وضعیت استنادهای درون‏متنی در کتاب‏های تألیفی فارسی موجود در سرفصل جدید کتابداری و اطلاع‏رسانی پرداخته است. روش: روش مورد استفادۀ این پژوهش، روش تحلیل استنادی و محتوایی بوده است. بدین منظور از 103 عنوان کتاب‏ تألیفی موجود در منابع سرفصل مورد مطالعه، تعداد 4994 استناد درون‏متنی استخراج شد. یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که 72/53 درصد استنادها را منابع خارجی و 68/38 درصد را منابع فارسی تشکیل داده است. از مجموع استنادها، کتاب‎ها (53/61 درصد)، بیش‏ترین تعداد استناد را به خود اختصاص داده‎اند، و سپس مجله‎ها(82/24 درصد) در رتبه دوم قرار گرفتند. از میان کتاب‎ها، کتاب‏های «اصطلاحنامه کتابداری و اطلاع‏رسانی» با 80 و «Children’s Literature in the Elementary School» با 46 مورد استناد، به ترتیب پربسامدترین کتاب‏های فارسی و انگلیسی، و نشریات «فصل‎نامه کتاب» و «Academy of Management Journal»، پربسامدترین نشریات فارسی و انگلیسی بوده‎اند. «پوری سلطانی» با 107 استناد و «چارلز ساماران» با 56 استناد نیز به عنوان پراستنادترین نویسندگان فارسی و انگلیسی تعیین شدند. علاوه براین، موضوع «رکوردهای کتاب‏شناختی» (78/7 درصد) بیش‏ترین میزان استفاده را در تدوین منابع مورد استناد داشته است.}, keywords_fa = {Citation Analysis,Undergraduate syllabus of Library and Information Science,In-text citations,Content analysis}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29732.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29732_db599e80ba40b7cffa8ee63a59d600e7.pdf} } @article { author = {lotfi, hamide and ahanchian, mohammadreza and kazemi, shabnam and sabetzade, amir}, title = {Measuring the Training Needs of Specialist and Non-specialist Librarians in Mashhad’s Public Libraries and the Role of their Experiences on the Needs}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {153-170}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.25870}, abstract = {Purpose: The main purpose of this study was to assess the training needs of specialist and non-specialist librarians in public libraries and the role of their experiences in the type and assortment of these needs in Mashhad. Methodology: This Applied study used the survey method. The population was all librarians working in public libraries in Mashhad and the sample was 140 people who were selected from among the population through random cluster sampling method. The data were collected through a researcher made questionnaire with 57 items. Findings: Specialist librarian training needs include the reference work and services, information technology, organization, information literacy skills, and collection. The non-specialist librarians training needs include information technology, reference work and services, information literacy skills, collection, and organization. Also, the organization needs of the specialist librarians were more than the non-specialist librarians. Their experience didn’t have any role in the training needs of the librarians and it made a difference only in reference work and the service needs of the non-specialist librarians.}, keywords = {Training needs assessment,Training needs,Specialist librarians,Mashhad public libraries}, title_fa = {سنجش نیازهای آموزشی کتابداران متخصص و غیرمتخصص کتابخانه‌های عمومی مشهد و بررسی نقش تجربه در این نیازها}, abstract_fa = {هدف: هدف اصلی این پژوهش سنجش نیاز‌های آموزشی کتابداران متخصص و غیرمتخصص کتابخانه‌های عمومی مشهد و بررسی نقش تجربه در نوع و ترتیب این نیاز‌ها است. روش: این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش همه کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی مشهد بودند که از میان آنها 140 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته با 57 گویه جمع‌آوری شد. یافته‌ها: نیاز‌های آموزشی کتابداران متخصص به‌ترتیب مرجع‌شناسی و ارائه خدمات، فناوری اطلاعات، سازماندهی، مهارت‌های سواد اطلاعاتی، و مجموعه‌سازی است. نیاز‌های آموزشی کتابداران غیر‌متخصص به ترتیب فناوری اطلاعات، مرجع‌شناسی و ارائه خدمات، مهارت‌های سواد اطلاعاتی، مجموعه‌سازی، و سازماندهی است. نیاز کتابداران متخصص در حیطۀ سازماندهی نسبت به کتابداران غیر‌متخصص بیشتر است. میزان سابقه در نیاز‌های آموزشی کتابداران نقشی نداشت، تنها در مورد کتابداران غیر‌متخصص میزان سابقه در نیاز آموزشی مرجع‌شناسی و ارائه خدمات تفاوت ایجاد کرد.}, keywords_fa = {Training needs assessment,Training needs,Specialist librarians,Mashhad public libraries}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29769.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29769_092f3242a2ed1e80459ef246ee211aa4.pdf} } @article { author = {noorimissa, Reihane and hasanzadeh, mohammad}, title = {Investigating the Elements of Institutional Repositories in the Iranian Universities and Developing a Conceptual Framework}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {171-191}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.27105}, abstract = {Purpose: The main purpose of this study was to provide a framework for institutional repository in Iran universities. To this end, this study described how to create an institutional repository and therefore aimed to explain the issues in that regard. Methodology: This study was an applied-developmental research carried out through a descriptive research and observation tool. Four institutional repositories of Purdue University, ICFAI Business School (IBS), Imperial College London, and Hong Kong University of Science and Technology were used. Findings: Relying on the information from cases, we investigated every element of institutional repository separately and specified its range. Finally, based on the figure, the relationships between the elements were determined. The results of this model could be used in the context of Iran universities.}, keywords = {Institutional Repository,Structural elements of institutional repository,Content elements of institutional repository,Policy elements of institutional repository,Technical elements of institutional repository}, title_fa = {تعیین عناصر تشکیل‌دهنده مخزن دانش سازمانی در دانشگاه‏های کشور و ارائه یک چارچوب مفهومی}, abstract_fa = {هدف: هدف عمده‏ی این پژوهش ارائه‏ی چارچوبی جهت ایجاد مخزن سازمانی در دانشگاه‏های کشور است. این پژوهش بیان می‏کند چگونه می‎توان برای ایجاد یک مخزن سازمانی اقدام کرد، و تنها مسائلی که پیرامون ایجاد یک مخزن سازمانی وجود دارد را شرح می‎دهد. روش‎: پژوهش حاضر از نوع کاربردی-توسعه‎ای است. همچنین این پژوهش از نظر جمع‎آوری اطلاعات با روش توصیفی و مشاهده‏ی نمونه‎ها انجام گرفته است و از یک سیاهه‏ی وارسی به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. چهار مخزن سازمانی مربوط به کالج سلطنتی لندن، دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ، مدرسه بازرگانی آی‎سی‎اف‎اِی‎آی و دانشگاه پردو به عنوان نمونه بررسی شدند. یافته‎ها: با توجه به اطلاعات به دست آمده از نمونه‎ها، هر یک از عناصر مربوط به مخزن سازمانی مورد بررسی قرار گرفتند و محدوده‏ی مربوط به هرکدام مشخص شد. در نهایت ارتباط بین هر یک از این عناصر به وسیله‏ی یک نمودار نشان داده شد. دانشگاه‎های کشور با توجه به این مدل می‌توانند به ایجاد یک مخزن سازمانی در دانشگاه اقدام نمایند.}, keywords_fa = {Institutional Repository,Structural elements of institutional repository,Content elements of institutional repository,Policy elements of institutional repository,Technical elements of institutional repository}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29803.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29803_a236ea310e7fba54bd4587bdab860d6c.pdf} } @article { author = {noroozi, abdoalreza and madadi, zahra}, title = {A Comparative Description of the Relation between Science Production and the Technological Advances of Countries: Does the Technology Advances with the Rise of Science}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {192-204}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.27114}, abstract = {Purpose: The main aim of this study was to analyze the links between science production and the technology development indexes of some countries. Methodology: This scientometrics study includes 38 countries that had more than 100 H-Index from 1996 to 2010 in Scimago. These countries were studied in 3 difference clusters. The data were gathered from WoS, SciMago, UNESCO, OECD, and World Bank databases. Excel and SPSS were used to analyze the data. Besides, the research questions and hypotheses were responded through Spearman Correlation Test. Findings: The findings showed that there is a positive correlation between the two variables of scientific production and technology development indicators. The countries with the suitable science production are placed in the suitable situation of technology development}, keywords = {Scientometrics,Science product indicators,Technology development indicators,Simago,High-technology exports}, title_fa = {توصیف مقایسه‌ای رابطۀ تولید علم و پیشرفت فناوری کشورها: آیا افزایش تولید علم به منزلۀ پیشرفت فناوری است؟}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر توصیف پیوندهای میان شاخص‌های تولید علم و پیشرفت فناوری کشورها است. روش: پژوهش حاضرمبتنی بر علم سنجی از نوع توصیفی و مشتمل بر 38 کشوری است که بر پایه اطلاعات مربوط به دورۀ پانزدهسالۀ 1996 تا 2010 درپایگاه سایمَگو، دارای شاخص هرش بالاتراز 100 بوده‌، و با توجه به تقسیم بندی بانک جهانی در قالب سه خوشه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. داده‌های آماری مورد بررسی در این پژوهش از پایگاه‌های اطلاعاتی وب‌آو‌ساینس، سایمَگو، یونسکو، بانک جهانی استخراج شده‌اند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، ازنرم‌افزار اکسل و اس‌پی‌اس‌اس استفاده به عمل آمد. همچنین جهت پاسخگویی به پرسش‌ها و فرضیه‌ها از آزمون آماری همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که همبستگی مثبت بین دو دسته شاخص‌های تولید علم و فناوری وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی که در شاخص های تولید علم وضعیت مناسبی داشته‌اند، از نظر شاخص های فناوری نیز در وضعیت مطلوبی قرار گرفته‌اند.}, keywords_fa = {Scientometrics,Science product indicators,Technology development indicators,Simago,High-technology exports}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29836.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29836_3b341fb4bd83caf01cb6da2a07138ddb.pdf} } @article { author = {sadeghi gouraji, shahrbanoo and Pourahman, Ali Akbar and Hajizeinolabedini, Mohsen and Zeiaei, soraya}, title = {Evaluation of the Effectiveness of Google Scholar in Authors' Information Retrieval}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {205-220}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.24674}, abstract = {Purpose: The purpose of this article is to evaluate the role of Google Scholar effectiveness in the retrieval of the most cited authors' information and publications under different name versions. Method: This research was applied and has been done under the Survey-Descriptive method. Data collection was done through the field and library methods. The study population included 10 most cited authors in 5 fields which were gathered from In-cite webpage through non-probability sampling method. Different versions of the authors' name retrieval were adjusted to his publications’ check list. Findings: The recall result of the 12 variables (The formula used to search authors' names) showed that only 4 out of 10 cases were above than the recall average and precision in all of the variables, were below the average level. Friedman test was prioritized for the recall and precision average factors which showed that no variable is better than the other. The results of the student test for measuring the independence of 1 to 6 variables (different names of authors without limiting to a subject) showed that there were not any differences between these two categories of variables but the precision in 1to 6 variables (different names of authors without limiting a subject) is higher than the name limitations of the subjects. Overall, the results suggested that Google Scholar which is used to retrieve the various versions of authors’ names is usually not desirable.}, keywords = {Google Scholar,Most-cited authors,Information retrieval,Authors’ names,Different versions of authors’ names}, title_fa = {ارزیابی کارآمدی گوگل پژوهشگر در بازیابی اطلاعات نویسندگان دارای شکل‌های گوناگون نام: بررسی ضریب بازیافت و دقت}, abstract_fa = {هدف: هدف این مقاله بررسی قابلیت و توانایی موتور جستجوی گوگل پژوهشگر در بازیابی اطلاعات و انتشارات نویسندگان پر استناد بر اساس هر نوع نگارش نام است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شد. روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی و کتابخانه‌ای بود. جامعه نمونه شامل 10 نویسنده پر استناد غیر ایرانی از 5 رشته علمی بود که از طریق نمونه‌گیری غیر-احتمالی از سایت "این-سایت" انتخاب شدند. نتایج بازیابی انواع نگارش‌های نام هر نویسنده در گوگل پژوهشگر با سیاهه وارسی فهرست انتشارات وی مطابقت داده شد. برای هر نویسنده بر مبنای نگارش‌های مختلف نام به همراه استفاده از عملگر OR و محدودسازی با موضوع، 12 متغیر جستجو در نظر گرفته شد که در این پژوهش از آن‌ها به‌عنوان متغیر یاد می‌شود. یافته‌ها: نتایج میانگین ضریب بازیافت 12 متغیر (متغیرهای به کاررفته در جستجو) برای 10 نویسنده نشان داد که تنها در 4 مورد ضریب بازیافت بالاتر از سطح متوسط و در تمام متغیرها ضریب دقت پایین‌تر از سطح متوسط است. اولویت‌بندی میانگین ضریب بازیافت و دقت متغیرها با آزمون فریدمن نشان داد که هیچ متغیری در خصوص بازیافت و دقت بر دیگر متغیرها برتری ندارد. نتایج آزمون t استودنت مستقل برای سنجش ارتباط میان متغیرهای 1-6 (نگارش‌های مختلف نام بدون محدودسازی با موضوع) و 7-12 (نگارش‌های مختلف نام با محدودسازی موضوعی) نشان داد که در مورد بازیافت میان این دو دسته متغیر تفاوتی وجود ندارد اما ضریب دقت در متغیرهای 1-6 (بدون محدودسازی نام با موضوع) بالاتر از ترکیب و محدودسازی نام با موضوع است. به‌طورکلی نتایج حاصل، حاکی از آن بود که گوگل پژوهشگر در بازیابی نگارش‌های مختلف نام نویسندگان معمولاً به‌طور مطلوب عمل نمی‌کند}, keywords_fa = {Google Scholar,Most-cited authors,Information retrieval,Authors’ names,Different versions of authors’ names}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29871.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29871_4197f1ebf68ca3037eb5f7366295a85b.pdf} } @article { author = {keshvari, mariam and Geraee, Ehsan}, title = {The Moderating Role of Customer Involvement in Library’s Services in the Relationship between Perceived Value and Satisfaction with the Customer Loyalty to the Public Libraries (Case Study: Public Libraries in the West of Iran)}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {221-234}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.27502}, abstract = {Purpose: This study examined the moderating role of the customer involvement in the service provided by the library and the relationship between the perceived value and the customer satisfaction with the customer loyalty to the public libraries in the West of Iran. The study population comprised of all the members of the public libraries in the West of Iran. Methodology: The final analysis was performed on the 467 returned questionnaires. The data were collected using SPSS 19 software. The data were analyzed using Pearson correlation coefficients and hierarchical regression. Findings: The findings of this study indicated the customer involvement with the libraries’ services, in both high and low levels. There was a relationship between the perceived value and the customer loyalty (p}, keywords = {Customer loyalty,Public library,Customer involvement in services,West of Iran}, title_fa = {نقش تعدیل‌کننده درگیری مشتریان در خدمات بر رابطه ارزش ادراک‌شده و رضایتمندی با وفاداری مشتریان کتابخانه‌های عمومی (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی غرب کشور)}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش به بررسی نقش تعدیل‌کننده درگیری مشتریان در خدمات ارائه‌شده توسط کتابخانه در رابطه میان ارزش ادراک‌شده و رضایتمندی با وفاداری مشتریان کتابخانه‌های عمومی غرب کشور می‌پردازد. روش : جامعۀ آماری پژوهش را همۀ اعضای کتابخانه‎های عمومی غرب کشور تشکیل داده‌اند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و سپس با استفاده از نرم‎افزار اس‌پی‌اس‌اس ، و مدگراف تحلیل شدند. تجزیه‌وتحلیل نهایی روی 467 پرسشنامۀ بازگشتی انجام شد. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد درگیری مشتریان در خدمات کتابخانه، در هر دو سطح بالا و پائین، روی رابطه ارزش ادراک‌شده و وفاداری مشتریان اثرگذار بوده (0.05p}, keywords_fa = {Customer loyalty,Public library,Customer involvement in services,West of Iran}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29912.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29912_c68c58b10d5f807b1061566adc6e5704.pdf} } @article { author = {sanatjoo, azam and Mahmoudi, Hassan}, title = {Investigating the Relationship between the Organizational Justice and the Organizational Citizenship Behavior in the Libraries of Ferdowsi University of Mashhad}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {235-254}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.27108}, abstract = {Purpose: This paper aimed to examine the relationship between the organizational justice and the organizational citizenship behaviors (OCB) across the libraries of Ferdowsi University of Mashhad. Methodology: This was an applied research which used the survey method. Two questionnaires were used to collect data. The organizational justice questionnaire by Niehoff and Moorman (1993) which includes the three dimensions of distributive justice, procedural justice, and interactional justice (organizational) along with Podsakoff et al.(1990), questionnaire which includes the five dimensions of altruism, conscientiousness, sportsmanship, courtesy, and civic virtue. Findings: The organizational justice and the organizational citizenship behavior in the university libraries had a moderate average. There was a significant positive relationship between the organizational justice and the organizational citizenship behavior. There was no significant relationship between some dimensions of OCB. Results showed a significant positive relationship between the organizational citizenship behavior and the gender and librarians employment status. To conclude, the organizational justice has an important role in improving the organizational citizenship behavior. If the employees see that justice is implemented in the organization, they will be motivated to do helpful behaviors. Therefore, they increase the level of activities and partnership in the organization}, keywords = {Organizational citizenship behavior,Organizational justice,University libraries}, title_fa = {بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {هدف: رفتار شهروندی سازمانی اشاره به رفتارهای داوطلبانه و فرانقشی دارد که کارکنان سازمان انجام می دهند و تأثیر زیادی بر بهبود عملکرد سازمان دارد. از جمله متغیرهایی که تأثیر زیادی در بروز این نوع رفتار دارد، عدالت سازمانی است. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی از منظر کتابداران کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل می دهند. برای گردآوری داده های این پژوهش، از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (Niehoff and Moorman, 1993) که شامل سه بعد عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای (تعاملی) است و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (Podsakoff et al.,1990) که شامل پنج بعد نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت و آداب اجتماعی است. یافته ها: میانگین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کتابخانه های دانشگاه فردوسی در حد متوسط است. بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، بین رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی بر اساس متغیرهای جنسیت و وضعیت استخدامی کتابداران تفاوت وجود دارد. عدالت سازمانی نقش مهمی در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی دارد، به این معنا که اگر کارکنان مشاهده کنند که در سازمان عدالت اجرا می شود، برای انجام رفتارهای یاری‌دهنده و فرانقش بر انگیخته شده و در نتیجه سطح فعالیت و مشارکت های خود را در سازمان افزایش می دهند.}, keywords_fa = {Organizational citizenship behavior,Organizational justice,University libraries}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29950.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29950_89758d1a4e7425f9ba8eeaee8c0b1ce1.pdf} } @article { author = {kafashan, mojtaba and parirokh, Mehri and fattahi, rahmat and rahimnia, fariborz}, title = {Theoretical and Conceptual Adaptability-Testing of Universities’ Strategic Alignment with their Organizational Culture Strategy and Knowledge Management System Strategies in Academic Libraries}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {255-279}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.28772}, abstract = {Purpose: This paper aimed to discover a theoretical and conceptual backgrounds regarding the alignment of universities’ strategy with the functional, operational, and organizational culture strategies in universities and with the knowledge management system strategies in academic libraries. The modeling and fitting of the proposed plan assists the managers at various levels in universities, especially the academic library ones, to apply the suitable tools to adjust the levels of functional and operational strategies of the knowledge management system with the universities’ strategies in academic libraries. Methodology: In this study, content analysis technique was used. T gather the required data, a checklist was used. After an extensive content analysis and also gathering the theoretical collected texts, 8 faculty members of the management department of Ferdowsi University of Mashhad were selected based on random sampling to respond to the checklist. Findings: The result showed that there is a high internal and external adaptability between each kind of proposed strategy with its similar kind of strategies. This indicated the theoretical and conceptual fitting of the proposed research model}, keywords = {Alignment,University cooperative strategy,Functional and operational strategies,knowledge management,Organizational culture,Academic libraries}, title_fa = {انطباق سنجی نظری و مفهومی هماهنگی راهبرد اصلی دانشگاه ها با راهبرد فرهنگ سازمانی آن و راهبردهای نظام مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی (ارائه الگوی هماهنگی راهبردی)}, abstract_fa = {هدف: هدف این مقاله، زمینه‌یابی نظری و مفهومی هماهنگی راهبرد اصلی دانشگاه‌ها با راهبرد‌های وظیفه‌ای و عملیاتی مدیریت دانش و راهبرد فرهنگ سازمانی در دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های دانشگاهی است. طراحی و برازش الگوی هماهنگی راهبردی پژوهش، به مدیران در سطوح مختلف دانشگاه‌ها، به‌ویژه مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی کمک می‌کند تا ابزار مناسبی به‌منظور هماهنگی راهبرد‌های سطوح عملیاتی و وظیفه‌ای مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی با راهبرد اصلی دانشگاه‌ها و راهبرد فرهنگ سازمانی حاکم بر آن را در اختیار داشته باشند. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا و ابزار سیاهه‌وارسی برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. پس از تحلیل محتوای متون و گردآوری مبانی نظری، 8 نفر از اعضاء هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و به سیاهه وارسی پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده از سیاهه وارسی، نشان‌دهنده میزان انطباق بالای درونی و ببرونی هر نوع راهبرد پیشنهاد‌شده با نوع مشابه خود در انواع راهبرد‌های مورد مطالعه ود. این به معنای برازش نظری و مفهومی الگوی پیشنهادی پژوهش است.}, keywords_fa = {Alignment,University cooperative strategy,Functional and operational strategies,knowledge management,Organizational culture,Academic libraries}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_29995.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_29995_508c22d6d4b216db7b3b84271e87ccd7.pdf} } @article { author = {Zahedi Nooghabi, Mehdi}, title = {An Analysis of the Factors Affecting the Institutional Repositories Development in Universities based on the Information Systems Theories}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {280-300}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.29392}, abstract = {Purpose: Institutional repositories provide a new infrastructure for the scientific information management in universities. They can fulfill the internal and external needs if set optimally. Many universities in Iran have decided to develop their institutional repository but they have not applied a systematic planning for it yet. These attempts are based on unorganized frameworks and structures. Methodology: This study seeks to find the most effective and efficient factors that can affect the institutional repositories’ development. A thorough search was conducted to identify the related literature on the institutional repositories from 2000 to2010). A conceptual content analysis was conducted on the literature. The analysis of the 41 studies revealed that the concepts which were found in the institutional repository literature can be grouped into 6 major themes of strategy, policy, documentation, management/administration, system, and use. Findings: This paper makes an original contribution to identifying the criteria of developing institutional repositories based on the information systems theories and offering a framework to take them into account}, keywords = {Institutional Repository,Scholarly information management,Universities and academic institutes,Information systems designing,Institutional repositories evaluation,Technology-organization-environment Framework,Socio-technical theory}, title_fa = {تحلیل عامل‌های اثرگذار بر پیاده‌ سازی مخازن سازمانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی برپایه نظریه‌های سیستم‌های اطلاعاتی}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش درصدد شناسایی معیارهای مدنظر برای طراحی و اجراء سیستمهای مدیریت اطلاعات علمی در دانشگاهها (مخازن سازمانی) برپایه نظریه‌های سیستم‌های اطلاعاتی است. روش: این پژوهش از نوع کتابخانه‌ای و به صورت تحلیل محتوا انجام شد. از روش تحلیل محتوای مفهومی برای شناسایی مفاهیم در متون استفاده گردید. بازه زمانی مورد بررسی متون در حوزه مخازن سازمانی شامل 10 سال از 2000 تا 2010 است. یافته‌ها: پژوهش‌های مرتبط با مخازن سازمانی نشان دادند که عامل‌های زیادی در طراحی و موفقیت یک مخزن تأثیرگذار است. عامل‌های ضروری برای یک مخزن سازمانی در دانشگاه‌ها برپایه نظریه فنی- اجتماعی و چارچوب عناصر اثرگذار بر طراحی و توسعه مخزن سازمانی برپایه چارچوب فناوری- سازمان- محیط شناسایی شدند. سیستم مدیریت اطلاعات علمی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را می‌توان برپایه معیارهای مطرح شده در این پژوهش ارزیابی کرد. از نظریه‌های سیستم‌های اطلاعاتی برای تبیین عامل‌های اثرگذار بر توسعه مخازن سازمانی استفاده شده است}, keywords_fa = {Institutional Repository,Scholarly information management,Universities and academic institutes,Information systems designing,Institutional repositories evaluation,Technology-organization-environment Framework,Socio-technical theory}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_30033.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_30033_9956636c9c7f55399c369873cab6b402.pdf} } @article { author = {akbari, mohammad and kiani, hassan and momeni, esmat}, title = {Designing the Scale of Assessing the Implementation Capability of the Cooperative Digital Reference Services (CDRS}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {301-317}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.29219}, abstract = {Purpose: This study is aimed at designing the scale of assessing the implementation capability of the cooperative digital reference services (CDRS). Methodology: This is a survey research which is of descriptive type. To gather the relevant data a researcher-made questionnaire has been employed. In this study, human resource staff of libraries has been studied for their expertise. Moreover, Employees’ level of awareness of digital reference librarianship skills, software and hardware equipment, communicational infrastructure, informational resources and budget from the standpoint of the libraries’ employees. The statistical society of this study includes 8 supervisors and 26 librarians in the reference information, and publications sections of the 8 libraries of Allameh Tabatabaei University. Findings: The findings of the study indicate that although offering such services is highly essential for the research society, and the employees of libraries enjoy fairly good expertise and skill, the number of employees for offering such services is not enough. Also, these libraries do not have the required software and hardware equipment for offering the services. Moreover, the studied libraries require improving their information resources and communication infrastructure for offering the services. Besides, this study confirms that libraries of Allameh Tabatabaei University do not afford the required budget for offering such services}, keywords = {Digital Reference Services (DRS),Designing a scale,The libraries of Allameh Tabatabaei University,University libraries}, title_fa = {طراحی مقیاس سنجش توانایی ارائه خدمات مرجع دیجیتال مشترک}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش در پی طراحی مقیاسی جهت سنجش توانایی مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ها برای ارائه خدمات مرجع دیجیتال مشترک و در نهایت اجرای آن در دانشگاه علامه طباطبایی بود. روش: در مرحله نخست ابتدا از روش تحقیق کتابخانه‌ای و سپس از روش تحقیق دلفی و در مرحله دوم از روش تحقیق پیمایشی‌توصیفی استفاده شد. در این پژوهش، پس از بررسی منابع اطلاعاتی و بهره‌گیری از نظر خبرگان شاخص‌های سنجش تعیین شد. جامعه آماری این پژوهش شامل سرپرستان (8 نفر) و کتابداران بخش‌های مرجع، اطلاع‌رسانی و نشریات (26نفر) کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی (8 کتابخانه) بود. یافته‌ها: اطلاعات حاصل از اجرای مقیاس طراحی‌شده نشان داد با آن که ارائه خدمات مرجع دیجیتال مشترک از نظر جامعه پژوهش دارای ضرورت زیاد است و کارکنان کتابخانه‌ها از تخصص و مهارت نسبتاً خوبی از این نظر برخوردارند، اما تعداد این نیروها برای ارائه این خدمات کافی نیست. کتابخانه‌ها بودجه و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم جهت پیاده سازی و ارائه این خدمات را در اختیار ندارند. علاوه بر این کتابخانه‌های بررسی‌ شده برای ارائه این خدمات نیازمند به بهبود وضعیت منابع اطلاعاتی و زیرساخت ارتباطی خود هستند.}, keywords_fa = {Digital Reference Services (DRS),Designing a scale,The libraries of Allameh Tabatabaei University,University libraries}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_30070.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_30070_330ed91593b14e19bd7896be879d1b8e.pdf} } @article { author = {khosravi, reza}, title = {The Effect of Online Help and Instructional Films on the Tendency of the Faculty Members to Use the Scientific Information System of Ferdowsi University of Mashhad}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {318-330}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.28356}, abstract = {Purpose: The purpose of this study is to increase the tendency of the faculty members to use the guidelines on the worksheet of scientific informational system of the university. Methodology: This is an applied research which uses survey as an objective method and “Comparing Prototype Alternatives” method to examine the rate of usability. The research population is the faculty members of Ferdowsi University of Mashhad. To collect the data, interviews were conducted with 10 members. Findings: The results showed that the acceptability of the online help and the instructional films can increase the tendency of the faculty members to use the scientific informational system of the university. Instructional films with the average of 3.85 have higher effect on increasing their tendency than the online help with the average of 3.64. Results showed that, factors such as the background color, content of guidelines (words, sentence length, the spring time of guidelines, and the place of guidelines) and preparation assistance at the frame of didactic films have the most important effect on this issue. The results also showed that, by designing guidelines according to basic and scientific principles and emphasizing on the learning methods of users, the tendency of the faculty members to use the informational system can increase.}, keywords = {Online help,Institutional Repository,Ferdowsi University of Mashhad,Tendency for using,Usability,scientific information system of university (SISU)}, title_fa = {تأثیر اجرای راهنماهای پیوسته و فیلم های آموزشی بر تمایل به استفاده اعضای هیأت علمی از سامانه اطلاعات علمی دانشگاه فردوسی مشهد (ساعد)}, abstract_fa = {هدف: پژوهش با هدف افزایش میزان تمایل به استفاده اعضای هیأت علمی بعد از پیاده‌سازی راهنماها بر روی کاربرگه‌های ساعد انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، میدانی می‌باشد، همچنین از روش جایگزینی نمونه اولیه برای ارزیابی استفاده‌پذیری، استفاده کرده است. جامعه، اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد هستند که برای جمع‌آوری داده با ده نفر از آن ها مصاحبه شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادکه راهنماها توانسته است تمایل اعضای هیأت علمی به استفاده از ساعد را بالا ببرد. فیلم‌های آموزشی با میانگین 85/3 وضیعت بهتری به منظور افزایش تمایل به استفاده اعضاء نسبت به راهنماهای پیوسته با میانگین 64/3 دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد که عواملی همچون رنگ پس‌زمینه، محتوای راهنماها (واژگان، طول جملات، زمان ظاهر شدن راهنماها، محل قرار گرفتن راهنماها) و تهیه راهنماها در قالب فیلم‌های آموزشی مهم ترین تأثیر را در این زمینه داشته‌اند. نتیجه آن که می‌توان با طراحی راهنماها بر مبنای اصول اساسی و علمی راهنماها و تأکید بر استفاده از سبک‌های یادگیری کاربران تمایل آن ها به استفاده و در نهایت استفاده‌پذیری این سامانه را افزایش داد.}, keywords_fa = {Online help,Institutional Repository,Ferdowsi University of Mashhad,Tendency for using,Usability,scientific information system of university (SISU)}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_30100.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_30100_767628c7477cc7780433201f18336d1c.pdf} } @article { author = {shahtahmasbi, esmaeil and Esmaili Givi, mahammadreza}, title = {Investigation Into the Efficiency and Sensitivity Analysis of Nahad Libraries Management across the Iran’s Provinces}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {5}, number = {1}, pages = {331-347}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v5i1.29618}, abstract = {Purpose: This paper aimed to analyze the relative efficiency of provinces and their sensitivity analysis across Nahad (Publis Libraries) libraries. Methodology: Practical method has been used in this study. Six input and three output indexes were extracted from the statistical documentations. The statistical population includes all Iran’s provinces from 1387 to 1390. In addition, the data envelopment analysis model was used for the performance assessment. Findings: The results showed that Hormozgan, South Khorasan, and Gazvin got the first three ranks, while West Azarbayjan, Fars, and Yazd received the last three ranks. The most sensitive indicator among the total indicators is the number of members in the output. The highest potential indicator is the number of seats in the input. The quality of the efficiency figures for Mazandaran, North Khorasan, and Ilam suggested them as the highest quality producing and being the most efficient ones. However, inefficient provinces of Khorasan Razavi and Esfahan provinces have the best efficiency figures. In addition, this paper attempted to notice the sensitivity indexes for all the provinces and offered a plan for the sensitivity reduction}, keywords = {Institutional libraries,Efficiency,Data Envelopment Analysis,sensitivity analysis}, title_fa = {بررسی کارایی و تحلیل حساسیت مدیریت کتابخانه های نهادی در میان استان های کشور}, abstract_fa = {هدف: این تحقیق با هدف تحلیل کارایی نسبی و تحلیل حساسیت شاخص های کتابخانه های نهادی استان ها انجام گرفته است. روش: روش تحقیق مورد استفاده کاربردی بوده است و 6 شاخص ورودی و 3 شاخص خروجی از مستندات و آمارهای کتابخانه ای استخراج شده است. جامعه آماری تمامی استان های کشور در سال 1387 تا 1390 بوده است. از مدل ریاضی تحلیل پوششی داده ها برای محاسبه کارایی استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان از حضور هرمزگان، خراسان جنوبی و قزوین در سه رتبه اول و استان های آذربایجان غربی، فارس و یزد در سه رتبه نهایی دارد. حساس ترین شاخص در کل شاخص ها، شاخص تعداد اعضا در خروجی ها بوده است و بالقوه ترین شاخص تعداد صندلی ها در ورودی ها می باشد. در تحلیل کیفیت رتبه ها و مقدار ارقام کارایی، استان های مازندران، خراسان شمالی و ایلام را می توان جزء باکیفیت‌ترین استان های کارا دانست؛ اما در میان استان های ناکارا استان های خراسان رضوی و اصفهان بهترین کیفیت ارقام کارایی را دارا بودند. در مجموع برای هر استان توجه به شاخص های حساس و برنامه ریزی برای کاهش حساسیت های بالا پیشنهاد می گردد}, keywords_fa = {Institutional libraries,Efficiency,Data Envelopment Analysis,sensitivity analysis}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_30124.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_30124_54443275124f8fbd6ffe77383d833ae2.pdf} }