پیش‌بین‌های مؤثر در پذیرش پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته توسط اعضای هیئت علمی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

3 استادیار علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش تعیین پیش‌بین‌های مؤثر در پذیرش پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی‌ منطقه هشت با استفاده از نظریه اشاعه نوآوری‌های راجرز است.
روش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی، ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته و نمونه مورد مطالعه 351 عضو هیئت علمی بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد. از نرم افزار اس.پی.اس.اس (نسخه 17) برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری در سطح 01/0 بین درک اعضای هیئت علمی از گویه هایی ویژگی پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته وجود دارد. 70 درصد میزان پذیرش پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته متأثر از متغیرهای مفید بودن، سازگاری، پیچیدگی، ‌آزمون‌پذیری، ومشاهده‌پذیری است. ویژگی مفید بودن و سازگاری در سطح معنی داری 001 /0 نسبت به دیگر ویژگی ها پیش‌بین‌های قوی‌تری در میزان پذیرش پایگاه های اطلاعاتی پیوسته هستند.

کلیدواژه‌ها


پاول، رونالد.ار (1379). روش‌های اساسی پژوهش برای کتابداران. ترجمه نجلا حریری. تهران:دانشگاه آزاداسلامی، مرکز انتشارات.
دانشگاه آزاداسلامی (1389). سالنامه آماری. تهران:دانشگاه آزاداسلامی، مرکز انتشارات.
Agbonlahor, R. (2006). Motivation for Use of Information Technology by University Faculty: adeveloping country perspective. Information Development, 22(4), 263-277.
Al-Gahtani, S.S.(2003) .Computer Technology Adoption in Saudi Arabia:Correlates of Perceived InnovationAttributing,.InformationTechnology for Development, 10(1),57-69.
Carter, M. T. (1997). Factors affecting use of e-mail by public school principals of central Appalachian region. Doctoral dissertation, East Tennessee State University,Johnson City.
Drinjak, J., Altmann, G., & Joyce, P. (2001). Justifying investments in electronic commerce. Paper presented at In Proceedings of the 12th Australia Conference on Information Systems. 4-7 December:187-98.
Janardhanam, K., R. Sinha, & S. Babu V.(2011). Adoption of New Technology ‎in B-School: An Analytical Study of Bangalore.In international Conference of the Association for Technology and Business Management (CTBM-11).Dubai: SZABIST.
Krejcie, R. V., & D. W. Morgan (1970). Determining Sample Size for Research Activities.Educational and psychological Measurement, 30(3): 607-10.
Lin.C.(1998).Explring personal computer adoption dynamics. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 42(1),95-103.
Lorenzo Tarpley, Jr (2010). Leadership and Adoption of Instructional Technology in a Military Medical Learning Environment: A Case Study. Journal of American society for information Science, 48(6),508-518.
Polatoglu,V.N.,& Ekin,S.(2001).An empirical investigationof the Turkish consumers' acceptance on Internet banking services,The International Journal of Bank Marketing, 19(4 &5),156-166.
Rogers, E. M.(2003). Diffusion of Innovations.5 ed. New York: Free Press.
Sekaran, U.(2000). Research Methods for Business: A Skill-Building Approach. New York: John Wiley and Sons, Inc.
Stevens,P.M.,Williams,K.P., & Smith, M. C.(2000). Organizational communication and information process in an Internet-enabled environment, Psychology & Marketing, 17,607-632.
Surry, D.W., & Gustafson, K. L. (1994).The role of perceptions in instructional development and adoption. ERIC Document Reproduction Service No. 373765.
Tan, M., & Teo, T. S. H. (2000). Factors influencing the adoption of Internet banking. Journal of the Association for Information Systems, 1,1-42.
Tomatzky,L.G., & Klein,K.(1982) Innovation characteristics and innovation adoption implementation: A meta-analysis of findings. IEEE Transactions on Engineering Management. 29, 28-45.
Usluel, Y. K., Aşkar, P., & Baş, T. (2008). A Structural Equation Model for ICT Usage in Higher Education. Educational Technology & Society, 11(2), 262-273.
 
CAPTCHA Image