@article { author = {mohammadi ostani, morteza and Shabani, Ahmad and Rajaipour, Saeed}, title = {A Feasibility Study for Implementing Knowledge Management in the Academic Libraries of Isfahan City based on Bukowitz and William’s Model}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8149}, abstract = {The present study aims to survey the feasibility of implementing knowledge management in academic libraries of Isfahan based on Bukowitz and William's model. It was used a survey- descriptive method, and the population under investigating includes all librarians employed in the academic libraries of Isfahan in 2009-2010. To determine the sample size, it was used the formula of sampling i.e. Cochran and were selected 138 people as the research sample. Sampling method is random stratified sampling and the tool for collecting the research data was a researcher- made questionnaire with the Likert scale. The face validity of the questionnaire approved by experienced teachers and in order to determine the reliability it was used Cronbach's alpha coefficient (%80). Data analysis was done by SPSS 16 software. Findings demonstrated that the possibility of implementing knowledge management in academic libraries of Isfahan based on Bukowitz and William's model is lower than average (19.36) and it was impossible to implementing equally. Also there was not a significant difference among the average of subjects based on demographic variables i.e. gender, measure of study, background of employment, graduation degree, type of work in library, and library type (P>0/05); But in terms of graduation degree there was significant difference in contributing and assessing knowledge (P}, keywords = {}, title_fa = {امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی امکان پیاده‌سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی، و جامعه آن کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1388-1389 است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری عمومی کوکران استفاده و تعداد 138 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج درجه ای لیکرت است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و به منظور پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (80/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 16 استفاده شد. نتایج نشان داد که امکان پیاده‌سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز پایین تر از حد متوسط (36/19) است و پیاده‌سازی آن نیز بطور یکسان وجود ندارد. همچنین اختلاف مشاهده شده بین میانگین آزمودنی‌ها بر اساس عوامل جمعیت‌شناختی جنسیت، رشته‌ی تحصیلی، سابقه ی اشتغال، سطح تحصیلات، و نوع کار، و نوع کتابخانه تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0P>)، اما در متغیر سطح تحصیلات در مولفه تسهیم و ارزیابی دانش، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26202.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26202_df1c32e662d4c359c3a37727b07963eb.pdf} } @article { author = {Fattahi, Rahmatollah}, title = {آینده پیش روی پژوهش و نشر در قلمرو کتابداری و اطلاع رسانی ایران}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.9997}, abstract = {با توسعه کمی و کیفی در قلمرو کتابداری و اطلاع رسانی ایران در دو دهه گذشته، که خود تابعی از توسعه آموزش عالی در ایران است، عرصه پژوهش نیز در این قلمرو دچار تحول گسترده ای شده است. هم پای توسعه کمی و کیفی، شاهد تلاش تعداد بسیار زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب موضوع پژوهش پایان نامه خود، تصویب این موضوع ها، انجام پژوهش و سر انجام دفاع از پایان نامه ها هستیم. دستاورد این پایان نامه ها که در دسترس همگان قرار می گیرد، مقاله هایی است که در مجله های تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی انتشار می یابد. در همین حال، یکی از مسئله های بنیانی در این زمینه آن است که در مقایسه با کل پایان نامه های دفاع شده در مقطع های کارشناسی ارشد و دکترا، همچنان شاهد عدم انتشار تعداد قابل ملاحظه ای از مقاله های بر گرفته از پایان نامه ها هستیم. در این زمینه، چند نکته که به نوعی با آینده پژوهش های کتابداری و اطلاع رسانی در پیوند است وجود دارد که مطرح کردن آنها می تواند برای آینده پژوهش و نشر در حرفه ما سودمند باشد: عدم آگاهی گروه های کتابداری از پایان نامه های در دست انجام یکدیگر، کندی در انتشار مقاله های برگرفته از پایان نامه ها، ساختار و رویکرد ضعیف مقالات برگرفته از پایان نامه ها، عدم رعایت فرایند داوری کیفی در مورد مقاله ها، مشکلات رتبه بندی مجلات توسط کمیسیون نشریات علمی کشور، کاهش تعداد مجلات ترویجی، و عدم نمایه شدن بسیاری از مجلات در نمایه های مطرح بین المللی و ملی. در نهایت، توسعه پژوهش و نشر در کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیازمند توجه به برخی مسئله های بنیانی است که لازم است در یک چارچوب ملی و با رویکردی منطقی تحلیل و ارزیابی شود. این امر به ویژه در زمانی که آموزش کتابداری حرکت مناسبی را آغاز کرده و در پی آن شاهد رشد پژوهش و تولید علم هستیم دارای اهمیت است. همچنین، افزایش تعداد مجله های علمی-پژوهشی کتابداری و اطلاع رسانی ایجاب می کند که برای حفظ و توسعه کیفی آنها تلاش کنیم. بدون تردید، ارتقاء کیفیت پژوهش و نشر علمی در حرفه ما می تواند در ارتقاء اثربخشی آنها در جامعه و بالا رفتن جایگاه آن در میان دیگر حرفه ها کارآمد باشد. امید است این مجله تازه نیز همین مسیر را با کیفیت و بهروزی بپوید.}, keywords = {}, title_fa = {آینده پیش روی پژوهش و نشر در قلمرو کتابداری و اطلاع رسانی ایران}, abstract_fa = {با توسعه کمی و کیفی در قلمرو کتابداری و اطلاع رسانی ایران در دو دهه گذشته، که خود تابعی از توسعه آموزش عالی در ایران است، عرصه پژوهش نیز در این قلمرو دچار تحول گسترده ای شده است. هم پای توسعه کمی و کیفی، شاهد تلاش تعداد بسیار زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب موضوع پژوهش پایان نامه خود، تصویب این موضوع ها، انجام پژوهش و سر انجام دفاع از پایان نامه ها هستیم. دستاورد این پایان نامه ها که در دسترس همگان قرار می گیرد، مقاله هایی است که در مجله های تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی انتشار می یابد. در همین حال، یکی از مسئله های بنیانی در این زمینه آن است که در مقایسه با کل پایان نامه های دفاع شده در مقطع های کارشناسی ارشد و دکترا، همچنان شاهد عدم انتشار تعداد قابل ملاحظه ای از مقاله های بر گرفته از پایان نامه ها هستیم. در این زمینه، چند نکته که به نوعی با آینده پژوهش های کتابداری و اطلاع رسانی در پیوند است وجود دارد که مطرح کردن آنها می تواند برای آینده پژوهش و نشر در حرفه ما سودمند باشد: عدم آگاهی گروه های کتابداری از پایان نامه های در دست انجام یکدیگر، کندی در انتشار مقاله های برگرفته از پایان نامه ها، ساختار و رویکرد ضعیف مقالات برگرفته از پایان نامه ها، عدم رعایت فرایند داوری کیفی در مورد مقاله ها، مشکلات رتبه بندی مجلات توسط کمیسیون نشریات علمی کشور، کاهش تعداد مجلات ترویجی، و عدم نمایه شدن بسیاری از مجلات در نمایه های مطرح بین المللی و ملی. در نهایت، توسعه پژوهش و نشر در کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیازمند توجه به برخی مسئله های بنیانی است که لازم است در یک چارچوب ملی و با رویکردی منطقی تحلیل و ارزیابی شود. این امر به ویژه در زمانی که آموزش کتابداری حرکت مناسبی را آغاز کرده و در پی آن شاهد رشد پژوهش و تولید علم هستیم دارای اهمیت است. همچنین، افزایش تعداد مجله های علمی-پژوهشی کتابداری و اطلاع رسانی ایجاب می کند که برای حفظ و توسعه کیفی آنها تلاش کنیم. بدون تردید، ارتقاء کیفیت پژوهش و نشر علمی در حرفه ما می تواند در ارتقاء اثربخشی آنها در جامعه و بالا رفتن جایگاه آن در میان دیگر حرفه ها کارآمد باشد. امید است این مجله تازه نیز همین مسیر را با کیفیت و بهروزی بپوید.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26229.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26229_4c814d53928bc11d43b10c202a50c71b.pdf} } @article { author = {davarpanah, mohammad reza and Salari, Mahmoud}, title = {Social Theory and the Information Use Environment}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.3311}, abstract = {Abstract The determination of the relationship between structure and action is a fundamental issue in social science and understanding something about the world. Taylor based on structuration theory of Giddens believes that information use environment(IUE) is the social context or setting within which people live and work. Based on the work of Taylor and Giddens, this paper examines the information behavior models. The findings revealed that one pressing concern in information science is to understand the social context within which the use of information takes place in organizational settings. Information is generated, south for, acquired, evaluated, organized, disseminated and used in social context.}, keywords = {}, title_fa = {نظریه اجتماعی و محیط استفاده از اطلاعات}, abstract_fa = {تعیین چگونگی پیوند میان عاملیت و ساختار امری بسیار مهم در مطالعات علوم اجتماعی و شناخت جهان است. نظریه های اجتماعی برای فهم پدیده های اجتماعی تبیین های متفاوتی بدست داده اند. نظریه ساخت یابی گیدنز با درک دوسویگی عاملیت و ساختار بر این باور است که ساختار به عنوان یک نظم جهانی بر رفتار افراد جامعه تاثیر می گذارد و یک کردار اجتماعی شکل می گیرد. مفهوم استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط تیلور مبتنی بر نظریه ساخت یابی است. محیط استفاده از اطلاعات، بافت اجتماعی یا محیطی است که در درون آن افراد زندگی و کار می کنند. در این مطالعه الگوهای رفتار اطلاع یابی بر پایه نظریه ساخت یابی و مفهوم محیط استفاده از اطلاعات تحلیل شده اند. حاصل تحلیل ها نشان داد که استفاده از منابع اطلاعاتی بدون ملاحظه بافت اجتماعی و سازمانی آن نمی تواند به روشنی درک شود، زیرا بافت زمینه ظهور، طراحی ,اجرا و استفاده از نظام اطلاعاتی است. کلیدواژه ها:نظریه اجتماعی, محیط استفاده اطلاعات, نظریه ساخت یابی, رفتار اطلاع یابی}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26266.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26266_e92637d2c640dc54e1d0dc8af3cfcbd7.pdf} } @article { author = {Afshar, Ebrahim and Madani, َAzadeh}, title = {Conflict Management In University Library}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8234}, abstract = {Purpose: To examine link between conflict management styles used by university library managers with such demographic attributes such as gender, education, academic vs administrative status, experience, and their full vs. part time involvement with their role as library managers. Methodology: Data was secured by questioning library managers about their preferred treatment of staff conflicts. The tool used for data collection was a questionnaire designed by the researcher drawn on Thomas Kent’s model of five common conflict management styles. Analysis was carried out using SPSS software Findings: Managers preference for collaboration, compromise, and domination was evident. Accommodation and avoidance strategies were respectively less preferred. Analysis showed that gender, education, academic vs. administrative status had little correlation with the preferred style, whereas, full time mangers and managers with longer management experience expressed a tendency toward avoidance style. Also, male managers with longer experience preferred domination style more than their female counterparts. Originality: A similar research was not found in Iranian LIS literature Keywords: Conflict- Conflict Management- Conflict Management Styles University Library-University Library Managers.}, keywords = {}, title_fa = {مدیریت تعارض در کتابخانه های دانشگاهی}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از سبکهایی است که مدیران کتابخانه های دانشگاهی برای اداره تعارض میان کارکنان خود به کار می برند؛ همچنین همبستگی آن با جنسیت، رشته تحصیلی، عضوهیات علمی بودن، تمام وقت یا پاره وقت بودن مدیریت و میزان تجربه مدیر شناسائی شده است. روش پژوهش حاضر پیمایشی است و در آن با پرسش از مدیران به شناسائی رفتار آنها بر اساس گفته هایشان در رسیدگی به تعارض پرداخته شده است. داده ها با پرسشنامه ای گردآوری شده است که بر اساس مدل کنت توماس با سبک های اجبار، همکاری، سازش،اجتناب و گذشت تنظیم شده است. یافته ها نشان داد گرایش مدیران به ترتیب به سبک های همکاری، مصالحه، اجبار، و کمتر به سبک های گذشت و اجتناب است. یافته ها نشان داد جنسیت، رشته تحصیلی و هیات علمی بودن مدیران تاثیری در انتخاب سبک مدیریت تعارض ندارد؛ مدیران تمام وقت و مدیران با تجربه تر، از سبک اجتناب بیشتر استفاده می-کنند؛ همچنین مشخص شد مدیران مرد با تجربه تر، بیشتر از زنان با تجربه بالا از سبک اجبار استفاده می-کنند. قابل ذکر است که با توجه به بررسی های انجام شده، تا کنون در ادبیات کتابداری پژوهشی با موضوع مدیریت تعارض و سبکهای مورد استفاده مدیران انجام نشده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26269.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26269_3f870980a94f29bede1d9d43a2ddf3a8.pdf} } @article { author = {Enteshari Najafabadi, Fahime and cheshmeh sohrabi, mozaffar and Afshar, Ebrahim}, title = {Applicability of post graduate theses in library and information sciences in Isfahan libraries}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8111}, abstract = {Aim: This research aims to investigate applicability of post-graduate theses in library and information science in Isfahan libraries. Method: Population consists of 26 managers and librarians and 54 theses and dissertations. Sampling was not considered. Semi- structured interviews were carried out. The technique of continual comparison proposed by Grounded Theory methodology was used for analysis of data. Findings: 12 categories were explored. Application was the basic category. Other categories identified include: recognition, information and communication system, management, content and structure of theses, legal, organization, and financial support issues. Each category affects on applicability. Research priorities also affect applicability. Relationship among categories was found to be direct, indirect, and combined. Results: Research showed that theses suggestions and results are not applied in libraries investigated. Managers proposed the following as barriers: weakness of information and communication channels, weakness of management systems, legal issue's, cultural, financial, organizational, professional problems and problems related to content and structure of theses. Keywords: Isfahan libraries, thesis and dissertations, library and information science, Grounded Theory.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی کاربرد پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی در کتابخانه های شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی کاربرد پایان‌‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای رشته‌ی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های شهر اصفهان است. روش: روش پژوهش حاضر کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل 26 نفر از مدیران و معاونان کتابخانه های شهر اصفهان و 54 عدد پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترای کتابداری و اطلاع رسانی انجام شده برای کتابخانه‌های شهر اصفهان است. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، از روش سرشماری بهره جویی شد و کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از مقایسه مداوم در رویکرد نظریه زمینه ای استراس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته ها: یافته‌ها در 12 مقوله معرفی شد. مقوله ی کاربرد به عنوان مقوله ی اصلی در نظر گرفته شد. مقولات دیگر این پژوهش شامل: شناخت، سیستم اطلاع رسانی و ارتباطی، مدیریتی، ساختار و محتوای پایان نامه، حقوقی، سازمانی، فرهنگی و پشتیبانی بود که هر کدام به نحوی بر کاربرد پایان نامه ها در کتابخانه تأثیر گذار هستند. اولویت‌های پژوهشی شنا‌سایی شده در این پژوهش نیز به عنوان یکی از گزینه های مؤثر در کاربرد یافته های پایان نامه‌ها مطرح شد. این مقولات، موانع و راهکارهای مؤثر بر کاربرد پایان نامه ها را معرفی می کنند. ارتباط این مقولات به صورت با واسطه، بدون واسطه و ترکیبی است. نتایج: نتایج حاکی از عدم استفاده از پیشنهادات و نتایج پایان نامه های رشته کتابداری و اطلاع رسانی در کتابخانه های شهر اصفهان بود. مدیران این کتابخانه ها عواملی چون ضعف سیستم اطلاع رسانی و ارتباطی، ضعف مدیریتی، مسائل و مشکلات حقوقی، فرهنگی، مالی و پشتیبانی، سازمانی، ضعف تخصصی اساتید کتابداری و مشکلات مربوط به ساختار و محتوای پایان نامه را به عنوان موانع اصلی کاربرد نتایج پایان نامه ها معرفی کردند. کلید واژه ها: کتابخانه های اصفهان ، پایان نامه های تحصیلی، کتابداری و اطلاع رسانی، گراندد تئوری}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26273.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26273_eb29dbf1920605a708a3964e61e685db.pdf} } @article { author = {Ghafghazi Asl, shadi and Jamali, Hamid and Asadi, Saeid}, title = {آسیب شناسی همکاری‌های جمعی تألیفی و ویرایشی ویکی‌نویس‌‌های فارسی}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8869}, abstract = {ویکی‌پدیای فارسی بخشی از دانشنامه جهانی ویکی‌پدیاست. قابلیت ویرایش و نگارش در این ویکی نظیر سایر ویکی‌ها، موجب گردیده است کاربران با انگیزه‌های متفاوتی اقدام به نگارش و ویرایش در این دانشنامه نمایند. در این پژوهش از روش کیفی گراندد تئوری استفاده شده و بررسی انگیزه‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته انجام پذیرفته است. طی این تحقیق 15 ویکی‌نویس‌ فعاّل بر اساس نمونه‌گیری هدفمند بر اساس دسترس پذیری و تمایل آنان به مشارکت در تحقیق مورد مصاحبه با سؤالات باز قرار گرفتند. ابزارگردآوری داده‌ها دو شیوه مصاحبه رو در رو و مصاحبه از طریق پست الکترونیک بود. داده‌ها با استفاده از تکنیک کدگذاری استراوس و کوربین و روش تحلیل مقایسه‌ای مداوم، تجزیه و تحلیل و چهار زمینه انگیزه‌های ویرایشی، انگیزه‌های نگارشی، انگیزه‌های محرّک و انگیزه‌های بازدارنده استخراج گردید. یافته‌ها نشان داد که انگیزه‌های بسیاری از محیط بیرون و درون ویکی‌پدیا بر میزان همکاری و استمرار مشارکت کاربران تأثیرگذار است که می‌توان آنها را به دو دسته عوامل برون ویکی‌پدیایی و درون ویکی‌پدیایی تقسیم کرد. نتایج نشان داد دو عامل «تولید محتوا» و «ارتقای ویکی‌پدیا» بالاترین انگیزه همکاری در ویکی‌پدیای فارسی هستند و در کنار آن «سرگرمی» پایین‌ترین انگیزه برای تداوم همکاری محسوب می‌شود. علاوه بر آن، برخورد کاربران و بازخوردی که ویکی‌نویسان در قبال همکاری خود در ویکی دریافت می‌دارند می‌تواند قوی‌ترین انگیزه محرّک برای ماندگاری و یا ترک ویکی‌پدیای فارسی باشد.}, keywords = {}, title_fa = {آسیب شناسی همکاری‌های جمعی تألیفی و ویرایشی ویکی‌نویس‌‌های فارسی}, abstract_fa = {ویکی‌پدیای فارسی بخشی از دانشنامه جهانی ویکی‌پدیاست. قابلیت ویرایش و نگارش در این ویکی نظیر سایر ویکی‌ها، موجب گردیده است کاربران با انگیزه‌های متفاوتی اقدام به نگارش و ویرایش در این دانشنامه نمایند. در این پژوهش از روش کیفی گراندد تئوری استفاده شده و بررسی انگیزه‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته انجام پذیرفته است. طی این تحقیق 15 ویکی‌نویس‌ فعاّل بر اساس نمونه‌گیری هدفمند بر اساس دسترس پذیری و تمایل آنان به مشارکت در تحقیق مورد مصاحبه با سؤالات باز قرار گرفتند. ابزارگردآوری داده‌ها دو شیوه مصاحبه رو در رو و مصاحبه از طریق پست الکترونیک بود. داده‌ها با استفاده از تکنیک کدگذاری استراوس و کوربین و روش تحلیل مقایسه‌ای مداوم، تجزیه و تحلیل و چهار زمینه انگیزه‌های ویرایشی، انگیزه‌های نگارشی، انگیزه‌های محرّک و انگیزه‌های بازدارنده استخراج گردید. یافته‌ها نشان داد که انگیزه‌های بسیاری از محیط بیرون و درون ویکی‌پدیا بر میزان همکاری و استمرار مشارکت کاربران تأثیرگذار است که می‌توان آنها را به دو دسته عوامل برون ویکی‌پدیایی و درون ویکی‌پدیایی تقسیم کرد. نتایج نشان داد دو عامل «تولید محتوا» و «ارتقای ویکی‌پدیا» بالاترین انگیزه همکاری در ویکی‌پدیای فارسی هستند و در کنار آن «سرگرمی» پایین‌ترین انگیزه برای تداوم همکاری محسوب می‌شود. علاوه بر آن، برخورد کاربران و بازخوردی که ویکی‌نویسان در قبال همکاری خود در ویکی دریافت می‌دارند می‌تواند قوی‌ترین انگیزه محرّک برای ماندگاری و یا ترک ویکی‌پدیای فارسی باشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26310.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26310_b6042e84a828cbc30a002acc18973778.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh, Mohammad}, title = {The analysis of critical factors of science production among Iranian women researchers}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8487}, abstract = {This article aimed in investigation of critical factors affecting publication of scientific papers among Iranian women researchers 1993 to 2009. The research conducted employing document study and survey methodologies. The WoS database of Thompson Scientific (formerly ISI) was employed to identify Iranian women researchers and their attitude towards critical factors was collected by researcher-made questionnaire which its validity and reliability examined. The final questionnaire was sent to 100 woman researchers. Findings indicated that women assess three critical factors (scientific improvement, intuitive abilities and assiduity) as first priority and behind them factors such as social effectiveness, occupational improvement, patronage by family member scored as second set of factors. Based on the main findings of the research some notions were proposed to empowerment of women researchers in science production}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل عامل های اثر گذار بر تولیدات علمی زنان ایرانی در آی. اس. آی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی زنان ایرانی در آی. اس. آی بین سالهای 1993 تا 2009 می باشد. این پژوهش کاربردی به روش مطالعه کتابخانه ای و پیمایشی به انجام رسیده است. برای شناسایی زنان دارای تولیدات علمی در آی.اس.آی، گردآوری اطلاعات از پایگاه WoS متعلق به مؤسسه ISI استفاده شد و برای گردآوری اطلاعات مربوط به عوامل مؤثر بر تولیدات علمی زنان از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است. پرسشنامه مذکور، پس از بررسی روایی و پایایی، به تعداد 100 نفر از نویسندگان زن ارسال گردید. بر اساس یافته های پژوهش، به لحاظ اولویت، جامعه پژوهش تاثیر عوامل سه گانه دستیابی به موقعیت علمی ‌بالاتر، توانمندی‌های ذاتی، و پشتکار و توان اکتسابی را بیش از سایر عوامل می دانند. به دنبال آنها، مؤثرترین عوامل عبارتند از حس مفید بودن در جامعه، دستیابی به موقعیت شغلی برتر، و تشویق اطرافیان و خانواده. در پایان، در راستای توانمندسازی زنان برای تولید علم و تقویت عوامل مؤثر، برخی پیشنهادات اجرایی ارائه گردید}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26329.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26329_1647d1b947c938e38901fe8404b4e48b.pdf} } @article { author = {noroozi chakoli, abdolreza and Aghayari, Hossain and Hassanzadeh, Mohammad}, title = {ارزیابی مدارک علمی نمایه‌شده پژوهشگران پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی در پایگاه‌های استنادی Web of Science، Scopus و Google Scholar با استفاده از شاخص‌های h، g و پارامتر m}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8543}, abstract = {شاخص‌های h و g از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی برون‌داد مدارک علمی پژوهشگران و موسسات پژوهشی هستند که همزمان به اندازه‌گیری کمیّت و کیفیت برون‌داد علمی پژوهشگران می‌پردازند. در این پژوهش میزان شاخص‌های h، g و پارامتر m پژوهشگران پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی محاسبه شد و مورد اندازه‌گیری و سپس تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از نوع تحقیقات علم‌سنجی است که با روش‌های اسنادی و تحلیل استنادی انجام پذیرفته است. جامعه‌ی پژوهش از مدارک علمی نمایه‌شده 117 نفر از پژوهشگران پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی در سه پایگاه استنادی WoS، Scopus و Google Scholar تشکیل شده است. با گردآوری و تلفیق داده‌های بدست آمده از هر پایگاه، شاخص‌های h، g و پارامتر m هر یک از پژوهشگران محاسبه شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. متوسط شاخص h جامعه‌ی مورد بررسی برابر 1.85 و متوسط شاخص g برابر 2.66 و همچنین متوسط پارامتر m جامعه‌ی مورد مطالعه برابر 0.41 بدست آمده است. همچنین شاخص‌های h، g و پارامتر m محاسبه شده برای مردان بیشتر از زنان بدست آمده است. بالاترین رقم شاخص h بدست آمده در گروه زنان برابر 18 و در گروه مردان برابر با 23 بوده است. به همین ترتیب، بالاترین عدد شاخص g بدست آمده در گروه زنان برابر 27 و در گروه مردان برابر با 33 بدست آمده است. علاوه بر آن، بالاترین عدد پارامتر m بدست آمده برای زنان 2 و برای مردان برابر با 2.5 بوده است. شاخص‌های h، g و پارامتر m تعداد 60 نفر (51.3٪) از پژوهشگران برابر صفر بدست آمد. در مجموع مطالعات حاکی از آن است که پژوهشگران پژوهشکده‌های گیاهان و مواد اولیه دارویی، علوم محیطی، و لیزر و پلاسما نسبت به پژوهشگران پژوهشکده‌‌‌های بهداشت خانواده و اعجاز قرآن، از نظر شاخص‌های h، g و پارامتر m کسب شده در سطح بالایی قرار دارند.}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی مدارک علمی نمایه‌شده پژوهشگران پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی در پایگاه‌های استنادی Web of Science، Scopus و Google Scholar با استفاده از شاخص‌های h، g و پارامتر m}, abstract_fa = {شاخص‌های h و g از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی برون‌داد مدارک علمی پژوهشگران و موسسات پژوهشی هستند که همزمان به اندازه‌گیری کمیّت و کیفیت برون‌داد علمی پژوهشگران می‌پردازند. در این پژوهش میزان شاخص‌های h، g و پارامتر m پژوهشگران پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی محاسبه شد و مورد اندازه‌گیری و سپس تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از نوع تحقیقات علم‌سنجی است که با روش‌های اسنادی و تحلیل استنادی انجام پذیرفته است. جامعه‌ی پژوهش از مدارک علمی نمایه‌شده 117 نفر از پژوهشگران پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی در سه پایگاه استنادی WoS، Scopus و Google Scholar تشکیل شده است. با گردآوری و تلفیق داده‌های بدست آمده از هر پایگاه، شاخص‌های h، g و پارامتر m هر یک از پژوهشگران محاسبه شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. متوسط شاخص h جامعه‌ی مورد بررسی برابر 1.85 و متوسط شاخص g برابر 2.66 و همچنین متوسط پارامتر m جامعه‌ی مورد مطالعه برابر 0.41 بدست آمده است. همچنین شاخص‌های h، g و پارامتر m محاسبه شده برای مردان بیشتر از زنان بدست آمده است. بالاترین رقم شاخص h بدست آمده در گروه زنان برابر 18 و در گروه مردان برابر با 23 بوده است. به همین ترتیب، بالاترین عدد شاخص g بدست آمده در گروه زنان برابر 27 و در گروه مردان برابر با 33 بدست آمده است. علاوه بر آن، بالاترین عدد پارامتر m بدست آمده برای زنان 2 و برای مردان برابر با 2.5 بوده است. شاخص‌های h، g و پارامتر m تعداد 60 نفر (51.3٪) از پژوهشگران برابر صفر بدست آمد. در مجموع مطالعات حاکی از آن است که پژوهشگران پژوهشکده‌های گیاهان و مواد اولیه دارویی، علوم محیطی، و لیزر و پلاسما نسبت به پژوهشگران پژوهشکده‌‌‌های بهداشت خانواده و اعجاز قرآن، از نظر شاخص‌های h، g و پارامتر m کسب شده در سطح بالایی قرار دارند.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26370.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26370_8b52ac0ffa0dce821d493a4ebd2039b2.pdf} } @article { author = {Parirokh, Mehri and Naderi, M. Ramin and Aghamohammadian Sherbaf, Hamidreza}, title = {A New Application for Children's Websites: Providing a Context for Developing Concrete Operational Thinking Features (Classification, Seriation, Conservation and Reversibility) from the Perspective of Piaget's Theory}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8170}, abstract = {According to Jean Piaget, a child can construct and develop his cognition while interacting with objects and individuals. By providing interactive concrete objects, Children's websites can have educational and entertaining roles in children's congnitive development. Based on Piaget's, cognitive development consists of three stages. Since children at Concret Operational Stage (COS), i.e. 7-11 years old, are interested in using electronic and web-based devices, if websites provide concrete operationsl experiences and deal with thinking challenges, they are suitable tools for enhancing their congnitive development. This paper attempts to investigate the extent to which the children's websites are capable of providing a context for developing concrete operational thinking abilities in children. A qualitative research was performed for this study. Survey and content analysis were methods of this study. Eleven Farsi websites and a sample of 30 English websites, which are selected through systematic random sampling from the list of "Great Websites for Children", are considered as population of this research. A check list was the instrument for data gathering. Four fundamental features of concrete operational thinking, i.e, Classification, Seriation (Ordering), Conservation and Reversibility, provide the basis for designing the checklist. The experts' ideas were investigated to ensure the validity of the checklist. Its reliability was controlled by a pretest. Findings indicate that the children's websites are moderately capable in enhancing classification and conservation skills in children; they are not well designed in fostering seriation (ordering) and reversibility. It can be concluded that such tools are not well prepared to provide 7-11 aged children with the opportunity to develop their cognitive abilities.}, keywords = {}, title_fa = {کارکردی نو برای وب سایت های کودکان: بسترسازی برای پرورش ویژگی های تفکر عملیات عینی (طبقه بندی، ردیف بندی، نگهداری ذهنی و بازگشت پذیری) از دیدگاه نظریه پیاژه}, abstract_fa = {وب سایت‌ها به عنوان شیء‌هایی عینی و قابل تعامل، با دو کارکرد آموزشی و سرگرمی به زندگی کودکان راه یافته‌اند. به باور ژان پیاژه کودک در تعامل با شیءها و انسان‌های پیرامون، شناخت خود را می‌سازند. در پیوستار رشد شناختی پیاژه، نیم‌دوره عملیات عینی بدلیل همزمانی با سن دبستان و نیز افزایش امکان تعامل کودک با وب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این نیم دوره ابزارهایی مانند وب‌سایت‌ها که بتوانند به شکلی عینی و بر پایه تجربه فعال توانمندی‌های فکری کودک را به چالش بکشند می‌توانند زمینه‌ای برای رشد شناختی فراهم آورند. پژوهش حاضر در پی آن است که دریابد تا چه میزان وب‌سایت‌های کودکان بستری برای پرورش ویژگی‌های تفکر عملیات عینی فراهم می‌کنند. عملیات طبقه‌بندی، ردیف‌بندی، نگهداری‌ذهنی و بازگشت‌پذیری زیرساخت طراحی سیاهه وارسی پژوهشگرساخته را تشکیل داد. روایی و پایایی این ابزار با بهره‌گیری از نظر متخصصان و محاسبه ضریب توافق آنها تایید شد. روش‌های پیمایشی و تحلیل محتوا برای ارزیابی جامعه‌ای با 11 عضو از وب‌سایت‌های فارسی و نمونه‌ای از30 وب‌سایت‌های انگلیسی که به روش تصادفی نظام‌مند انتخاب شده بود به کار گرفته شد. یافته‌ها نشان داد که وب‌سایت‌های مورد بررسی در بسترسازی برای پرورش عملیات طبقه‌بندی و نگهداری‌ذهنی در حد متوسط و ردیف‌بندی و بازگشت‌پذیری به میزان کمی نقش دارند. به طور کلی نیز این ابزارها با در اختیار داشتن نزدیک به 34% از مصداق‌های مورد نظر به میزان کمی در فراهم آوردن زمینه‌ای برای رشد شناختی کودکان توانمند می‌باشند.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26405.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26405_6711ee74c342d58d93ee69f39d3e67b1.pdf} } @article { author = {Fattahi, Rahmatollah and ِDanesh, farshid and Soheili, Faramarz}, title = {بررسی وضعیت جهانی تولیدات علمی دانشگاه فردوسی مشهد طی سال های 1990-2010 در وبگاه علوم (Web of Science) با هدف ترسیم نقشه علم این دانشگاه}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8914}, abstract = {چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد در یک دوره 20 ساله به منظور تعیین میزان همکاری گروهی و ترسیم ساختار علمی این دانشگاه بر اساس میزان استنادهای دریافتی مدارک منتشر شده ی پژوهشگران این دانشگاه می باشد. پژوهش حاضر مطالعه ای با استفاده از شاخص های علم سنجی است که با بکارگیری برخی از قوانین و روش های این حوزه از قبیل قاعده لوتکا، بردفورد و تحلیل استنادی به تحلیل داده های بدست آمده این پژوهش که از پایگاه وب آو ساینس گردآوری شده، پرداخته است. نتایج نشان داد که در این بازه زمانی، پژوهشگران این دانشگاه موفق به انتشار 2318 مدرک نمایه شده در WOS گردیده اند. نتایج نشان دهنده این است که توزیع فراوانی مشارکت نویسندگان این دانشگاه از قاعده لوتکا تبعیت می کند، همچنین توزیع فراوانی موضوعی مدارک هسته، تولید شده توسط نویسندگان این دانشگاه از قاعده برادفورد تبعیت می کند. نتایج همچنین نشان داد که دانشگاه فردوسی مشهد در تولید علم جهانی از نرخ متوسط رشد برابر با 2/34 درصد برخوردار بوده است. تحلیل استنادهای مدارک مورد بررسی نشان داد که بین تعداد نویسندگان مدارک با تعداد استنادهای دریافتی و میزان مشارکت یک نویسنده با تعداد مدارک منتشر شده توسط وی رابطه مثبت وجود دارد. در نهایت، ساختار علمی این دانشگاه بر اساس میزان استنادهای جهانی با استفاده از نرم افزار هیست سایت (Hist Cite) ترسیم و مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که نقشه علم این دانشگاه از 9 خوشه موضوعی تشکیل گردیده است.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی وضعیت جهانی تولیدات علمی دانشگاه فردوسی مشهد طی سال های 1990-2010 در وبگاه علوم (Web of Science) با هدف ترسیم نقشه علم این دانشگاه}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد در یک دوره 20 ساله به منظور تعیین میزان همکاری گروهی و ترسیم ساختار علمی این دانشگاه بر اساس میزان استنادهای دریافتی مدارک منتشر شده ی پژوهشگران این دانشگاه می باشد. پژوهش حاضر مطالعه ای با استفاده از شاخص های علم سنجی است که با بکارگیری برخی از قوانین و روش های این حوزه از قبیل قاعده لوتکا، بردفورد و تحلیل استنادی به تحلیل داده های بدست آمده این پژوهش که از پایگاه وب آو ساینس گردآوری شده، پرداخته است. نتایج نشان داد که در این بازه زمانی، پژوهشگران این دانشگاه موفق به انتشار 2318 مدرک نمایه شده در WOS گردیده اند. نتایج نشان دهنده این است که توزیع فراوانی مشارکت نویسندگان این دانشگاه از قاعده لوتکا تبعیت می کند، همچنین توزیع فراوانی موضوعی مدارک هسته، تولید شده توسط نویسندگان این دانشگاه از قاعده برادفورد تبعیت می کند. نتایج همچنین نشان داد که دانشگاه فردوسی مشهد در تولید علم جهانی از نرخ متوسط رشد برابر با 2/34 درصد برخوردار بوده است. تحلیل استنادهای مدارک مورد بررسی نشان داد که بین تعداد نویسندگان مدارک با تعداد استنادهای دریافتی و میزان مشارکت یک نویسنده با تعداد مدارک منتشر شده توسط وی رابطه مثبت وجود دارد. در نهایت، ساختار علمی این دانشگاه بر اساس میزان استنادهای جهانی با استفاده از نرم افزار هیست سایت (Hist Cite) ترسیم و مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که نقشه علم این دانشگاه از 9 خوشه موضوعی تشکیل گردیده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26421.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26421_22bf2726fb46e9112794713ee7b06274.pdf} } @article { author = {Nowkarizi, Mohsen and Alemzadeh, Somayyeh}, title = {تأثیر کتاب درمانی بر نشانگان های درونی سازی و برونی سازی شده ی دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه ی استثنایی وصال بیرجند}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8207}, abstract = {هدف از اجرای این پژوهش سنجش تأثیر کتاب درمانی برکاهش نشان گان های درون سازی و برون سازی شده-ی کودکان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه ی استثنایی وصال بیرجند در نیمسال تحصیلی دوم سال 1388-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی (طرح یک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون) و از نوع کاربردی بود. جامعه ی پژوهش شامل دانش آموزان ناشنوای گروه سنی ب (سال های اول ابتدایی) این مدرسه بود. ابزار گردآوری در این پژوهش سیاهه ی رفتاری کودک و گزارش معلم بود که بر اساس تست روان شناسی آشنباخ تنظیم شد. در این پژوهش ابتدا این سیاهه ها درباره ی هریک از آزمودنی ها توسط والدین و معلم آن ها تکمیل شدند، سپس فرایند کتاب درمانی با استفاده از کتاب های منتخب گروه سنی ب همراه با لوح های فشرده ی زبان اشاره ی این کتاب ها، در طی هفت جلسه اجرا شد و پس از آن پس آزمون نیز توسط والدین و معلمان کامل شد. نتایج پیش آزمون ها و پس آزمون ها توسط پژوهشگر با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار اس پی اس اس و رسم نیمرخ های مربوط به هر آزمودنی در پیش آزمون و پس آزمون با نرم افزار اکسل مقایسه شد. همان طور که پیش بینی می شد نتایج به دست آمده نشان داد که کتاب درمانی با استفاده از کتاب های برگزیده ی مناسب برای کودکان بر کاهش مشکلات اضطراب/ افسردگی، گوشه گیری/ افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات اجتماعی و توجه و تفکر، و رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه ی کودکان ناشنوای گروه سنی ب دبستان استثنایی وصال بیرجند تأثیر داشت. با توجه به این که مشکلات اضطراب/ افسردگی، گوشه گیری/ افسردگی و شکایات جسمانی، از نشان گان های درونی سازی شده (رفتارهای بیش از حد مهارشده ی معطوف به درون ) و رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه از جمله مشکلات برونی سازی شده (مشکلات رو به بیرون و در تعارض با دیگر افراد و محیط ) هستند، در فرایند کتاب درمانی با کاهش هریک از این مشکلات، در کودکان، این نشان-گان ها نیز کاهش یافتند. کتاب درمانی سبب شد تا از مشکلات رفتاری و اجتماعی این دانش آموزان کاسته شود}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر کتاب درمانی بر نشانگان های درونی سازی و برونی سازی شده ی دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه ی استثنایی وصال بیرجند}, abstract_fa = {هدف از اجرای این پژوهش سنجش تأثیر کتاب درمانی برکاهش نشان گان های درون سازی و برون سازی شده-ی کودکان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه ی استثنایی وصال بیرجند در نیمسال تحصیلی دوم سال 1388-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی (طرح یک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون) و از نوع کاربردی بود. جامعه ی پژوهش شامل دانش آموزان ناشنوای گروه سنی ب (سال های اول ابتدایی) این مدرسه بود. ابزار گردآوری در این پژوهش سیاهه ی رفتاری کودک و گزارش معلم بود که بر اساس تست روان شناسی آشنباخ تنظیم شد. در این پژوهش ابتدا این سیاهه ها درباره ی هریک از آزمودنی ها توسط والدین و معلم آن ها تکمیل شدند، سپس فرایند کتاب درمانی با استفاده از کتاب های منتخب گروه سنی ب همراه با لوح های فشرده ی زبان اشاره ی این کتاب ها، در طی هفت جلسه اجرا شد و پس از آن پس آزمون نیز توسط والدین و معلمان کامل شد. نتایج پیش آزمون ها و پس آزمون ها توسط پژوهشگر با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار اس پی اس اس و رسم نیمرخ های مربوط به هر آزمودنی در پیش آزمون و پس آزمون با نرم افزار اکسل مقایسه شد. همان طور که پیش بینی می شد نتایج به دست آمده نشان داد که کتاب درمانی با استفاده از کتاب های برگزیده ی مناسب برای کودکان بر کاهش مشکلات اضطراب/ افسردگی، گوشه گیری/ افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات اجتماعی و توجه و تفکر، و رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه ی کودکان ناشنوای گروه سنی ب دبستان استثنایی وصال بیرجند تأثیر داشت. با توجه به این که مشکلات اضطراب/ افسردگی، گوشه گیری/ افسردگی و شکایات جسمانی، از نشان گان های درونی سازی شده (رفتارهای بیش از حد مهارشده ی معطوف به درون ) و رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه از جمله مشکلات برونی سازی شده (مشکلات رو به بیرون و در تعارض با دیگر افراد و محیط ) هستند، در فرایند کتاب درمانی با کاهش هریک از این مشکلات، در کودکان، این نشان-گان ها نیز کاهش یافتند. کتاب درمانی سبب شد تا از مشکلات رفتاری و اجتماعی این دانش آموزان کاسته شود}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26431.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26431_8bff2394ded3266e623c4e774677376f.pdf} } @article { author = {sanatjoo, Azam and Fathian, Akram}, title = {The Comparison of Thesaurus and Ontology Efficiency in Knowledge Representation}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8658}, abstract = {This research aims to compare the capabilities of a thesaurus and an ontology for representation of domain knowledge. This is the first to focus on the construction of an ontology in Library and Information Science (LIS), in the domain of Indexing and in Persian language. The research also develops the methodology of ontology construction by implementing domain analysis methodology. The present work by applying the domain analysis approach developed a prototype ontology named ASFAOnt in the domain of Indexing by reengineering a current thesaurus in Persian language named ASFA. The ontology was evaluated by a retrieval test in which the usability and the performance of the ontology were investigated. Usability and performance were compared with a baseline, a classic-type thesaurus with the conventional thesaurus structure, ASFA thesaurus. The evaluation was carried out as a controlled experiment in which a group of information searchers, LIS master students, used the thesaurus and ontology to extract three keywords according to their in mind search queries. The evaluative study was followed by a qualitative analysis of the nature of concepts, individual relationships and the textual and visual display so as to provide an understanding of and insight into the quality of the ontology as well as to gather ideas for further development. In order to gather more validated data on users’ performance and satisfaction, thinking aloud technique was used. Also the experimental retrieval test in the usability test was followed by a questionnaire survey, constructed on the basis of ONTOMETRIC approach. The result of the study indicates that ontology structure is useful and provides valuable inspiration for the user. Fundamental differences of domain knowledge representation between them were then identified: formality of language in the ASFAOnt ontology, logical consistency of concepts and relationships in the ASFAOnt ontology, and ambiguity of relationships among terms in the ASFA. Relationships such as broader term (BT) and narrower term (NT) in the ASFA could support a capacity for reasoning based on generation and specification, assuming the relationships themselves are valid. However, ASFAOnt ontology supports the deduction of conclusion based on domain knowledge described in the ontology, the search for information resulting from logical inference, and the automated validation consistency. We conclude that an ontology can provide a better representation of the domain knowledge and more advanced power of reasoning based on the underlying knowledge representation.}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه کارآمدی اصطلاحنامه و هستی شناسی در بازنمون دانش}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی کارآمدی قابلیت های هستی شناسی در مقایسه با اصطلاحنامه در ساختار سنتی آن است. هستی شناسی ها نوعی از ابزارهای معنایی هستند که به دلیل کاستی های ساختار اصطلاحنامه ها در بازنمون دانش حوزه موضوعی از طریق نمایش مفاهیم و روابط میان آن ها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی به کار گرفته شده اند. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی از هستی شناسی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی و با هدف گسترش این ابزار به عنوان ابزار معنایی در بازنمون دانش و بازیابی مفاهیم حوزه با روش تحلیل حوزه، به ساخت نمونه اولیه ای از هستی شناسی در حوزه «نمایه سازی» با عنوان ASFAOnt در نرم افزار Protégé 3.4.4 پرداخته است. هستی‌شناسی طراحی شده، حاصل تبدیل مفاهیم مربوط به حوزه «نمایه‌سازی» در اصطلاحنامه اصفا به هستی شناسی است. به منظور ارزیابی کارآمدی ساختار هستی شناسی طراحی شده با روش تحلیل حوزه در بازنمون دانش، در یک مطالعه «کاربردپذیری» به سنجش هستی‌شناسی در مقایسه با اصطلاحنامه پرداخته شد. پژوهش از نوع کاربردی است و ابزارهای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ساختار یافته با روش انتومتریک، روش بلند فکر کردن در حین جستجو و مصاحبه پس از انجام جستجو است. نتایج پژوهش نشان می دهد میزان کارآمدی هستی‌شناسی در بازنمون دانش، از کارآمدی اصطلاحنامه اصفا بیشتر است. همچنین با رویکرد تحلیل حوزه می‌توان ابزارهای معنایی کارآمدتری در بازنمون دانش حوزه‌های موضوعی در مقایسه با ابزارهای سنتی نظیر اصطلاحنامه‌ها طراحی نمود.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26458.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26458_66ec41101c0a1d746971f37068bfda71.pdf} } @article { author = {Babolhavayeji, Fahimeh and matlabi, dariush and hariri, Nadjla and Momeni, Farshad}, title = {Analyzing Iran’s book publishing in the years of 1979 – 2008}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v1i1.8834}, abstract = {Purpose: The main object of this research is to survey the status of book publishing in Iran between the years of 1979 to 2008. Methodology: Documentary and descriptive and analytical method are used to analyze the status of publication in Iran. All published books during the years of 1979 to 2008 were formed the research group of this study. Check list is used to collect data. Also statistical methods like percentage, mean, standard deviation and figures are used to describe data.. In addition pearson correlation coefficient was used to examine the hypotheses. Findings: Totally, 560339 books published during the studied period. The rate of publication increased from 1863 in 1979 to 56893 in 2008. At all 23 percent of publications were translated books and the rest were written books. Also 51 percent of publications were in first edition. In addition approximately 77 percent of books were published in Tehran and the rest were published in other provinces. Moreover the number of publishers increased approximately 10 percent each year. Results: Totally, all the publication items were in progress during the studied period- except in some years. In fact religious books and Computer science, information and general works were respectively the highest and lowest in number. Consequently the first hypothesis, "there is a meaningful relationship between the average of books price and books supply (total circulation)", and the second hypothesis "there is a meaningful relationship between the number of active publishers and yearly supply of books (total circulation)" were approved with 99 percent confidence.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل نشر کتاب ایران بین سال ‏های 1358- 1387}, abstract_fa = {هدف: بررسی وضعیت نشر کتاب در ایران بین سال‏های 1358 تا 1387 و میزان مشارکت ناشران تهرانی و شهرستانی در انتشار کتاب می‏باشد. روش‏شناسی: در این تحقیق برای بررسی وضعیت نشر از روش اسنادی و توصیفی تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری اطلاعات آماری کلیه کتاب‏های منتشر شده بین سال های 1358-1387 است؛ برای جمع‏آوری اطلاعات از سیاهه وارسی و از روش های آماری درصد، میانگین، انحراف معیار و نمودارها جهت توصیف مشخصات آزمودنی ها و ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیه‏ها استفاده شده است. یافته‏ها: در مجموع تعداد 560339 عنوان کتاب در طول دورۀ مورد بررسی عرضه شده است که از 1863 عنوان در سال 1358 به 56893 عنوان در سال 1387 رسیده است. به‏طور میانگین 23 درصد از مجموع کتاب‏های منتشر شده مربوط به کتاب‏های ترجمه‏ و 77 درصد تالیف؛ 51 درصد چاپ اول و 49 درصد چاپ مجدد؛ و همچنین 77 درصد کتاب‏های منتشر شده در تهران و تنها 23 درصد در سایر شهرستان‏ها بوده است. تعداد ناشرانی فعال، رشد تقریبی 10 درصدی را در این سال‏های تجربه کرده‏اند. نتایج: در مجموع در تمام شاخص‏های نشر، جز برخی سال‏ها، همواره رشد وجود داشته است. کتاب‏های حوزه دین بیشترین و کلیات کمترین تعداد را به خود اختصاص داده‏اند. فرضیه اول، «بین میزان متوسط قیمت کتاب و میزان عرضه کتاب (شمارگان کل) رابطه وجود دارد» و فرضیه دوم «بین تعداد ناشران فعال و میزان عرضه کتاب (شمارگان کل) هر سال رابطه وجود دارد» با اطمینان 99 درصد تایید گردید.}, keywords_fa = {}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_26484.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_26484_bdad5b86fee87f4f20b45d3d70023dda.pdf} }