امکان سنجی استقرار سامانه پایش رضایت‌مندی کاربران در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از دیدگاه کتابداران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 معاون/ دبستان شهید برونسی

2 دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)

10.22067/infosci.2024.70189.1031

چکیده

مقدمه: امروزه سازمان‌ها به ویژه کتابخانه‌ها بر ارزش روابط با مشتریان خود و تغییر راهبرد‌های خود از محصول مداری به مشتری‌مداری متمرکز شده‌اند و سامانه پایش رضایت‌مندی کاربران به عنوان یک راهبرد موثر از اهمیت بسیار چشمگیری برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان استقرار سامانه پایش رضایت‌مندی کاربران در کتابخانه آستان قدس از دیدگاه کتابداران انجام پذیرفت.

روش‌شناسی: این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها جزء پژوهش‌های پیمایشی-توصیفی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی آستان قدس تشکیل می‌دادند که از میان آنها 130 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت.

یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که امکان استقرار سامانه پایش رضایت‌مندی کاربران در کتابخانه‌ مرکزی آستان قدس در سطح سازمانی از منظر بازاریابی (مشتری-مداری)، مدیریت (برنامه ریزی راهبردی، فرهنگ سازمانی، بازاریابی داخلی، مدیریت پروژه) و فناوری اطلاعات (نوآوری و مدیریت دانش) و نیز در سطح فردی از منظر پذیرش در سطح متوسط به بالا قرار دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش به نظر می‌رسد کتابخانه‌ آستان قدس می‌تواند نسبت به استقرار سامانه پایش رضایتمندی کاربران اقدام نماید، هرچند جهت پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز آن نیازمند ارتقای عوامل مطرح شده در سطح فردی و سازمانی است.

کلیدواژه‌ها


CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 20 اردیبهشت 1400
  • تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1400
  • تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1403