@article { author = {Mostafavi, Esmaeel and Kokabi, Morteza}, title = {Memetics theory or cultural evolution and relation with Information and knowledge science}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {11-30}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.18181}, abstract = {Purpose: Genetics deals with the molecular structure and function of genes, gene behavior in context of a cell or organism, patterns of inheritance from parent to offspring, and gene distribution, variation and change in populations. To imitate of Gene, Meme is a cultural replicator; a unit of imitation or communication. This study aimed to explain meme (as basic unit of information), and describe Memetics theory and criteria of fit meme transmission. At the end of article, the role of library and information centers, internet, and social networks in spreed of memes, were explained. Methodology: This study is a documentery research and analytical-review approach was used. Then, compilation of this study used library resources in printed and electronic formats. Findings: Researchers believed memes are information (idea, behavior, symbol, or practice) replicators that spread from person to person within a culture. And Memetics is the theoretical and empirical science that studies the replication, spread and evolution of memes. Result showed library and information centers, internet, and social networks have important roles in spreed of memes, if in education and learning or in process of knowledge transformation. These functions were bold in virtual environment.}, keywords = {Gene,Genetics theory,Meme,Memetics theory,cultural evolution,Information Science}, title_fa = {نظریۀ میمتیک یا تکامل فرهنگی و رابطه آن با علم اطلاعات و دانش شناسی}, abstract_fa = {هدف: مطالعات بسیاری با عنوان علم ژنتیک بر روی چگونگی جابه جایی صفت ها و ویژگی های جانداران از نسلی به نسل دیگر انجام شده است. ژنتیک بخشی از علم زیست‌شناسی است که به وراثت و تفاوت های جانداران می‌پردازد. به وسیله قوانین و مفاهیم موجود در این علم می‌توان به همانندی یا ناهمانندی دو اندامگان نسبت به یکدیگر و اینکه چرا و چگونه چنین تفاوت هایی در درون بافت موجودات زنده پدید آمده است، پی برد. ژن‌ها واحد وراثت هستند. آرایش ژنتیکی یک موجود زنده تعیین کننده مشخصات آن، مانند رنگ چشم های یک جانور یا بوی گل یک گیاه و ... است. به تقلید از ژن، میم به عنوان پایه‌ای برای توصیف گسترش افکار و عقاید و پدیده‌های فرهنگی بر پایه اصول تکاملی به وجود آمد. در مطالعۀ حاضر روند گسترش ابداع واژۀ میم (به عنوان واحد پایۀ اطلاعات)، نظریۀ میمتیک، و معیارهای انتقال میم ها تشریح شده است. همچنین به نقش کتابخانه ها و مراکز اطلاعات، اینترنت و متعاقب آن شبکه های اجتماعی و غیره به عنوان بسترهای سنّتی و نوین رشد و گسترش میم ها پرداخته شده است. روش: این مطالعه با استفاده از روش سندی (کتابخانه ای) انجام گرفته است. یافته ها: پژوهشگران معتقدند که به یک واژه همانند ژن نیاز بود تا از طریق آن جریان ایده ها و رفتار در اجتماع با استفاده از ابزاری غیر ژنی نشان داده شود؛ بر این اساس واژۀ میم ابداع، و نظریۀ میمتیک بنا نهاده شد. کتابخانه ها و مراکز اطلاعات در گسترش و انتقال میم ها، چه در بعد آموزش و یادگیری و یا در روند انتقال دانش، نقش بسزایی دارند. این امر بخصوص با ایجاد منابع اطلاعاتی در محیط های مجازی و اینترنت پررنگ تر شده است.}, keywords_fa = {Gene,Genetics theory,Meme,Memetics theory,cultural evolution,Information Science}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28285.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28285_5c3a3a696fbfaa073f6ec92b46eff876.pdf} } @article { author = {Hendi, Fatemeh and Soleimani nejad, Adel and Doroudi, Fariborz}, title = {Survey of e-readiness base of CSPP model in Mashhad university libraries}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {31-50}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.15301}, abstract = {Purpose: This study takes a CSPP (Computer Systems Policy Project) model to study electronic readiness in the university libraries of Mashhad. Method: The research presented is a survey and the statistical population of this study included 54 supervisors and managers of libraries and informatics sections who were selected by stratified sampling method. Then, by using the Delphi method and the CSPP model, the electronic readiness appropriate to the university libraries was introduced. Findings: The findings of the present study indicated that there was no significant difference among university libraries in social, technical and legal terms, but, in CSPP model and economic terms, public universities were of a higher status. Studying the electronic readiness in university libraries provided a good overview of the points of strength and weakness, or, in other words, the digital divide, among the libraries.}, keywords = {Information and Communication Technology,electronic readiness,CSPP model,university libraries of Mashhad}, title_fa = {بررسی آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌‌های دانشگاهی مشهد بر اساس مدل CSPP}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش، بررسی آمادگی الکترونیکی در کتابخانه‌‌های دانشگاهی مشهد بر اساس شاخص‌های مدل CSPP (Computer Systems Policy Project) است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است. نمونه آماری 54 نفر از سرپرستان و و مسوولان کتابخانه‌‌ها و بخش انفورماتیک است که به روش طبقه‌‌ای انتخاب شده‌اند. سپس، با استفاده از روش دلفی و بر اساس شاخص‌های این مدل،آمادگی الکترونیکی متناسب با کتابخانه‌‌های دانشگاهی ارایه شد. یافته‌ها: یافته‌های این اجرا حاکی از آن است که بین کتابخانه‌‌های دانشگاه‌های مختلف از بعد اجتماعی، فنی و حقوقی تفاوتی وجود ندارد ولی از نظر بعد اقتصادی و مدل سی اس پی پی تنها دانشگاه‌های دولتی در وضعیت مناسب‌تری هستند. با بررسی آمادگی الکترونیکی در کتابخانه‌‌های دانشگاهی نقاط قوت و ضعف و یا به عبارت بهتر، شکاف دیجیتالی بین کتابخانه‌‌ها شناسایی شد.}, keywords_fa = {Information and Communication Technology,electronic readiness,CSPP model,university libraries of Mashhad}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28257.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28257_9f681ca122f6d10a19c0d9f68d32b022.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, Rahman and Alipur Najmi, Sakine}, title = {Qualitative Study of the Role of Public Libraries in Creating and Increasing Social Trust}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {51-72}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.17321}, abstract = {Purpose: The purpose of this research is to study the role of public libraries in creating and increasing social trust of society. Methodology: This research is a Qualitative research and it has used grounded theory method. In present research, 37 library member, 16 librarian, 45 citizen, and four Tehran’s public libraries as sample group were chosen by Theoretical sampling method. Data collection was accomplished by semi structured interview and observation and the obtained data were analyzed used theoretical coding method. Findings: The research findings indicated that the explored public libraries can perform fundamental role in creating and increasing social trust by creating equal sense, members an librarians social interactions in public libraries and submitting the best quality of library services. This role can perform by two approaches: institutional and social. But in present time, appearance of it is in low level in explored public libraries.}, keywords = {Public library,Social trust,Social capital,Grounded theory,Qualify research}, title_fa = {بررسی کیفی نقش کتابخانه‏های عمومی در ایجاد و ارتقای اعتماد اجتماعی}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش کتابخانه‏های عمومی در ایجاد و ارتقای اعتماد اجتماعی جامعه است. روش:این پژوهش از نوع پژوهش‏های کیفی بوده و راهبرد به‏کار برده شده در این پژوهش، راهبرد نظریه زمینه‌ای ست. در پژوهش حاضر 37 عضو کتابخانه، 45 شهروند و 16 کتابدار از چهار کتابخانه عمومی برتر شهر تهران، با استفاده از روش نمونه‏گیری نظری، به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده‏اند. داده‏های مورد نیاز این پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده گردآوری، و برای تجزیه و تحلیل داده‏های به دست آمده و رسیدن به نظریه، از روش رمزگذاری نظری استفاده شده است. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که کتابخانه‏های عمومی مورد مطالعه می‏توانند از طریق ایجاد حس برابری، برقراری تعامل اجتماعی بین اعضا و کارکنان و ارایه خدمات کتابخانه‏ای بهتر به مراجعان، به عنوان ایجادکننده و ارتقا‏دهنده اعتماد اجتماعی در جامعه ایفای نقش کنند. این امر، با استفاده از دو رویکرد نهادی و اجتماعی می‏تواند انجام شود. ولی در حال حاضر، نمود کمتری از این نقش، در کتابخانه‏های مورد مطالعه مشاهده شد.}, keywords_fa = {Public library,Social trust,Social capital,Grounded theory,Qualify research}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28334.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28334_d97a3c17f8d381868608600c384d0d5f.pdf} } @article { author = {Mohammadi Ostani, Morteza and shabani, ahmed and Forougozar, Hamed}, title = {Measure and Ranking Universities of Shiraz in implementation knowledge management of Librarian's view by ANP-TOPSIS technique}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {73-90}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.17179}, abstract = {Aim: The present study aims to measure and rank Shiraz universities in implementing knowledge management from librarians' point of view by using ANP-TOPSIS technique. Methodology: This research method is a descriptive-survey and the population included all librarians of Shiraz University, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz University of Technology in 2011-2012(88 persons). Due to the limited size of population, no sampling was carried out. The instrument for collecting data was a researcher-developed questionnaire with the Likert scale. The validity of the questionnaire was approved by experienced teachers and the reliability was estimated to be 0.86. Findings: Findings revealed that all the factors of Hissig’s model (creation, storage, distribution and application of the knowledge) were tsken into account in the implementation of KM in the Shiraz universities libraries. Ranking the factors of Hissig's model by ANP-TOPSIS technique showed that "distribution of knowledge" is the most important factor and “application of knowledge” has the least impact on the implementing knowledge management. In ranking the universities of Shiraz in implementing knowledge management showed that Shiraz University has the best performance. Also there was not a significant difference among the average of subjects based on demographic variables i.e. gender, background of employment, type of work, and library type (P≥0.05), but regarding the academic degree there was significant differences in all factors Hissing model (P≤0.05).}, keywords = {Academic libraries,knowledge management,Librarian,Shiraz University,Shiraz University of Medical Science, Shiraz University of Technology,Hissig's Model,ANP-TOPSIS technique}, title_fa = {سنجش و رتبه بندی دانشگاه های شهر شیراز در اجرای مدیریت دانش از دید کتابداران با استفاده از روش ANP-TOPSIS}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر سنجش و رتبه بندی دانشگاه های شهر شیراز در اجرای مدیریت دانش از دید کتابداران با استفاده از روش ANP-TOPSIS است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی و جامعه آن کتابداران کتابخانه های دانشگاه های شیراز، علوم پزشکی شیراز، و صنعتی شیراز در سال تحصیلی 1390-1391 (153 نفر) بود که به علت محدودیت حجم جامعه، نمونه گیری صورت نگرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج درجه ای لیکرت است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و پایایی آن 84/0 α = برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تمام مؤلفه‌های مدل هیسیگ (خلق، ذخیره، نشر، و بکارگیری دانش) در اجرای مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه های شهر شیراز مؤثر است. رتبه بندی مؤلفه‌های مدل هیسیگ با استفاده از روش ANP-TOPSIS نشان داد که مؤلفه "نشر دانش" بیشترین و مؤلفه "بکارگیری دانش" کمترین تأثیر را بر اجرای مدیریت دانش دارد. رتبه بندی دانشگاه های شهر شیراز در اجرای مدیریت دانش نشان داد که دانشگاه شیراز بهترین عملکرد را دارد. همچنین اختلاف مشاهده شده بین میانگین آزمودنی ها بر پایه عوامل جمعیت شناختی جنسیت، سابقه اشتغال، نوع کار، و نوع کتابخانه معنی‌دار نبود (P≥/05)، ولی در متغیر سطح تحصیلات در تمام عوامل مدل هیسیگ تفاوت معنی‌دار بود (P≤/05).}, keywords_fa = {Academic libraries,knowledge management,Librarian,Shiraz University,Shiraz University of Medical Science, Shiraz University of Technology,Hissig's Model,ANP-TOPSIS technique}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28374.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28374_743d1e7d33d4c24b8d71fd59d51f7845.pdf} } @article { author = {mahmoudi, hasan and Dayani, Mohamad Hosein and Parirokh, Mehri}, title = {Analytical Study of Knowledge Management In Academic Libraries (Case Study: Libraries of Ferdowsi University and Medical University of Mashhad)}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {91-112}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.10403}, abstract = {Aim: This article reviews the status of knowledge management in academic libraries. Methodology: The research method was survey and applied study. For collecting data a questionnaires including closed and open questions and also a checklist were used. The population society included the libraries of Ferdowsi University and Medical University of Mashhad. Knowledge management in this study includes the knowledge creation, knowledge evaluation, knowledge Representation, knowledge sharing and knowledge application. Findings: Findings indicate that in none of the libraries knowledge management applications are implemented as satisfactory, the mean point for knowledge management and its dimensions is average. From the dimension of knowledge management, knowledge Representation has the lowest and knowledge application has the highest mean. Regarding the Librarians' activities in line with individual and organizational knowledge management, including participation in formal and corporate meetings, holding training courses, participation in scientific conferences and professional and knowledge transfer and sharing in the form of paper and suggestions, the findings of open questions and checklist show that participation in these activities is too weak.Testing of the hypothesis also showed differences only between the dimensions of knowledge sharing and knowledge application in libraries of Ferdowsi University and Medical University of Mashhad at a level of 95%.}, keywords = {Academic libraries,knowledge management,Knowledge creation,Knowledge Evaluation,Knowledge Representation,Knowledge sharing,Knowledge Application, University libraries, Mashhad}, title_fa = {بررسی تحلیلی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی ( مطالعه موردی: کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد)}, abstract_fa = {هدف: هدف مقاله حاضر بررسی مقایسه‌ای وضعیت اجرای مدیریت دانش و همچنین میزان مشارکت کتابداران در برنامه‌های مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی می باشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد تشکیل می‌دهد. برای گردآوری داده‌ها از سه ابزار استفاده شد. از پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی وضعیت اجرای مدیریت دانش که شامل ابعاد تولید دانش، اعتبار بخشی به دانش، ارائه دانش، اشتراک دانش و کاربرد دانش بود. از سوالات باز و سیاهه وارسی نیز برای بررسی میزان مشارکت کتابداران در برنامه های مدیریت دانش و همچنین بررسی وضعیت زیرساخت‌ها و شیوه‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش بر اساس اسناد و مدارک موجود در کتابخانه‌ها استفاده شده است. یافته‌ها: برنامه‌های مدیریت دانش در کتابخانه‌های مورد بررسی به صورت مطلوب اجرا نمی‌شود، میانگین نمرات مدیریت دانش و همچنین ابعاد مدیریت دانش در حد متوسط می‌باشد. در رابطه با فعالیت‌های فردی و سازمانی کتابداران در راستای مدیریت دانش، مانند شرکت در جلسات رسمی و غیر رسمی سازمانی، برگزاری و شرکت در دوره‌های آموزشی، شرکت در همایش‌های علمی و حرفه و نیز انتقال و تسهیم دانش در قالب نگارش مقاله و ارائه پیشنهادات، اطلاعات پرسش‌های باز و سیاهه وارسی نشان داد، مشارکت کتابداران در این فعالیت‌ها نیز اندک است. کتابخانه‌ها نیز مانند هر سازمان دیگری نیازمند پیاده سازی برنامه‌های مدیریت دانش هستند. علاوه بر فراهم بودن زیرساخت‌ها، مشارکت کارکنان در برنامه های مدیریت دانش نیز اهمیت فراوانی دارد. مدیران کتابخانه‌ها علاوه بر پیگیری برنامه‌های مدیریت دانش می‌بایست شرایط لازم را نیز برای همکاری و مشارکت کتابداران در برنامه‌های مدیریت دانش فراهم سازند.}, keywords_fa = {Academic libraries,knowledge management,Knowledge creation,Knowledge Evaluation,Knowledge Representation,Knowledge sharing,Knowledge Application, University libraries, Mashhad}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28412.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28412_a1a7a92ffd0f9fd0ffb1344ff1506a58.pdf} } @article { author = {oraee, narges and Cheshmeh Sohrabi, Mozaffar and Sanayei, Ali and Jabbari Noghabi, Hadi}, title = {E-readiness survey of university libraries in Isfahan}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {113-132}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.13654}, abstract = {Aim: The aim of this research was to survey e-readiness of universities and higher education institutes libraries in Isfahan. Methodology: A descriptive – survey method was used and statistical population of this research was the libraries of universities and higher education institutes in Isfahan in the academic year 2010-2011. By using random stratified sampling method seven libraries were selected and the research tool was four researcher-developed questionnaires: Top managers of libraries, libraries staffs, heads of universities IT department and libraries IT staffs. Findings/ Results: The findings showed that accessibility and readiness of information and communication infrastructure, informational readiness, services and activities based on ICT, security of information, management, and cultural readiness were upper than average. Readiness of organizational features, communication with the external environment (other organizations), policies and strategies and legal rules relating to ICT, financial readiness, human resources, Information and communication technology usage were lower than average. There was significant difference between the means of dimensions and e-readiness of libraries was lower than average (mean=2.66). Final Result of this research revealed that libraries didn’t have enough e-readiness, and dimensions with down readiness need attention.}, keywords = {E-readiness,University libraries,information and communication technology (ICT),Isfahan}, title_fa = {بررسی آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی شهر اصفهان است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری آن کتابخانه‌های دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1389- 1390 است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ـ طبقه ای است و تعداد 7 کتابخانه به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گرد‌آوری داده‌ها شامل 4 پرسشنامه محقق ساخته (کارکنان فناوری اطلاعات کتابخانه، مدیران فناوری دانشگاه، کارکنان کتابخانه، و مدیران عالی کتابخانه)می‌باشد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان دسترسی و آمادگی زیرساخت فاوا، آمادگی اطلاعات، خدمات و فعالیت‌های نیازمند به فاوا، امنیت اطلاعات، آمادگی مدیریت و فرهنگ سازمانی بالاتر از حد متوسط بوده است. در حالی که، آمادگی ویژگی‌های سازمانی، ارتباط با محیط بیرونی، میزان سیاست‌ها و استراتژی‌ها و مقررات حقوقی و قانونی مربوط به فاوا، آمادگی مالی، نیروی انسانی، میزان استفاده از فاوا، بالاتر از حد متوسط نبوده است. همچنین یافته ها نشان داد تفاوت معنی‌داری میان مقدار بعدهای آمادگی الکترونیکی وجود داشت و میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌ها با میانگین 66/2 کمتر از حد متوسط می‌باشد. نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن است که کتابخانه‌های دانشگاه ها و موسسه‌های آموزش عالی شهر اصفهان از آمادگی الکترونیکی لازم بر خوردار نبوده اند و نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر در بعدهایی با آمادگی پایین هستند.}, keywords_fa = {E-readiness,University libraries,information and communication technology (ICT),Isfahan}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28440.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28440_6510aa7e6d1f44e1a3db2a5f14487972.pdf} } @article { author = {bazbin, maryam and cheshme sohrabi, m0zafar and moradi, mahmod}, title = {A study of the relationship between information literacy and evidence based librarianship: A case study of librarians of academic library of Kermanshah}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {133-152}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.17029}, abstract = {Purpose: The main purpose of this article is assessing the relationship between evidence-based librarianship and information literacy among academic librarians in the city of Kermanshah, west of Iran. Design/methodology/approach: The article method is correlation. The research population contains 61 individuals that were tested in their total complete enumeration. For assessing information literacy, we made use of a questionnaire that designed based on the(Association of College and Research Libraries, ACRL) and for evidence-based librarianship assessment we used a questionnaire that was designed by present researcher. For data analysis, we used descriptive statistics and in order to test the assumptions of research, Pearson correlation coefficient were used. Finding: The level of evidence based librarianship components(ability to formulate questions, finding evidence, critical evaluation, applying the evidence) in the research population were in the average level but concerning evidence evaluation component, were lower than the average level, meanwhile in all of the information literacy components found to be higher than the average level. There are correlations between all variables of information literacy components and evidence-based librarianship as well. Conclusion: Existence the relation between Evidence-based librarianship and information literacy, means that the high level of information literacy have led to greater use of evidence-based librarianship.}, keywords = {Information literacy,evidence based librarianship,Academic libraries,Kermanshah,Librarian}, title_fa = {بررسی ارتباط بین سواد اطلاعاتی و کتابداری مبتنی بر شواهد: مورد پژوهی کتابداران کتابخانه های‏ دانشگاهی شهر کرمانشاه}, abstract_fa = {هدف: هدف عمده این پژوهش بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه از یک سو و رویکرد کتابداری مبتنی بر شواهد آنان از سویی دیگر است. روش: روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 61 کتابدار کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه است که کل جامعه به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. جهت سنجش سواد اطلاعاتی، از پرسشنامه ی«انجمن کتابخانه های دانشگاهی و تحقیقاتی آمریکا» و برای سنجش کتابداری مبتنی بر شواهد از پرسشنامه‌ی محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و جهت بررسی فرضیات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: جامعه پژوهش در چهار مؤلفه اصلی کتابداری مبتنی بر شواهد( توانایی تدوین سوال، یافتن شواهد، ارزیابی انتقادی و به کارگیری شواهد) در سطح متوسط بودند اما در مؤلفه‌ی مهارت ارزیابی نتایج پایین تر از متوسط قرار داشتند. همچنین در تمامی مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در سطح متوسط بودند. بین همه مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی با کتابداری مبتنی بر شواهد رابطه وجود داشت. ارتباط بین کتابداری مبتنی بر شواهد و سواد اطلاعاتی بدین معنی است که سواد اطلاعاتی بالای کتابداران، منجر به استفاده بیشتر از رویکرد کتابداری مبتنی بر شواهد می‌شود.}, keywords_fa = {Information literacy,evidence based librarianship,Academic libraries,Kermanshah,Librarian}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28492.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28492_003163e744e5583152ea7a2a69e6164f.pdf} } @article { author = {Nowkarizi, Mohsen and Dehghani, Klsoom}, title = {Impact of Information Literacy Skills on the University of Birjand Students' Self-efficacy}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {153-172}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.25075}, abstract = {Purpose: The study aimed at examining the impact of the information literacy skills of Birjand University's students on their self-efficacy. Methodology: Data gathering tool was a questionnaire containing 51 items divided into 3 parts. The population included the undergraduate and postgraduate students who were studying in the University of Birjand in 2013. Among all of 3635 students, a sample of 350 ones were selected by stratified sampling method. Findings: There was a strong and positive relationship among the students' levels of information literacy skills and their self-efficacy. A significant relationship was observed between their ability of locating and self-efficacy. The dimension of information access from information literacy aspects had an impact on their self-efficacy. The aspect of the students' successful experience of information search impacted their self-efficacy. The dimension of information evaluation of information literacy impacted their self-efficacy. There were significant differences between the women and men's self-efficacy, the undergraduate and postgraduate students' self-efficacy. The Humanity area students' self-efficacy was higher than the others, among all educational areas. There was a significant relationship among the students' information literacy skills with their self-efficacy acquaintance. The dimensions of information locating and information evaluation had respectively the most impact on the students’ self-efficacy aspects, and the students’ information use had the least impact on it. Originality: To give importance to the students' information literacy during educational period, the results of the research may be used by the librarian and faculty members.}, keywords = {self-efficacy belief,Information Literacy Skills,the University of Birjand,Students}, title_fa = {بررسی تأثیر مهارت های سواد اطلاعاتی بر خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه بیرجند}, abstract_fa = {هدف: هدف بررسی میزان تأثیر مهارت های سواد اطلاعاتی بر باور خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه بیرجند است. روش: روش پژوهش پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه شامل 51 سؤال بسته و در سه قسمت است. جامعه آماری شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه بیرجند و مجموعاً 3635 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی، 350 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. یافته ها: ارتباط مثبت و قوی میان سطوح مهارت های سواد اطلاعاتی و باور خودکارآمدی دانشجویان وجود داشت. ابعاد مکان یابی، دسترسی به اطلاعات و ارزیابی اطلاعات بر مؤلفه خودکارآمدی تأثیرگذار بود. میانگین باور خودکارآمدی دانشجویان زن بالاتر از میانگین مربوط به دانشجویان مرد و میانگین باور خودکارآمدی حاصل از سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد بالاتر از دانشجویان کارشناسی بود. بین خودکارآمدی حاصل از سواد اطلاعاتی دانشجویان حوزه های تحصیلی مختلف تفاوت معناداری وجود داشت و میانگین حوزه علوم انسانی بالاتر بود. بین مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان با کسب خودکارآمدی آن ها رابطه معنا داری وجود داشت و به ترتیب ابعاد مکان یابی اطلاعات و ارزیابی اطلاعات بیش ترین تأثیر و همچنین بعد به‌کارگیری اطلاعات کمترین تأثیر را بر ابعاد خودکارآمدی داشتند. نتایج می تواند در بها دادن به سواد اطلاعاتی دانشجویان در دانشگاه مورد توجه کتابداران و اساتید قرار گیرد.}, keywords_fa = {self-efficacy belief,Information Literacy Skills,the University of Birjand,Students}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28524.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28524_a269670da069920a0b7bfb590813bbbc.pdf} } @article { author = {Okhovati, Maryam and Davarpanah, Mohammadreza and Dayani, Mohammadhossein and Shabani Varki, Bakhtiar}, title = {Analyzing and comparing the concept network of Persian Subject Headings with Library of Congress Subject Headings, Sears Subject Headings and Library & Information Science Abstracts concept network}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {173-190}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.12863}, abstract = {Abstract: Purpose: Knowledge organization systems are to help effective retrieval. Therefore, information storage and retrieval tools such as Subject Headings must keep abreast with knowledge improvement. This study has compared the concept network of Persian Subject Headings with Library of Congress Subject Headings, Sears Subject Headings and LISA concept network to see to what extent the it is different from other tools and how the concept relations is treated. Findings: The findings indicated the number of concept-words related to LIS in low in Persian Subject Headings and the relationships hasn’t enough been considered.}, keywords = {Concept network,Persian Subject Headings,Library of Congress Subject Headings,Sears Subject Headings and Library & Information Science Abstracts (LISA)}, title_fa = {تحلیل و مقایسه شبکه مفهومی سرعنوان موضوعی فارسی و مقایسه آن با سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره ، سرعنوان موضوعی سیرز و چکیده نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی}, abstract_fa = {هدف: هدف نظام‌های سازماندهی دانش کمک به بازیابی مؤثر اطلاعات است، بنابراین، ابزارهای ذخیره و بازیابی از جمله سرعنوان‌های موضوعی باید متناسب با پیشرفت‌های علمی پیش روند. مفایسه شبکه مفهومی حاکم بر سرعنوان موضوعی فارسی و روابط بین واژه‌ها با شبکه مفهومی سرعنوان‌های موضوعی کتابخانه کنگره و سیرز در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی و لیزا هدف این مقاله است. روش: به منظور انجام این مطالعه تطبیقی اصطلاحات مرتبط با حوزه کتابداری و اطلاع رسانی از ابزارهای مورد بررسی استخراج و مقایسه گردیدند. یافته‌ها: سرعنوان موضوعی فارسی در سطح نسبتاً پایینی مفاهیم مرتبط با کتابداری و اطلاع‌رسانی را پوشش می‌دهد، روابط بین مفهوم-واژگان را به اندازه کافی نمایش نمی‌دهد. لیزا بیشترین میزان مفهوم-واژگان را به خود اختصاص داده است (5088 مفهوم-واژه). سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره با 829 مفهوم-واژه در مرتبه دوم قرار داشت و سپس سرعنوان موضوعی سیرز (391). بنابراین لازم است ابزارهای ذخیره و بازیابی اطلاعات ضمن روزآمد شدن، بتوانند پاسخگوی نیازهای کاربران در هر حوزه از علم باشند.}, keywords_fa = {Concept network,Persian Subject Headings,Library of Congress Subject Headings,Sears Subject Headings and Library & Information Science Abstracts (LISA)}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28556.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28556_f5eebced145dc8f59813da13e837da59.pdf} } @article { author = {hashemzadeh, mohammad javad and nakhaei, zeinab and moradimoghadam, Hossein}, title = {An Application and the Adjustment of Zipf Law and Zou Statistical Model in the Recognition of Stop Words in Persian language by utilizing Language Corpus of Articles of scientific research in the field of Library and Information Science}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {191-208}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.16175}, abstract = {Purpose: the aim of this research was to recognize and extract a systematic listof Stop Words in order to utilize it in the automatic indexing of Persian texts in the field of Library and Information Science Method: We used content analysis. The research population was 56 articles from which 20 articles were selected on the basis of simple random sampling. Findings: Among 15557 words existing in the corpus, according to Zou model in the pre-adjustment list, 1368 words and in the post-adjustment list, 468 words were recognized as stop words. Also according to Zipf law, in the pre-adjustment list, 217 words and in the post-adjustment list, 607 stop words were recognized. The total number of words in the abstract of articles was 1989. In the Zou model, according to pre-adjustment style148 words and according to post-adjustment style173 words were extracted as stop words. Also on the basis of the Zipf law, in pre-adjustment style, 60 words and in post-adjustment style, 186 words were recognized. In the both applied method there was a direct relation between the frequency of words and probability of being stop words. The highest percentage of stop words (39/44 percent) was attained in the texts of the articles through the application of Zou Statistical Model. The results of this research can lead to increase efficiency of information store and retrieval, decreasing of input and saving in time and expense.}, keywords = {stop words,word frequency,Zip flaw,automatic indexing,Zou Statistical Model}, title_fa = {کاربرد و تعدیل قانون زیف و الگوی آماری زو در بازشناسی واژه های بازدارنده زبان فارسی با استفاده از خوشه زبانی مقالات علمی- پژوهشی رشته کتابداری و اطلاع رسانی}, abstract_fa = {هدف: شناسایی و استخراج سیاهه هایی نظام مند از واژه های بازدارنده به منظور استفاده در نمایه سازی خودکار متن های فارسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی روش: روش تحلیل محتوا است. جامعه پژوهش، 56 مقاله بودند که 20 مقاله با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها: از مجموع 15557 واژه موجود در متن مقالات، مطابق با الگوی زو، قبل از تعدیل واژه ها، 1368 و بعد از تعدیل، 468 واژه؛ مطابق قانون زیف نیز قبل از تعدیل، 217 و بعد از تعدیل، 607 واژه به عنوان واژه بازدارنده شناخته شدند. هم چنین از مجموع 1989 واژه موجود در چکیده مقالات، مطابق با الگوی زو قبل از تعدیل واژه ها، 148 و بعد از تعدیل، 173 واژه و بر اساس قانون زیف، قبل از تعدیل60 و بعد از تعدیل، 186 واژه به عنوان واژه بازدارنده استخراج شدند. در هر دو روش رابطه مستقیمی بین بسامد واژه ها و احتمال بازدارنده بودن آن ها مشاهده شد. بالاترین درصد واژه های بازدارنده (44/39 درصد) بدون احتساب بسامد، در متن مقالات و با کاربرد الگوی آماری زو به دست آمد. نتایج این پژوهش به افزایش کارایی، کاهش حجم فایل درونداد و صرفه جویی در زمان و هزینه ذخیره و بازیابی اطلاعات منجر می شود.}, keywords_fa = {stop words,word frequency,Zip flaw,automatic indexing,Zou Statistical Model}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28600.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28600_b18c645e8f2d6e901ad043926691c278.pdf} } @article { author = {moradnejad, ali and sanatjoo, azam}, title = {Cost-effectiveness analysis of English Textbooks and English Electronic Books Databases of Ferdowsi University of Mashhad in Subject Areas Including Human Sciences, Social Sciences and Engineering in the Year 2010}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {209-232}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.15513}, abstract = {Purpose: In this research, the English written texts and electronic databases year 2010 were investigated through a Cost-Effectiveness analysis in. These books and databases were in the areas including human sciences, social sciences and engineering. Methodology: 1897 English textbooks which were purchased in 2010 and the English electronic databases were investigated. 320 English textbooks were selected as a sample using stratified random sampling. The sampling was not performed to analyze the English electronic databases. Archival research method and observation with Transaction Reports Analysis were used in order to measure the frequency of utilization and to perform the Cost-Effectiveness analysis. Findings: The results indicate that textbooks utilization in technical and engineering areas are more frequent than the utilization in areas relating to human and social sciences. Furthermore, each of the two subject areas uses electronic databases rather than printed books. And finally, the English electronic databases and printed books in technical and engineering areas are more cost-effective than areas including human and social sciences.}, keywords = {Cost-Effectiveness analysis,Printed books,Electronic databases,collection policy}, title_fa = {تحلیل هزینه اثربخشی کتاب های چاپی لاتین و پایگاه های اطلاعاتی مقالات تمام متن الکترونیکی لاتین دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه های موضوعی علوم انسانی- اجتماعی و فنی- مهندسی در سال 2010}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به بررسی هزینه- اثربخشی کتاب های چاپی و پایگاه های اطلاعاتی مقالات تمام متن الکترونیکی خریداری شده‌ به زبان لاتین در دانشگاه فردوسی مشهد در دو حوزه موضوعی علوم انسانی- اجتماعی و فنی- مهندسی در سال 2010 پرداخته و پیشنهادها و راهکارهایی در جهت انتخاب مناسب و ایجاد مجموعه ای ترکیبی از منابع چاپی و الکترونیکی متناسب با نیاز واقعی کاربران ارائه می‌کند. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به صورت پیمایشی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش، 1897 عنوان کتاب چاپی لاتین خریداری شده در سال 2010 توسط کتابخانههای دانشکدهای و پایگاه‌های اطلاعاتی مقالات تمام متن الکترونیکی لاتین در سال مذکور می‌باشد. 320 عنوان کتاب چاپی لاتین به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. برای پایگاه های اطلاعاتی مقالات تمام متن الکترونیکی لاتین نمونه گیری صورت نگرفت. برای شمارش فراوانی استفاده و تحلیل هزینه- اثربخشی از ابزارها و روش‌های بررسی اسنادی، و مشاهده‌ با تکنیک تحلیل گزارش تراکنش استفاده شد. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد، میزان استفاده از کتاب‌های چاپی در حوزه فنی- مهندسی نسبت به حوزه علوم انسانی- اجتماعی بیشتر بوده و هردو حوزه‌ موضوعی استفاده بیشتری از پایگاه‌های اطلاعاتی نسبت به کتاب‌های چاپی داشتند. در نهایت مشخص شد پایگاه‌های اطلاعاتی مقالات تمام‌متن الکترونیکی و کتاب‌های چاپی در حوزه فنی- مهندسی از هزینه- اثربخشی بالاتری نسبت به حوزه علوم انسانی- اجتماعی برخوردار هستند.}, keywords_fa = {Cost-Effectiveness analysis,Printed books,Electronic databases,collection policy}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28644.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28644_4b920f0b0e00936908da980ca3fc63e7.pdf} } @article { author = {Hariri, Nadjla and Taheri, Sayyed Mahdi and Fattahi, Rahmatollah and Nooshin Fard, Fatemah}, title = {Interoperability between Metadata Systems and the Web Search Engines: Concepts, Challenges, and Current Approaches}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {233-252}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v3i2.11190}, abstract = {Purpose: The purpose of the research was to make clear the concepts, challenges, and current approaches of the interoperability between metadata systems and the web search engines. Methodology: The present research was a conceptual research carried out done based on an analytical-critical approach with emphasizing on the related researches. For reaching this purpose, meanwhile dividing the area's approaches into four approaches, first in each section, presents a conceptual discussion, then related researches have been reviewed, and finally, the challenges and approaches analyzed. Findings: The findings show there are four approaches in that area. And, the syntax of implementing metadata systems affects on their usability in the various information contexts. As well as, affects on indexability, retrieability, visibility, and ranking of the content objects in the Web search engines, The Web search engines are compatible with HTML's tags and metatags. But the limitations of HTML's tags and meta tags, and its function for display only, decrease its performance in organizing the content objects. But XML due to its extensible structure improves the interoperability between metadata systems and the Web search engines.}, keywords = {Metadata systems,Web search engines,Interoperability,implementation syntax}, title_fa = {میانکنش‌پذیری نظام‌های فراداده‌ای و موتورهای کاوش وب: تحولات و رویکردهای جاری}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین مفاهیم، چالش‌ها، و رویکردهای جاری در حوزه میانکنش‌پذیری نظام‌های فراداده‌ای و موتورهای کاوش عمومی وب است. روش‌: پژوهش حاضر، پژوهشی مفهومی است که با رویکرد تحلیلی-انتقادی، و با تاکید بر پژوهش‌های انجام شده به عنوان شواهد مرتبط، در راستای تحقق هدف پژوهش گام بر می‌دارد. بدین منظور، ضمن تقسیم‌بندی رویکردهای حوزه مورد مطالعه به چهار بخش اصلی، در هر بخش ابتدا بحثی مفهومی بر رویکرد مرتبط و دلایل پیدایش آن ارائه شده است، و سپس مروری تحلیلی و هدفمند بر پژوهش‌های مرتبط با آن رویکرد انجام می‌گیرد. در پایان هر بخش با دیدگاه انتقادی، چالش‌ها و روندهای جاری مرتبط با رویکرد مورد بحث، بررسی می‌گردند. یافته‌ها: چهار رویکرد عمده در حوزه میانکنش‌پذیری نظام‌های فراداده‌ای و موتورهای کاوش عمومی وب شناسایی شدند. دلیل پیدایش این رویکردها، متاثر از کاربرد و آزمون اثر بخشی نظام‌های فراداده‌ای در افزایش سطح دسترس‌پذیری اشیای محتوایی وب از طریق موتورهای کاوش عمومی وب است. یافته‌ها حاکی از آن است که بستر نحوی پیاده‌سازی نظام‌های فراداده‌ای، بر کاربردپذیری آنها در بافت‌های اطلاعاتی مختلف، امکان پیاده‌سازی انواع طرح‌های فراداده‌ای متناسب با نیازهای جامعه فراهم کننده خدمات اطلاعاتی پیوسته، و افزایش نمایه‌پذیری، بازیابی‌پذیری، پیدانمایی، و رتبه‌بندی اشیای محتوایی وب در موتورهای کاوش عمومی وب بسیار تاثیر گذار است. موتورهای کاوش عمومی وب به دلایل مختلف، نسبت به برچسب‌ها و فرابرچسب‌های زبان نشانه‌گذاری فرامتن (HTML) واکنش نشان می‌دهند. با این وجود، محدودیت تعداد برچسب‌ها و فرابرچسب‌ها، و کارکرد صرفا نمایشی این زبان، کارایی این زبان را در سازماندهی اشیای محتوایی وب، و قابلیت پیاده‌سازی دیگر طرح‌های فراداده‌ای استاندارد را کاهش می‌دهد. اما زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر (XML) با ارائه بستری قابل توسعه، علاوه بر فراهم نمودن امکان پیاده‌سازی تمامی طرح‌های فراداده‌ای استاندارد، نمایه‌پذیری و بازیابی‌پذیری اشیای محتوایی وب را به سطح کامل می‌رساند. بنابراین نظام‌های فراداده‌ای مبتنی بر این زبان، کارآمدترین ابزار برای دسترس‌پذیر نمودن اشیای محتوایی وب بوسیله موتورهای کاوش عمومی هستند.}, keywords_fa = {Metadata systems,Web search engines,Interoperability,implementation syntax}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_28673.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_28673_33c23b9910751bc455218bcf450a903b.pdf} }